וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההודעה הדרמטית: איך בדיוק עובד החיסון של פייזר - ומתי הוא צפוי להגיע לישראל?

9.11.2020 / 16:25

ההכרזה של חברת פייזר על יעילות גבוהה מהמצופה של החיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה היא חדשות מעולות לכל העולם, אבל אולי קצת פחות לאזרחי ישראל, שיקבלו אותו הרבה אחרי אזרחי גרמניה וארה"ב

בווידאו: מנכ"ל פייזר על ההכרזה שהחיסון של החברה לקורונה יעיל ב-90%/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ההכרזה של חברת פייזר היום (שני) כי החיסון שלה לקורונה יעיל ב-90 אחוזים במניעת הדבקה בנגיף הפתיעה רבים, שכן מדובר בתוצאות טובות בהרבה ממה שציפו מומחים ברחבי העולם. פייזר, ושותפתה הגרמנית BioNTech SE, הן חברות התרופות הראשונות שמציגות הצלחה בניסוי קליני גדול במסגרת המאבק במגיפה העולמית, והציפייה היא שהחיסון יספק הגנה מהידבקות בנגיף למשך שנה לפחות. אך השאלה הבוערת באמת היא מתי הוא יהיה מוכן לשימוש, בעולם ופה בארץ.

הניסוי של חברת פייזר שהחל ב-27 ביולי כלל 43,538 משתתפים עם 94 מקרים מאומתים של קורונה. עד כה במהלך השלב השלישי של הניסוי הקליני של פייזר (ובניגוד לכמה מהניסויים בחיסונים המתחרים) לא נצפו עדויות לבעיות בטיחות או תופעות לוואי משמעותיות. הם גילו שבין האנשים שנדבקו בקורונה בניסוי עד כה, 90 אחוזים היו בקבוצת הביקורת, כלומר הם קיבלו את חיסון הפלצבו (דמה). עוד גילו החוקרים כי שבוע אחרי המנה השניה של החיסון, הוא כבר נמצא יעיל.

בשלב הבא הניסוי צפוי להמשיך עד שמספר החולים המאומתים מקרב המשתתפים בו יגיע ל-164 (קבוצת ביקורת) לאחר מכן מתכוונים החוקרים להשוות את ההגנה של החיסון גם לזו של מי שנחשפו לנגיף האמיתי ופיתחו נוגדנים אליו. כמו כן יבדקו עד כמה התסמינים של החולים חמורים, והאם החיסון יכול להועיל גם למי שנדבקו בנגיף בעבר.

בקבוקוני תרופות ומזרק עם הכיתוב חיסון לקורונה. רויטרס
יש צורך בבדיקות בטיחות נוספות. בקבוקונים עם חיסון נגד Covid-19/רויטרס

על אף התוצאות המאוד מעודדות, והדי מדהימות יש לומר, עד שהחיסון יהיה זמין לאנשים ייקח קצת זמן. בקשה לאישור חירום לשימוש בתרופה תוגש ל-FDA רק לאחר שיערכו בדיקות בטיחות נוספות, מה שיכול לארוך עוד כמה שבועות. ענקית התרופות פייזר מקווה להצליח לייצר כ-50 מיליון מנות חיסון עד לסוף השנה האזרחית - וכבר החלה בייצור, ועוד 1.3 מיליארד מנות בשנת 2021.

"עוד לא עברה שנה ויש חיסון באופק"

"קודם כל חשוב להדגיש שזו הודעה לעיתונות", אומר ד"ר ארז גרטי, אימונולוג וראש תחום תקשורת המדע במכון דוידסון לחינוך מדעי, "פייזר פירסמו את הנתונים והם עוד לא עברו ביקורת עמיתים. על פניו, זה נשמע כמו חדשות טובות, אבל צריך לקחת אותן בערבון מוגבל ולהמתין לתוצאות הרשמיות. מה שכן, זה בהחלט מרשים שעוד לא עברה שנה וכבר יש חיסון באופק". גרטי העריך שהמנות הראשונות של החיסון יצאו לשוק מיד כשינתן אישור חירום מה-FDA, בתרחיש האופטימי ביותר -אולי כבר בעוד כמה חודשים.

גרטי מסביר כי למרות השמחה יש עוד כמה שלבים עד שהחיסון יגיע לאנשים. "החיסון של פייזר מבוסס על טכנולוגיה חדשה של mRNA מדובר על טכנולוגיה שלא אושרה בעבר וזו הפעם הראשונה שהיא תאושר לשימוש בבני אדם. בנוסף, החיסון הספציפי הזה מצריך תנאים מיוחדים כמו קירור עמוק. זה מוסיף רובד של מורכבות מבחינת אחסון והפצה".

החסיון לקורונה שיב"א, תל השומר 1 בנובמר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
החיסון הניסיוני לקורונה שפותח במכון הביולוגי בנס ציונה ניתן למתנדב בביה"ח תל השומר/ראובן קסטרו

מורכבות נוספת ומאוד קריטית היא שצריך הרבה מנות מהחיסון. "על פי ההערכות של ארגון הבריאות העולמי צריך 2 מיליארד מנות בשביל להתמודד עם המגיפה, ופייזר לא תוכל לייצר כזו כמות בזמן קצר וצריך יהיה לתעדף את האוכלוסיות שיקבלו אותו. צריך לחסן את הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות בסיכון ואז לרדת לפי רמת הסיכון לשאר האזרחים. חשוב לזכור שיש עוד כמה חברות במירוץ, כך שיתכן שנשמע בשורות דומות מחברות נוספות בקרוב".

הראשונים שיקבלו ככל הנראה את החיסון הם אזרחי ארה"ב וגרמניה. אזרחי ישראל לעומת זאת יאלצו להמתין, שכן ישראל חתמה עד כה על הסכמים לרכישת החיסון עם 3 חברות תרופות - מודרנה שהובילה בתחילת המירוץ, חברת ארקטורוס וחברת אסטרה-זנקה, וכמובן גם במכון הביולוגי בנס ציונה עובדים למציאת חיסון. ככל הידוע אין לישראל הסכם דומה מול חברת פייזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully