וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסוני השפעת הגיעו, זה מה שאתם צריכים לדעת עליהם

בחורף הקרוב כולנו עומדים להתמודד עם איום כפול של קורונה ושפעת - לפחות לאחת מהן יש חיסון. אילו חיסוני שפעת יהיו זמינים השנה בישראל, מי יוכל לקבל אותם ולאילו תופעות לוואי הם יכולים לגרום? רופאה עונה

בווידאו: טראמפ שב לחדר הסגלגל למרות שטרם הבריא: "הקורונה - מתנה מאלוהים"/טוויטר

כולנו עוקבים בדריכות אחרי הדיווחים על ההתקדמות של חיסוני הקורונה שמפותחים ברחבי העולם, אבל בואו נדבר רגע על מחלה שאורבת לנו ממש מעבר לפינה ותפגע בלא מעט אנשים בחורף הקרוב, ולה דווקא יש חיסון זמין ונגיש. הוא אפילו ניתן בחינם בקופות החולים. שפעת, בדומה לקורונה, היא מחלה ויראלית של דרכי הנשימה שמדביקה המוני אנשים מדי חורף וגורמת לעומסים על מערכת הבריאות ועבור אוכלוסיות מסויימות יכולה להיות מסוכנת לא פחות. חיסוני השפעת הגיעו לקופות החולים וניתן כבר לקבל אותם, ולד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הלל יפה, יש את כל התשובות לשאלות שנוגעות אליהם.

איך יודעים להבדיל בין תסמינים של קורונה לתסמיני שפעת?
יש קושי להבדיל בין קורונה לשפעת, בעיקר בשלבים הראשונים. שתי המחלות מתאפיינות בחום, תסמינים של מערכת הנשימה, כאב ראש וכאב שרירים, ושתיהן עלולות להסתבך לדלקת ריאות. למעשה, מבחינה קלינית כמעט בלתי אפשרי להבדיל בין שתי המחלות. עם זאת, אובדן חושי הטעם והריח מאפיין תחלואה בקורונה, ואינו מאפיין תחלואה בשפעת.

למה חשוב להתחסן לשפעת?
נדמה כי בחסות נגיף הקורונה אנו ממעיטים ביכולת ההדבקה והמסוכנות של מחלת השפעת, לכך מתווספים הקולות שגורסים שקורונה היא "רק שפעת". הקלות בה נתפסת השפעת נובעת מבלבול המושגים של צינון ושפעת. חשוב לזכור ששפעת היא מחלה קשה בפני עצמה, ועלולה לגרום לתחלואה משמעותית, לסיבוכים, ואף למוות. מעבר לכך, איננו יודעים כיצד ייראה השילוב בין שתי המחלות הן ברמת הפרט החולה, והן ברמה של יכולות מערכת הבריאות להתמודד עם תחלואה כפולה. על כן, בחורף הקרוב לא מומלץ לקחת סיכונים מיותרים, יותר מתמיד חשוב להתחסן נגד נגיף השפעת ולצמצם את הסיכון לחלות.

אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
מבחינה קלינית כמעט בלתי אפשרי להבדיל בין שפעת וקורונה. אישה משתעלת/ShutterStock

מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם כתוצאה משפעת?
שפעת, עלולה לגרום לסיבוכים בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות: דלקת באוזן התיכונה, סינוסיטיס, ברונכיטיס, שיעול נבחני, ודלקת ריאות. סיבוך נפוץ יחסית הינו דלקת בשרירים, העלולה להביא לאי ספיקה כלייתית, דלקת בשריר הלב, ובקרום העוטף את הלב, סיבוכים הקשורים למערכת העצבים - כמו דלקת המוח, וסינדרום גיאן ברה, וסיכון מוגבר להתקפי לב ולאירועי שבץ מוחי. נוסף על כך, השפעת עלולה לגרום להחמרה במחלות רקע.

האם צפוי השנה מחסור של חיסוני שפעת?
בכל העולם התגברה המודעות לחשיבות החיסון נגד השפעת, ומדינות רבות ניסו להצטייד בכמות חיסונים גבוהה בהשוואה לשנים קודמות. למרות שהוזמנה כמות גדולה מאוד של חיסוני שפעת בהשוואה לשנים קודמות, ההערכות הן שהביקוש יעלה על ההיצֵּעַ, ולכן עלול להיווצר חוסר.

מיהן אוכלוסיות הסיכון שחשוב שיקבלו את החיסון?
עקב הצפי לביקוש גבוהה לחיסון, הוחלט לתת תיעדוף לאוכלוסיות בסיכון גבוה: הסובלים ממחלות ממושכות (מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, מחלות ראה כרוניות, סוכרת, מחלות מטבוליות, מחלות כליה כרוניות, מחלות כבד, מחלות נוירולוגיות/ נוירומסקולריות המערבות את דרכי הנשימה, מחלות המטולוגיות כולל אנמיה כרונית, דיכוי של מערכת החיסון, מחלות נפש חמורות, השמנת יתר המתבטאת ב BMI ≥35 ) וכן, מבוגרים מעל גיל 55, ילדים מגיל 6 חודשים עד גיל חמש שנים, נשים הרות, ואנשים הנמצאים במוסדות סגורים או סגורים למחצה, כולל פנימיות.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
הרכב החיסון לשפעת משתנה מדי שנה בהתאם לתחזית הזנים של ארגון הבריאות העולמי. מעבדה לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה בסין/AP

היכן מקבלים את החיסונים? האם הם עולים כסף?
את חיסוני השפעת ניתן לקבל כבר בימים הקרובים דרך קופות החולים. החיסונים ניתנים לכל מבוטח בקופת החולים בחינם. כאמור, נקבע תיעדוף לחולים הנמצאים בסיכון גבוה. קופות החולים יעדכנו מעת לעת מי האוכלוסייה שיכולה להגיע להתחסן בהתאם לחידוש מלאי החיסונים.

איך קובעים מה יהיה הרכב החיסונים בכל שנה?
הרכב החיסון נקבע מדי שנה על ידי ארגון הבריאות העולמי, בין היתר על פי הזנים שהיו נפוצים בעונת השפעת האחרונה בחצי כדור הארץ הדרומי.

עד כמה יעיל חיסון השפעת?
יעילות החיסון תלויה בהתאמה בין הרכב החיסון בעונה לזנים המסתובבים בפועל, וכן באדם שמקבל את החיסון, מפני שלא לכולם יש יכולת זהה לפתח חיסוניות. לרוב, יעילות החיסון גבוהה במבוגרים צעירים, ומופחתת בילדים צעירים, קשישים. עם זאת, חשוב לזכור שגם במקרים בהם היעילות החיסונית מוגבלת במניעת ההדבקה, עדיין נשמרת יעילות גבוהה כנגד סיבוכים ותמותה.

אילו סוגים של חיסוני שפעת זמינים בארץ?
השנה זמינים בארץ מספר סוגי חיסון:

  • חיסון מומת, הניתן בזריקה, המכיל ארבעה זנים (שני זנים של שפעת מסוג A ושני זנים של שפעת מסוג B), או שלושה זנים (שני זנים של שפעת מסוג A וזן אחד של שפעת מסוג B).
  • חיסון מומת מסוג חדש הנקרא "פלוזון HD" המיועד לבני 65 מעלה, גם הוא ניתן בזריקה. החיסון הזה מכיל כמות גדולה יותר של אנטיגן ובכך יוצר חסינות טובה יותר לקבוצת גיל שעד כה הגיבה פחות טוב לחיסון הרגיל.
  • חיסון חי-מוחלש, הניתן כתרסיס לאף , מכיל 4 זנים, מאושר לשימוש מגיל שנתיים ועד גיל 49. חיסון זה אינו מתאים לנשים הרות ומדוכאי חיסון.
גבר מתחסן נגד שפעת, 25 בדצמבר 2019. מכבי שירותי בריאות, אתר רשמי
חיסון השפעת נחשב יעיל במיוחד בקרב מבוגרים צעירים, ויעיל פחות באוכלוסיות הקשישים והילדים. גבר מבוגר מקבל חיסון לשפעת/אתר רשמי, מכבי שירותי בריאות

מהן תופעות הלוואי שעלולות להגרם מהחיסון?
תופעות הלוואי הנפוצות מתבטאות בתגובה מקומית של אדמומיות או כאב קל באיזור ההזרקה. לפעמים יש תחושה כללית רעה הנמשכת יום או יומיים. חשוב לזכור שהתגובות האלו אינן תופעות של שפעת אלא תגובה של הגוף שעלולה להיגרם מכל חיסון. החיסון המומת נגד שפעת אינו יכול לגרום לשפעת, כיוון שהוא מורכב מחלקיקי נגיף, ונגיף מת אינו יכול לגרום למחלה כלשהי. תופעות לוואי משמעותיות יותר הן נדירות מאוד. החיסון החי-מוחלש יכול לגרום לנזלת, שיעול, חום וכדומה, החולפים במהרה.

בתוך כמה זמן החיסון מתחיל להשפיע?
החיסון אינו משפיע מיד. למערכת החיסונית לוקח כשבועיים-שלושה כדי לייצר תגובה חיסונית המונעת תחלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully