וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האופי שלנו נקבע כבר בחדר הלידה? החוקרים האלה טוענים שכן

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 7:07

האם אופי זה דבר שהוא גנטי או חברתי או בכלל נקבע מהרגע שאנחנו נולדים? מחקר חדש טוען כי כבר בחדר הלידה נקבעות חלק מהתכונות העתידיות של הילד

אנחנו נוהגים לשאול את עצמנו, וגם אחרים, איך נבנה האופי שלנו או של הילדים, ולמען האמת - התשובה לכך די מורכבת. אף שילדים בוודאי מקבלים חלק מהתכונות שלהם מהסביבה ומאימא ואבא, מחקר חדש מגלה שהתכונות שמגדירות את התנהגות שלהם בהמשך חייהם מתחילות כבר משלב הלידה.

צוות חוקרים מארצות הברית וגרמניה - שממצאי מחקרם מופיעים בכתב העת Frontiers in Psychiatry - טוען כי קשרים עצביים במוח שקובעים את תכונות ההתנהגות הייחודיות של התינוק כבר פעילים ופועלים מיום הלידה.

"הממצאים העיקריים שלנו מראים כי זמן קצר לאחר הלידה, קישוריות רבה יותר בין אזורי מוח חזיתיים ופריאטליים קשורה לשיפור הויסות ההתנהגותי אצל תינוקות", מסביר המחבר המשותף, ד"ר טובי גרוסמן, מומחה למדעי הקוגניציה והמוח מאוניברסיטת וירג'יניה וממכון מקס פלנק.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
כבר בשלב הזה נקבעת חלק מהאישיות. לידה של תינוק/ShutterStock

במחקרי עבר נטען כי אחד המפתחות להתנהגות אנושית ובריאות נפשית טובה הוא מה שנקרא "קישוריות תפקודית". זוהי למעשה הפעילות המתאמת בין אזורי המוח השונים, ללא קשר למידת הקרבה זה לזה או לקשרים העצביים שהם חולקים. כאשר הקישוריות התפקודית משתנה, היא יכולה לאותת על הופעתן של הפרעות נפשיות שונות, כולל דיכאון, הפרעות אכילה וסכיזופרניה.

מחברי המחקר מציינים כי בריאות נפשית טובה נשענת על שלוש רשתות מוח פונקציונליות. הראשונה היא היפו-קישוריות ברשת הפרונטריאלית, המסייעת למוח לשלוט ברגשות ותשומת לב. השנייה היא קישוריות יתר בתוך רשת מצב ברירת המחדל, שממלאת תפקיד בהבנה חברתית. השלישית היא היפו-קישוריות ברשת שעוזרת לווסת רגשות אנושיים.

עוד בוואלה!

האם המוחות שלכם ושל התינוק שלכם יכולים להסתנכרן?

לכתבה המלאה

החוקרים מיקדו את המחקר שלהם בהשגת שתי מטרות עיקריות. ראשית, לזהות ולמפות את ההבדלים בין שלוש הרשתות הללו בקרב תינוקות ניו בורן שרק נולדו ובתינוקות בני חודש. לשם כך הצוות השתמש בהדמיה מוחית המודדת את פעילות המוח. בהמשך, החוקרים ביקשו לענות כיצד ההבדלים הללו מנבאים את התכונות הייחודיות של התנהגות ומזג התינוק בהווה ובעתיד.

קבוצתו של גרוסמן התמקדה בשלושה היבטים ספציפיים במזגו של תינוק: ויסות (חיבוק ויכולתם להיות רגועים), רגשות שליליים (פחד, עצב ומצוקה על מגבלותיהם), ורגשיות חיובית (כמה הם צוחקים או מחייכים ותגובות קוליות). הצוות גם ביקש מההורים למלא שאלונים שבדקו את כל ההיבטים הללו במהלך המחקר.

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

התוצאות מראות כי רשתות מוח פונקציונליות המגידרות את ההתנהגות האנושית מתחילות להתפתח בחודש הראשון לחיים. מחברי המחקר הצליחו לבחון את הקישוריות התפקודית בשלוש רשתות המוח הללו וגילו הבדלים ניכרים מילד לילד. "למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הראשון שהוכיח כי קישוריות לרשת המוח הספציפית הזו מתפתחת כבר בתחילת הינקות האנושית ומשחקת תפקיד, בהתחשב בהבדלים פרטניים בכישורים של ויסות עצמי ושליטה שמתעוררים בקרב תינוקות", מוסיף ד"ר גרוסמן.

"יש שורה שלמה של הפרעות פסיכיאטריות שקשורות להבדלים בקישוריות תפקודית ברשתות המוח שנבדקו אצל תינוקות צעירים במחקר שלנו. מחקרים קודמים הראו הבדלים קיצוניים יותר ברשתות שחקרנו בקבוצת תינוקות המתפתחים בדרך כלל למבוגרים הסובלים מדיכאון קשה. אך נותרה שאלה פתוחה והיא
- האם הקשר המופגן בין המוח להתנהגות בגיל הרך מנבא גם תוצאות התפתחותיות ארוכות טווח, כולל מחלות פסיכיאטריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully