וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה זן הקורונה החדש כל כך מפחיד את רשויות הבריאות?

עודכן לאחרונה: 20.6.2021 / 13:28

התפרצות קורונה בבית הספר בבנימינה מדאיגה לא רק את ההורים אלא גם את רשויות הבריאות בישראל, שחוששות שמקור ההתפרצות הוא הווריאנט ההודי. האם יש ממה לחשוש ומול מה בדיוק אנחנו עומדים?

התפרצות מקומית של נגיף הקורונה באזור בנימינה מעוררת חשש בקרב רבים. במשרד הבריאות הודיעו כי 45 ילדים נמצאו מאומתים, ככל הנראה לווריאנט ההודי של הנגיף, הקרוי גם גרסת דלתא. מקור ההתפרצות הזו עדיין בבדיקה, אולם ככל הנראה קיים קשר למשפחה שחזרה לאחרונה מחו"ל. לאור הממצאים המדאיגים הוחלט כי בבנימינה ובמודיעין, שם גם התגלו 11 מאומתים, יחזרו לעטות מסיכות בבתי הספר.

גרסת דלתא נחשבת כעת לגרסת הנגיף הנפוצה ביותר בבריטניה, ואף לזו שקשורה לעלייה במקרי ההדבקה שם. בשבוע שעבר דיווחנו כי חוקרים בריטים מזהירים כי הגרסה הזו של הנגיף עלולה להיראות לרבים כמו הצטננות, משום שתסמיני הקורונה שונים בה, ולכן הם לא נזהרים מספיק. עוד מזהירים בבריטניה כי העלייה במקרי ההדבקה נראית בעיקר בקרב צעירים ולא מחוסנים, כאשר מרבית המקרים מתחת לגיל 40, ובעיקר בגילאים 20-29. לגרסת הדלתא יש מקדם הדבקה של 6 (חולה אחד ידביק 6 נוספים) - בערך כפול מהגרסה הקודמת.

בווידאו: התפרצות קורונה בבתי ספר בבנימינה/צילום: שלומי גבאי ויואב איתיאל

גם בארה"ב חוששים מגרסת הדלתא, ומזהירים כי היא צפויה להפוך לזן הדומיננטי בתוך זמן קצר. בשבוע שעבר גורמי רפואה פדרליים סיווגו את גרסת דלתא כ"גרסה מדאיגה" והזהירו מפני התפשטות מהירה שלה. מנהלת המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, ד"ר רושל וולנסקי, אמרה בסוף השבוע כי "זו סיבה נוספת לכך שאנשים צריכים להגביר את קצב החיסון". בראיון ל-CNN היא אמרה כי "הגרסה הבריטית היא מדבקת יותר. כעת מדובר בכמעט 70 אחוזים מהנגיף כאן. אנו יודעים כי גרסת הדלתא מדבקת אף יותר מהגרסה הבריטית, ואני צופה שזו תהיה הגרסה השלטת בחודשים הבאים".

עוד בוואלה!

למה כל כך הרבה ילדים חולים פתאום, והאם הורים צריכים לדאוג?

לכתבה המלאה

היא הבהירה גם כי החיסונים הקיימים נגד קורונה יעילים נגד גרסת הדלתא, ולכן חשוב שאנשים יתחסנו. גם היועץ הרפואי של הבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, הביע דאגה מגרסת הדלתא, אבל רק עבור אנשים שלא מחוסנים. "אנשים מחוסנים מוגנים", הוא אמר, "וזו סיבה נוספת טובה מאוד לעודד אנשים להתחסן, מכיוון שאם אינך מחוסן, אתה נמצא בסיכון להידבק בנגיף שמתפשט כעת במהירות רבה יותר וגורם למחלה קשה יותר".

למה גרסת הדלתא מדבקת יותר?

על פי ארגון הבריאות העולמי, גרסת דלתא של נגיף הקורונה התפשטה עד כה ליותר מ-80 מדינות, כך שאין ספק שהיא מועברת מהר ובקלות. אולם חוקרים עדיין לא בטוחים מדוע גרסת הדלתא מדבקת הרבה יותר מאחרות. השערה אחת היא ששינויים בחלבון הנגיף עשויים להקל על הכניסה שלו לתאים אנושיים. מחקר אחר מצביע על כך שמוטציה בגרסת הדלתא עשויה לעזור לה להשתלב טוב יותר עם תאים אנושיים, ולכן היא מדביקה יותר מהם ומשתטלת על המערכת החיסונית מהר יותר.

גרסת הדלתא גורמת למחלה קשה יותר?

גם כאן אין עדיין תשובה חד משמעית, אך נראה שהתסמינים של גרסת דלתא חמורים יותר, וכי הסיכון לאשפוז עולה אחרי הידבקות בגרסה זו של נגיף הקורונה. מחקרים מצביעים על כך שהסיכון לאשפוז יהיה כמעט כפול מאשר לאחר הידבקות בגרסת האלפא. בסין, רופאים דיווחו שחולים עם גרסת הדלתא חולים יותר מאלה שטיפלו בהם בתחילת המגפה, וכי נראה שמצבם מתדרדר הרבה יותר מהר.

התפרצות הזן ההודי | בית הספר העל יסודי כרמים בנימינה 20 ביוני 2021. שלומי גבאי
בית הספר העל יסודי כרמים בנימינה/שלומי גבאי

כפי שציינו בהתחלה, בבריטניה, שם גרסה זו הכי נפוצה, דיווחו כי הסימפטומים של COVID-19 עשויים להשתנות עם התפשטות גרסת הדלתא. התסמינים העיקריים בבריטניה ברגע זה הם:

- כאב ראש

- כאב גרון

- נזלת

- חום

שיעול הפך להיות פחות שכיח, ואובדן חוש ריח וטעם כבר לא מופיע ברשימת 10 הסימפטומים הנפוצים ביותר. החוקרים חוששים שאנשים עשויים לטעות בסימפטומים, ולחשוב שהם נדבקו בהצטננות קשה, ואז לא ייכנסו לבידוד וימשיכו להדביק אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully