וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שגודל האישון אומר על האינטליגנציה שלכם

אנחנו יודעים שאישונים מתכווצים ומתרחבים במהל חשיפה לאור וגם כשאנחנו חווים הנאה גדולה, אבל מתברר שהגודל שלהם יכול גם לסמן אינטליגנציה גבוהה יותר. איך זה עובד?

האישונים שלנו, הנקודות השחורות העמוקות שבמרכז העין שלנו, שמווסתות את האור הנכנס לרשתית, מגיבים להרבה יותר מסתם אור. הם יכולים לבטא את העוררות שלנו, לחשוף את העייפות שלנו, ואולי אפילו להראות אם אנחנו משקרים. על פי מחקר חדש, ייתכן שלאישונים שלנו יש קישור ליכולות הקוגניטיביות שלנו: ככל שהאישון גדול יותר, כך המוח חד יותר.

שורה של מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו קשר בין גודל האישון למיומנויות קוגניטיביות מסוימות. עם זאת, הקשר אינו חד משמעי, לאחר שמספר מחקרים לא הצליחו לשחזר את אותן תוצאות - חלקם גילו כי גודל אישון גדול יותר קשור ליכולת קוגניטיבית גבוהה יותר, ואחרים דווקא מצאו את ההפך. רבים ממחקרים אלה סבלו גם מגודל מדגם קטן.

במחקר חדש שפורסם בכתב העת Cognition, טוענים שני פסיכולוגים מהמכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה שהתוצאות הסותרות שנראו במחקרים קודמים היו תוצר של תאורה לא עקבית. לאחר ששלטו על התאורה, הם גילו שלגודל אישונים גדול יותר יש קשר חזק לאינטליגנציה פלואידית fluid intelligence)), יכולת זיכרון עבודה ובקרת קשב.

עיניים כחולות. ShutterStock
מה האישונים יכולים לספר לנו? עיניים כחולות/ShutterStock

שני ניסויים משותפים נערכו עם מעל 500 אנשים בגילאי 18 עד 35 שאישוניהם נמדדו באמצעות מצלמה ומחשב. מכיוון שהתרחבות האישונים קשורה בבירור לחוזק האור שמסביב, החוקרים דאגו שהתאורה במעבדה תישאר עמומה לאורך כל הניסוי.

לאחר מכן נעשה שימוש במכשיר עוקב העיניים בעוד שחלק מהמשתתפים לקחו על עצמם סדרה של משימות קוגניטיביות שנועדו לבחון את "האינטליגנציה הפלואידית" שלהם - שהיא למשה היכולת לפתור בעיות חדשות ללא ידע מקדים, "יכולת זיכרון עבודה" - היכולת לשמור מידע על פני תקופת זמן - ו"בקרת תשומת לב"- היכולת לשלוט בקשב. המחקר מצא כי גודל אישון גדול נקשר ליכולת גדולה יותר לבצע משימות אלה.

עוד בוואלה!

את זה לא ראינו: התסמין המוזר של נגיף הקורונה

לכתבה המלאה

המחקר לא בדק באופן ספציפי קשר סיבתי, אך החוקרים חושדים שיש לכך קשר עם פעילות באזור גזע המוח הקרוי לוקוס קורולאוס". פעילות באיזור זה במוח קשורה קשר הדוק לשינויים בגודל האישון, אבל גם ממלאת תפקיד בארגון הרחב יותר של פעילות המוח הדרושה לביצוע משימות מורכבות.

החוקרים טוענים שיש קשר כלשהו בין איזור זה ובין יכולת לבצע ביצועים טובים במשימות וגודל אישון גדול יותר."אפשרות אחת היא כי אנשים בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה נמצאים במצב מוכן יותר למשימה וברמות אופטימליות של פעילות הלוקוס קורולאוס", מסכמים כותבי המחקר במאמרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully