וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שחיסוני הקורונה עושים לזרע שלכם

רבים חוששים מתופעות הלוואי של חיסון הקורונה והרשת מתמלאת בידיעות כזב בנוגע להשפעה שלו על הפוריות. מחקר חדש חושף צד חיובי שלו והוא קשור לאיכות וכמות הזרע. הנה הפרטים

בית המשפט האירופי: ניתן לחייב ילדים להתחסן/צילום: רויטרס

עם כניסת חיסוני הקורונה אל חיינו, הועלו שוב ושוב טענות כי החיסונים עלולים לפגוע בפוריות של נשים. טענות אלו הופרכו במספר מחקרים. כעת - גם הפוריות הגברית על הכוונת. מחקר חדש מציע כי חיסוני קורונה אינם מפחיתים את ספירת הזרע או את איכותו כפי שנמצא בעבר, ואף עשויים להגדיל את כמות הזרע שמיוצר על ידי גברים.

חוקרים מאוניברסיטת מיאמי חקרו ספירת זרע אצל גברים שחוסנו לאחרונה, והשוו את התוצאות לספירת הזרע שלהם לפני שחוסנו. הם לא מצאו הפחתה בספירת הזרע אצל גברים שקיבלו מנה אחת או שתיים של חיסון פייזר או מודרנה, וספירת הזרע הממוצעת והחציון אף עלו. הצוות אומר כי הממצאים מנוגדים לנרטיב כוזב שהתפשט במדיה החברתית נגד חיסונים לפיו חיסוני קורונה משפיעים ופוגעים בפוריות.

לצורך המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA, גייס הצוות 45 גברים בגילאי 18 עד 50, שלכולם לא היה מקרה ידוע קודם של COVID-19 ולא הציגו תסמינים של הנגיף. לאחר יומיים עד שבעה ימים של התנזרות ממין, ולפני שקיבלו את מנת החיסון הראשונה שלהם, נערך ניתוח של הזרע שלהם. ספירת הזרע נותחה שוב 70 יום לאחר שקיבלו את המנה השנייה של חיסון mRNA. התוצאות גילו כי ספירת הזרע החציונית גדלה מ-26 מיליון תאים למיליליטר נוזל ל-30 מ"ל, עלייה של 15 אחוזים.

רופא מחזיק מיכל עם דגימת זרע. ShutterStock
ייצור הזרע לא נפגע בעקבות חיסון הקורונה. גבר מחזיק דגימת זרע/ShutterStock

בינתיים, ספירת הזרע הממוצעת עלתה מ-36 מ"ל ל-44 מ"ל- עלייה של 22 אחוזים. הגידול הגדול ביותר בספירת הזרע היה בסביבות 90 אחוזים, כאשר הירידה הגדולה ביותר הייתה בסביבות 20 אחוזים. נפח הזרע והתנועתיות שלו גדלו משמעותית.

העלייה אומנם עשויה להיות לא בגלל החיסון, מכיוון שהיא נמצאת בטווח של תנודות רגילות של ספירת זרע. ייתכן גם כי כמה ימי ההתנזרות שהגברים עברו לפני ההשתתפות במחקר עשויים להגביר את ספירת הזרע שלהם. יחד עם זאת החוקרים אומרים כי הנתונים מראים כי החיסונים אינם מפחיתים את ספירת הזרע, ובעוד שחיסוני COVID-19 עשויים שלא להשפיע רבות על הזרע, הנגיף הגורם למחלה דווקא עושה זאת.

בווידאו: רה"מ בנט מתייחס להתפרצות הקורונה/צילום: רויטרס

מחקר גרמני מוקדם יותר השנה מצא כי נגיף הקורונה גרם לזרע להיות מודלק, פחות נייד וסביר יותר להראות סימנים של מתח חמצוני. ריכוז הזרע אצל גברים עם קורונה הופחת גם ביותר מ-500 אחוזים.

קונספירציות לפיהן חיסון ה-COVID-19 גורם לירידה בספירת הזרע התעוררה ברשתות החברתיות על רקע שטף של טענות כוזבות בדבר תופעות לוואי של החיסון. המחקר הנוכחי, שטרם הסתיים, עשוי להילחם בשיח הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully