וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו אוניברסיטה: 8 טיפים לפיתוח המוח של התינוק

רן אורן

5.1.2015 / 8:43

בחודשים הראשונים לחייו של תינוק הוא מסוגל לספוג המון מידע, אנחנו רק צריכים לדעת איך להעביר לו אותו. כך תעזרו לילדים שלכם לפתח את הכישורים שהם צריכים להמשך החיים

תינוק ניובורן. ShutterStock
תנו לילדים שלכם יותר קרדיט/ShutterStock

כשתינוק נולד, מוחו בגודל של כ-25% ממוחו של אדם בוגר. המוח מתפתח בשלוש השנים הראשונות לחיים, והאופן שבו הוא מתפתח, קשור באופן ישיר בגירויים שהוא פוגש. לכן, למידת המעורבות וההשקעה של ההורים בגיל הרך השפעה מכרעת. הדבר החשוב ביותר בשנים הראשונות לחיים הוא שהמוח יתפתח באופן הרמוני ומאוזן. על מנת לעשות כן, עלינו להעניק לתינוק שלנו גירויים סביב שמונה אלמנטים שונים.

תנועה

לרוב תינוקות הם מאוד פסיביים בחודשים הראשונים לחייהם, עד שהם לומדים לזחול, אבל התנועה חשובה ממש מהיום הראשון לחיים. התנועה של התינוק מזרימה את הדם, מגבירה את הדופק ומחזקת את הנשימה, ולכן מסייעת ליותר חמצן להגיע למוח ומאפשרת לו להתפתח טוב יותר.

איך עושים את זה?
לכל תינוק רפלקס זחילה ממש מיומו הראשון. על מנת שהוא יופעל עלינו לשים את התינוק על הגחון (על הבטן), להפשיט אותו מהבגדים (הבגדים מסרבלים את התנועה ומונעים את הגירוי הסנסורי), ולשים אותו על משטחים שקל לזוז עליהם (משטחים יציבים, לא שמיכות וסדינים, עם חיכוך מינימלי, לא ניילון). משטחי לינולאום ומזרוני ספורט הם משטחים טובים. בחורף יש לחמם את החדר. ניתן לסייע לתינוק על ידי כך שנטה את המזרון בזווית כלפי מטה ונקל את התנועה.

תאומות תינוקות. ShutterStock
זמן איכות על הגחון/ShutterStock

מיומנות ידנית

כל איבר מיוצג במוחנו, וגירויי שלו מגרה אזור שונה במוח. האיברים שמקבלים את הייצוג העצבי הגדול ביותר הם הידיים והשפתיים. בדרך כלל, כשמתייחסים למוטוריקה עדינה, מסתכלים על תפקוד האצבעות וכפות הידיים, אך עלינו להביא בחשבון את כל המערכת: זרועות, שכמות, חגורת הכתפיים, השרירים הזוקפים והכופפים. לצורך כך, עלינו לגרות אותם לפתח כוח (על ידי אחיזה), גמישות (על ידי היכולת להיתלות עם הידיים), וקורדינציה - קשר עין-יד-רגל (על ידי תפיסת דברים, ופעולות שדורשות מיקוד וריכוז).

איך עושים את זה?
לכל תינוק יש רפלקס שנקרא רפלקס התפיסה (grasp reflex), ועלינו לגרות את הרפלקס הזה ממש למן היום הראשון. עודדו את התינוק לתפוס דברים - את האצבעות שלכם או רעשנים קטנים. כדאי לקרב לתינוק חפצים באופנים מאתגרים, כמו לדוגמה לתלות חפץ על חוט ולקרב אותו לפניהם, על מנת שינסו לתפוס אותו בזמן שהוא מתנדנד.

התפתחות רגשית

מאוד חשוב לשמור על אווירה טובה ומהנה בזמן משחק עם תינוקות וילדים. לעיתים, יש נטייה להפוך את הצורך בהתפתחות המוח, לסוג של עבודה וזה פוגם באווירה. ללמוד תוך כדי הנאה, חשוב לא רק בגלל שזה נעים יותר, אלא גם בגלל שהמוח בזמן רוגע והנאה מפריש הורמונים שמסייעים ליצירת קשרים סינפטיים ולכן ללמידה טובה, מהירה ויעילה יותר.

איך עושים את זה?
הקפידו תמיד לדאוג לצרכים הבסיסיים של התינוק לפני תחילת הפעילות (לא ללמד כשהם עייפים, רעבים וכדומה), להקשיב להם, וליהנות יחד מהפעילות. אם אתם מרגישים שאתם לא פנויים לזה, המתינו מעט, כדי שהתינוק יקבל את מלוא תשומת הלב והרוגע שלכם.

תינוק. ShutterStock
כשהאווירה טובה, מתפתחים יותר/ShutterStock

התפתחות שכלית

"אין צורך להגיד האו על כלב, אפשר לומר כלב, ומומלץ לדייק ולומר כלב לברדור"

תינוקות בתחילת החיים מסוגלים ללמוד כל דבר במהירות ובקלות. אנחנו נוטים לחשוב לעיתים שהם אינם יכולים ללמוד, מכיוון שהם עדיין לא מדברים או מביעים. אבל יש הבדל בין קליטה (דרך החושים, כמו ראייה ושמיעה), לבין ההבעה (יכולת מוטורית). לכן כדאי כבר מגיל צעיר להעניק להם את כל הידע, לדבר אליהם, לחשוף אותם, ולדייק כמה שאפשר את המושגים.

איך עושים את זה?
לעיתים אנחנו שוגים כשאנחנו חושבים שעלינו לפשט את המושגים על מנת שיהיה להם קל יותר, כמו לדוגמה לומר "להוריד את הנעליים" במקום "לחלוץ את הנעליים", אך האמת היא שהם סופגים כמו ספוג כל מה שנעניק להם. לכן, אין צורך להגיד האו על כלב, אפשר לומר כלב, ומומלץ לדייק ולומר כלב לברדור.

תינוקות תאומים עם כלב גולדן רטריבר לבן. vgm, ShutterStock
לא האו האו, כלב/ShutterStock, vgm

מוסיקה

המוסיקה משפיעה על ההתפתחות. ישנם מחקרים שמראים שתינוק ממש למן היום הראשון לחייו מסוגל להבחין בין מוסיקה הרמונית למוסיקה דיסוננטית. מומלץ להשמיע מוסיקה הרמונית ומורכבת, להקפיד על איכות שמע טובה וביצועים טובים.

איך עושים את זה?
כדאי להשמיע מוסיקה קלאסית, אך לא כזו שמעובדת לילדים אלא מוסיקה מקורית, מנוגנת על ידי הרכבים פילהרמוניים איכותיים.

שפה

התקופה הטובה ביותר בחיים ללמוד שפה היא השנה הראשונה לחיים, שכן תינוקות מבחינים בכל הצלילים, מכל השפות, בעשרת החודשים הראשונים לחייהם. תינוקות לומדים שונה ממבוגרים. הם לא עושים אסוציאציות בין מילים, כפי שאנחנו עושים, אלא מקשיבים לפונמות, לצלילים שמרכיבים את השפה.

איך עושים את זה?
כדאי מאוד להשמיע לתינוקות שפות שונות, לחשוף אותם לצלילים משפות שונות. מומלץ לדבר אליהם, קרוב לפנים, לאפשר להם להתבונן בשפתיים שלנו נעות וגם לגעת בשפתיים שלהם בידיים שלנו.

מגע

מגע עמוק מעורר פעילות פנימית חשובה, ומסייע להתפתחות המוח. ישנו מגע סנסורי, על פני העור, ומגע עמוק (פרופריוספטיבי) שמגרה את הרצפטורים הקרובים יותר לעצם. תפקידו של המגע העמוק הוא מודעות עצמית, אך הוא גם נועד להרגעה ואיזון של טונוס השרירים ולהזרמת יותר חמצן למוח, כך שיתמוך בהתפתחות התינוק.

איך עושים את זה?
על מנת להעניק מגע סנסורי מגוון, עלינו ללטף את עור התינוק, בכל גופו ולא רק בכפות הידיים, באמצעות מרקמים וטקסטורות שונים ומגוונים. לדוגמה, מברשת, בד, כף פלסטיק, כף עץ, בדברים מחוספסים ובדברים חלקים, בטמפרטורות שונות וכך הלאה.

על מנת להעניק מגע פרופריוספטיבי, תחושתי, יש שתי שיטות מקובלות. הראשונה על ידי לחיצות, כשאנחנו עוברים על פני גופו של התינוק, ולוחצים עמוק וברור. אנחנו לא רוצים להכאיב כמובן, אך מניסיון אפשר וכדאי ללחוץ הרבה יותר חזק ממה שאנחנו חושבים, וזה מאוד נעים לתינוק וגם בריא.

השיטה השנייה היא טפיחות - לטפוח על גופם, בטפיחות ברורות, עם משקל, לאורך האיברים השונים בגוף. מומלץ גם לציין ולשיים את שמות האיברים בזמן המגע, על מנת לשפר את המודעות לגוף והחיבור בין תחושת האיבר לבין ההיכרות איתו.

עיסוי תינוקות. ShutterStock
עיסוי תינוקות טוב להתפתחות/ShutterStock

החושים

"כשאנחנו מניחים את התינוק שלנו על מזרון פעילות צבעוני ומרעיש, ומסביבו כמות אינסופית של צעצועים מבולגנים, זו אכן בעיה"

המוח שלנו יושב בתוך קופסא חשוכה - הגולגולת. את האינפורמציה והגירויים הוא מקבל רק דרך החושים. לכן, כדאי ומומלץ לגרות את החושים.

איך עושים את זה?
ניתן להעניק לתינוקות להריח ריחות שונים - לקחת תבלינים ולהגיש אותם אחד אחד ולציין את שמם, לאפשר להם לטעום טעמים - גם תינוקות שעדיין לא ממש אוכלים, יכולים לטעום. הכוונה איננה ממש לאכול, אלא לגרות את קולטני הטעם בפה, בשפתיים. אפשר להעניק להם הזדמנות לשמוע צלילים שונים, כמו עלים יבשים, רעשנים מגוונים, שאפשר גם להכין בבית על ידי בקבוקים ריקים (כמו בקבוקי מים מינרליים קטנים מלאים בסוגים שונים של חומרים, כמו עדשים, שומשום וכדומה). לגרות את חוש המישוש על ידי מגע בעור על ידי חומרים שונים, כמו ספוגים או מברשות. לגרות את חוש הראייה על ידי מטפחות צבעוניות, או לחילופין על ידי משחקים של אור וחושך.

לסיום, יש לציין כי תינוק מסוגל לקלוט כמות גירויים אינסופית, בתנאי שהם מאורגנים. החשש הגדול של הורים מפני הצפה של גירויים ובעיות של קשב וריכוז, לא נובע מכמות גדולה של גירויים, אלא מחוסר ארגון שלהם. כשאנחנו מניחים את התינוק שלנו על מזרון פעילות צבעוני ומרעיש, ומסביבו כמות אינסופית של צעצועים מבולגנים, זו אכן בעיה. לעומת זאת, כאשר אנו מארגנים את הגירויים, ומציגים אותם אחד אחד, בסביבה מותאמת, שקטה ונעימה, התוצאה היא יכולת קליטה מדהימה.

רן אורן הוא פסיכותרפיסט M.A ומייסד שיטת 8 תחנות להתפתחות תינוק

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully