וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל המשמעותי בחיסון של מודרנה ומתי נראה אותו בארץ?

אחרי ההודעה הדרמטית של חברת מודרנה על הצלחה של קרוב ל-95 אחוזים בניסוי בחיסון הקורונה שלה, אפשר לומר שמד האופטימיות בעולם עלה. אז האם ההודעה הזו מקרבת את קץ המגיפה, מה הבדלים בין החיסון של מודרנה ופייזר ומי יגיע אלינו קודם? הנה כל התשובות

בווידאו: ראש הממשלה מכריז על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

אחרי שחברת פייזר הפתיעה את העולם בשבוע שעבר עם פרסום נתוני ביניים שהראו יעילות של 90 אחוזים לחיסון שלה לקורונה, כעת גם חברת מודרנה מפרסמת תוצאות מעודדות מהניסוי בחיסון שלה ומדווחת על 94.5 אחוזי יעילות. שתי חברות הענק עובדות על חיסון לקורונה בטכנולוגיה זהה - mRNA, שתינתן בזריקה של שתי מנות, אך ההבדלים דווקא יתבטאו בלוח הזמנים וביכולת השינוע של החיסונים שלהן. הבדל חשוב נוסף לאזרחי ישראל - ישראל חתמה עם מודרנה מראש הסכם על הבאת מיליוני חיסונים לארץ.

המחקר בשלב 3 של מודרנה כלל 30 אלף משתתפים. התוצאות הזמניות של החברה התבססו על 95 נדבקים בקרב המשתתפים, שקיבלו חיסון או פלצבו. מתוכם, רק חמישה נדבקו מקרב מי שקיבל את החיסון, שניתן בשתי זריקות בהפרש של 3 שבועות (בניגוד לפייזר שניתן בהפרש של 28 ימים). 11 חולים פיתחו מחלה קשה, כולם מקבוצת הפלצבו.

מומחים בארץ ובעולם מביעים אופטימיות בעקבות פרסום התוצאות של חברת מודרנה. "תוצאות הביניים שמודרנה פרסמה היום נותנות הצצה ראשונית ליעילות ולבטיחות של החיסון שלה", מסר לוואלה! בריאות ד"ר ארז גרטי, אימונולוג וראש תחום תקשורת המדע במכון דוידסון לחינוך מדעי, "תוצאות הביניים מהניסויים הקליניים של שתי החברות מרמזות לא רק שהחיסונים הספציפיים שלהן יעילים נגד קורונה, אלא שבאופן כללי חיסוני mRNA יכולים לעבוד בבני אדם, דבר שהיו לגביו ספקות". ד"ר גרטי ציין עם זאת כי כדאי להמתין ל"תוצאות האמת" של המחקר הקליני של שתי החברות, "כדי לוודא שהחיסון אכן יעיל, ולא פחות חשוב מכך - בטוח".

החיסון הניסיוני של מודרנה מבוסס כאמור על טכנולוגיה חדשה יחסית שנקראת mRNA שמכילה את ה'הוראות הגנטיות' לייצור חלבונים. החיסון מכיל את המידע הגנטי שאחראי לחלבונים דמויי הדוקרנים שמצויים על פני השטח החיצוניים של נגיף SARS-CoV-2. עם מתן החיסון, המערכת החיסונית מזהה את החלבון הזר ומתחילה לייצר תגובת נוגדנים אליו. גופו של אדם מחוסן שייחשף לנגיף לאחר החיסון אמור להיות כבר ערוך נגדו, כך שיוכל להילחם בו ביעילות ומהירות גבוהות יותר.

בניגוד לפייזר, הניסוי של מודרנה כלל גם 5,000 בני 65 ומעלה וכ-7,000 צעירים יותר עם מחלות רקע. מבחינת תופעות לוואי, הניסוי הראה כי אצל כ-3 אחוזים מהמשתתפים החיסון גרם כאב באזור הזריקה. לאחר שהנבדקים קיבלו מנה שניה של החיסון, 10 אחוזים מהמשתתפים סיפרו כי היו עייפים וחוו תסמינים דמויי שפעת.

מתנדב בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
מתנדב בניסוי הקליני מקבל את החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה במסגרת השלב השלישי והאחרון של הניסוי/AP

יתרון נוסף של החיסון של מודרנה על פני זה של פייזר זה שהוא לא זקוק לקור קיצוני. מודרנה צופה שהוא יוכל לשרוד בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות למשך 30 יום, ובקור של מינוס 20 מעלות למשך חצי שנה. החיסון של פייזר, לעומת זאת, צריך להיות מאוחסן כל העת בטמפרטורה של מינוס 80 מעלות, מה שאומר שבמקפיא סטנדרטי הוא ישרוד רק עד חמישה ימים ויהיה קשה מאוד לשנע אותו למדינות ברחבי העולם. גם בכירים במערכת הבריאות בארץ הודו כי "אנחנו ערוכים יותר לחיסוני מודרנה מאשר אלו של פייזר".

מתי החיסון יגיע אלינו?

רק בתחילת חודש אוקטובר הודיע מנכ"ל חברת מודרנה סטפן באנסל כי החברה לא תוכל להפיץ את חיסוניה באופן נרחב לפני האביב של שנת 2021 לכל המוקדם. "25 בנובמבר זה הזמן שיהיו לנו מספיק נתונים על בטיחות החיסון כדי שנוכל להגיש בקשת אישור חירום ל-FDA", אמר באנסל, והוסיף כי לא צפוי להיות אישור עד סוף הרבעון הראשון או הרבעון השני של שנת 2021.

כעת, עם הצלחת השלב השלישי של הניסוי והעובדה שישראל חתמה מבעוד מועד על הסכם עם מודרנה של אספקת מיליוני מנות חיסון בהיקף של 200 מיליון שקלים, מקווים פה בארץ שהחיסונים אכן יסופקו עד חודש אפריל הקרוב - מה שמעמיד את התחזית של מנכ"ל מודרנה כנכונה ומדוייקת. ובעיקר - אופטימית.

כאמור, בניגוד לחברת פייזר, שעמה לישראל לא היה הסכם נרחב לרכישת חיסונים, עם מודרנה ישראל דווקא הקדימה לחתום על עסקה שאמורה לתת לה קדימות על פני מדינות אחרות (אם כי, לא על פני ארה"ב ככל הנראה) אם וכאשר החיסון שמודרנה מפתחת יוכח כיעיל ויאושר לשימוש. מנכ"ל החברה באנסל אמר כבר בקיץ כי החברה הגבירה את קצב הייצור שלה מתוך ציפייה לתוצאות חיוביות בניסויים הקליניים וכי היא צפויה לייצר 500 מיליון מנות של החיסון במהלך שנת 2021 - מה שאומר שיחד עם פייזר יהיו למעלה ממיליארד חיסונים מוכנים בשנה הבאה. אז אולי תהיה ל תשובה לשאלה אולי המסקרנת ביותר - לכמה זמן החיסונים האלה יהיו יעילים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully