וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ילדים כבר קיבלו את החיסון הניסיוני לקורונה

חברת פייזר חיסנה בשבוע שעבר כ-100 ילדים, הצעירים בהם בני 12, בחיסון הניסיוני שלה נגד קורונה. זאת, במסגרת השלב השלישי והאחרון בניסוי הקליני. עד כה רק מתנדבים מבוגרים קיבלו את החיסון

בווידאו: פיתוח החיסון לנגיף הקורונה במכון הביולוגי/צילום: דוברות משרד הביטחון

בשבוע שעבר החיסון הניסיוני של חברת פייזר נגד Covid-19 ניתן לראשונה למתנדבים הצעירים ביותר שקיבלו אותו עד כה - כמאה ילדים בגילאים שונים, הצעירים בהם בני 12 בלבד. צוות של מדענים ורופאים מבית החולים לילדים בסינסינטי עוקב בדריכות וביסודיות אחר תופעות לוואי שעשויות לצוץ אצל המתנדבים הצעירים.

"אנחנו כעת בהפסקה יזומה ומותכננת בניסוי, שבה אנחנו ממתינים לראות אם מופיעות תופעות לוואי או תגובות כלשהן לחיסון. אנחנו רוצים לוודא שהכל נעשה בצורה הכי בטוחה שיכולה להיות", אמר ד"ר רוברט פרנק מבית החולים לילדים בסינסינטי שמלווה את הניסוי, בריאיון לרשת CNN. הרופאים בודקים את הילדים ומחפשים תופעות לוואי כמו גושים, אודם מקומי או כאבים במקום שבו קיבלו את זריקת החיסון, או תופעות כלליות יותר כמו חום וכאבים.

אחד המתנדבים הצעירים ביותר בניסוי הוא אבינאב בן ה-12, תלמיד כיתה ז', שהוריו ביקשו שרק שמו הפרטי ייחשף בניסיון להגן על פרטיותו. אבינאב התראיין אף הוא ל-CNN ואמר כי הוא מקווה שכשיימצא חיסון לכלל האוכלוסייה סביו, שמתגוררים בהודו, יוכלו לשוב ולבקר אותו בארה"ב וגם השיעורים בבית הספר יחזרו להתנהל בצורה נורמלית.

ניסוי בחיסון לנגיף הקורונה, 13 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
רק מחצית מהילדים קיבלו את החיסון האמיתי, השאר קיבלו פלצבו במסגרת קבוצת ביקורת. חיסון נגד Covid-19/רויטרס, רויטרס

"אני חושב שכולם בבית הספר שלי היו רוצים לחזור לשגרה. אני באמת מאמין שחיסון יוכל לעצור את התפשטות הנגיף. אני חושב שנכון לעכשיו, כן הייתי מבקש מילדים נוספים לקבל את החיסון הזה", אמר אבינאב, כשנשאל על ידי המראיין האם היה ממליץ לילדים נוספים להתחסן.

אבינאב יודע שהסיכוי שקיבל את החיסון האמיתי נגד נגיף הקורונה הוא 50 אחוזים בלבד. מחצית ממתנדבי הניסוי, גם הילדים שבהם, קיבלו זריקת דמה (פלצבו), ונמנים על קבוצת הביקורת. אולם, הוא מקווה מאוד שהוא זכה לקבל את החיסון האמיתי, משום שהוא מאמין שהחיסון יכול להגן עליו מפני הידבקות בנגיף ובהמשך ימנע ממנו גם להדביק אחרים.

האב התנדב לשלב 1, בנו התנדב לשלב 3

סהראט, אביו של אבינאב, היה טרוד יותר ממנו בסוגיות של בטיחות הניסוי. כשנשאל מדוע הסכים בסופו של דבר שבנו ישתתף בניסוי, אמר: "אני חושב שהסיבה העיקרית היתה שרציתי להגן עליו. ובהמשך התהליך גם משום שזה עוזר לקדם את המדע. הרגשנו שזה דבר נכון לעשות".

סהראט הוא רופא שעובד בבית החולים בסינסינטי וגם הוא עצמו התנדב לניסוי של חברת פייזר, עוד בשלב הראשון של הניסויים הקליניים בחיסון שהתקיימו בתחילת השנה. לכן, הוא אמר, הוא הרגיש שלא זאת בלבד שהשתתפות של בנו בניסוי לא תסכן אותו, אלא היא אף תגן עליו מפני הנגיף.

תלמידים נבחנים בהונג קונג בעת משבר הקורונה, 24 באפריל 2020. רויטרס
"כולם היו רוצים לחזור לשגרה". תלמידים בהונג קונג נבחנים עם מסיכות ותוך שמירה על ריחוק, בזמן מגיפת הקורונה/רויטרס

ניסוי בחיסון של חברה אחרת - AstraZeneca, הופסק בארה"ב ובבריטניה למשך חודשיים, לאחר שאחד המתנדבים בבריטניה פיתח תסמינים נוירולוגיים. בשבוע שעבר הניסוי הזה התחדש בארה"ב, אך בבריטניה הוא עדיין מושהה.

ד"ר פרנק שמלווה את הניסוי בילדים אמר כי הוא מבין שאנשים עשויים להילחץ מהמחשבה על לתת חיסון ניסיוני לילדים, אך ציין כי החיסון של פייזר כבר נבדק על עשרות אלפי מתנדבים מבוגרים בהצלחה. "הסיבה שאנחנו יכולים לתת כעת את החיסון הזה לילדים היא שפייזר כבר בדקה אותו על 30,000 מבוגרים, ויש לנו נתונים על הבטיחות שלו מכל אותם מתנדבים", אמר.

בנוסף, לדברי ד"ר פרנק ישנה חשיבות לבדיקת החיסון גם על ילדים משום שכל תכנית חיסון שתאושר תצטרך לכלול גם ילדים ומתבגרים כדי להצליח להשתלט על המגיפה, משום שלדבריו כמעט ודאי שהם מהווים חלק משמעותי בהתפשטות השקטה שלה.

"חשוב לזכור שלמרות שמתבגרים וילדים לא מפתחים תסמינים קשים כמו מבוגרים או קבוצות אחרות באוכלוסייה, יש עדיין ילדים שמפתחים מחלה קשה ואפילו מתים. בארה"ב מתו 120 ילדים מקורונה", אמר ד"ר פרנק.

חיסון פפילומה. ShutterStock
הרופאים עוקבים אחרי המתנדבים ומחפשים תופעות לוואי כמו כאב או אודם באיזור החיסון. חיסון שניתן לשריר הזרוע/ShutterStock

החיסון של חברת פייזר לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם ל-Covid-19 אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA . זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. "זו הפעם הראשונה שהטכניקה הזאת תשמש נגד מחלה מידבקת", אמר ד"ר פרנק.

החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"כל תכנית חיסון שתאושר תצטרך לכלול גם ילדים ומתבגרים, אם רוצים להשתלט על המגיפה". תלמידות עם מסיכות בבית הספר שיפר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

עד כה, תופעות הלוואי שנראו בקבוצת הניסוי בביה"ח בסינסינטי היו קלות, לדברי ד"ר פרנק. "חלק מהאנשים חוו קצת כאבים", אמר הרופא, סביר להניח שהכאבים הללו אינם שונים מאלה שנגרמים מתגובה חיסונית של הגוף כאשר הוא נלחם בכל זיהום שהוא. אף אחד מבין 400 המבוגרים שקיבלו את החיסון באתר הניסויים בסינסינטי לא החמיץ יום עבודה בעקבות תסמינים שפיתח בגלל החיסון הניסיוני, מדווח ד"ר פרנק.

תופעות הלוואי שנצפו עד כה בילדים שקיבלו את החיסון היו דומות. "אחד הילדים העלה חום לא גבוה, הוא לקח איבופרופן והרגיש בסדר אחרי זה", אמר ד"ר פרנק. ובאשר לאבינאב, "כרגע היד שלי מרגישה בסדר גמור", הוא דיווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully