וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים על תזונה טבעונית נמוכים יותר מבני גילם

טבעונות נתפסת כבחירה בריאה יותר, אבל מחקר חדש טוען שלתזונה טבעונית עלולות להיות השלכות שליליות על התפתחותם הפיזית של ילדים. למה זה קורה ואיך מתמודדים עם זה?

טבעונות הפכה לפופולרית מאוד בכל העולם בשנים האחרונות, מה שגורם לכך שישנם גם יותר ויותר ילדים שניזונים מתזונה טבעונית. בהתאם, זהו גם תחום מחקר מאוד פופולרי, שמבקש לבדוק אילו יתרונות וחסרונות יש לתזונה זו - שכרוכה בהימנעות ממוצרי מזון מן החי בהם בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים, דבש ועוד.

מחקר חדש טוען שלתזונה טבעונית עלולות להיות השלכות שליליות על התפתחותם הפיזית של ילדים, וליתר דיוק לגרום להם להיות נמוכים יותר ועם עצמות חלשות יותר, בהשוואה לבני גילם שאינם טבעונים.

החוקרים גילו שילדים בני 5-10 שנים שניזונים מתזונה מן הצומח נמוכים בשלושה סנטימטרים בממוצע מבני גילם שכן צורכים בשר. בנוסף, העצמות שלהם היו קטנות וחלשות יותר - מה שמגדיל את הסיכון שלהם לסבול משברים וגם מאוסטאופורוזיס בהמשך חייהם.

את המחקר ערכו חוקרים מהמכון לבריאות הילד ביוניברסיטי קולג' בלונדון, והם קראו להורים להכיר ולהיות מודעים לסיכונים הטמונים בתזונה טבעונית עבור ילדים. הם הוסיפו, כי ילדים הניזונים מתזונה טבעונית צריכים לקבל תוספי מזון של ויטמין B12 וויטמין D כדי לנסות למנוע השלכות בריאותיות שליליות ארוכות טווח שעלולות להיגרם כתוצאה מגידולם על דיאטה מן הצומח בלבד.

"אנחנו יודעים שהעניין של אנשים בתזונה מן הצומח הולך וגובר כל הזמן, מכל מיני סיבות - החל משיקולי מוסר וצער בעלי חיים ועד לשיקולים של דאגה לסביבה ולאקלים", אמר פרופ' ג'ונתן וולס, מיוניברסיטי קולג'. "אנחנו יודעים עוד, שעד כה המחקרים בנוגע להשלכות הבריאותיות של התזונה הזאת על ילדים היו מוגבלים לאומדנים של גובה ומשקל, והתבססו בעיקר על ילדים צמחונים (ולא טבעונים). המחקר שלנו נותן לראשונה תובנות מוצקות על ההשפעות הבריאותיות של תזונה צמחונית וטבעונית על ילדים", הוסיף.

עוד בוואלה!

סויה, שקדים או שיבולת שועל: איך בוחרים תחליף חלב?

לכתבה המלאה
ילד מודד גובה. ShutterStock
3 סנטימטרים פחות. ילד מודד גובה/ShutterStock

במחקר הנוכחי השתתפו 187 ילדים בריאים בני 5-10 מפולין. 63 מהם היו צמחונים, 52 טבעונים ו-72 אוכלי כל. הילדים הטבעונים נמצאו במחקר נמוכים בשלושה סנטימטרים בממוצע, מהילדים האחרים. כמו כן, תכולת המינרלים בעצמותיהם היתה נמוכה בארבעה עד שישה אחוזים והסיכוי שלהם לסבול ממחסור של ויטמין B12 היה גבוה ביותר מפי שלושה, ביחס לילדים אוכלי כל.

"מומלץ מאוד למקסם את בריאות העצם בקרב ילדים, כאשר המטרה היא להפחית סיכון עתידי של אוסטאופורוזיס ושברים", הסבירה פרופ' מרי פיוטרל, אחת החוקרות. "אנחנו גילינו שלילדים טבעונים יש מסת עצם נמוכה יותר, גם לאחר ששיקללנו את העובדה שגודלם הפיזי הכללי קטן יותר. המשמעות של זה היא שהם עשויים להתחיל את גיל ההתבגרות - שבו צרכי הגוף בנוטריינטים ספציפיים לבניית עצם הם גבוהים יותר - כשהם כבר בגרעון של צפיפות עצם. ואם החוסרים הללו יימשכו גם לתוך שנות ההתבגרות שלהם, זה עלול להגביר את הסיכון שלהם לפגיעה בעצמות מאוחר יותר בחיים".

לחוקרים היו גם חדשות טובות עבור ילדים טבעונים והוריהם, והם גילו שיש להם רמות נמוכות ב-25 אחוזים של כולסטרול רע (LDL) וגם פחות שומן בגוף באופן כללי.

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
לפחות הכולסטרול שלהם נמוך. ילד אוכל גזר/ShutterStock

ד"ר מטגורזטה דזמונד, חוקר-עמית במחקר, התייחס גם להשלכות הבריאותיות של תזונה צמחונית על בריאותם של ילדים, ואמר כי "בתחילה הופתענו לגלות שלילדים צמחונים יש פרופיל בריאות קרדיו-וסקולרי נמוך יחסית. אולם הנתונים שאספנו על התזונה שלהם הראו שהם אכלו כמות גבוהה יחסית של מזון צמחוני מעובד, עם רמות פחות בריאות של סיבים וסוכרים, בהשוואה לתזונת הטבעונים. כך שאנחנו למדים שלא די בתזונה מן הצומח כדי להבטיח מדדי בריאות טובים, ועדיין חשוב לבחור מזונות בריאים יותר".

"הדבר הזה חשוב במיוחד עבור ילדים, משום שלהם עשויים להיות צרכים תזונתיים תובעניים יותר בתקופת הגדילה", הדגיש פרופ' וולס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully