וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמחונים וטבעונים נמצאים בסיכון גבוה למצב הרפואי הזה

טבעונות וצמחונות נקשרו לבריאות לב וכלי דם טובה יותר, חיים ארוכים ואף פוריות טובה יותר, אבל מתברר שלא הכל ורוד. מחקר חדש מצא כי טבעונים וצמחונים נמצאים בסיכון גדול יותר לשברים בגוף

The Game Changers - Official Trailer/NETFLIX - The Game Changers

טבעונים נהנים לרוב מבריאות טובה יותר וחיים חיים ארוכים יותר, אבל מתברר שאי אפשר לקבל הכל. מחקר חדש, הגדול ביותר מסוגו, מעלה כי אלה שאינם אוכלים בשר נוטים יותר לסבול משברים בעצמות.

המחקר מצא כי בהשוואה לאנשים שאכלו בשר, לטבעונים עם צריכת סידן וחלבון נמוכה יותר היה סיכון גבוה יותר ב-43 אחוזים לשברים בכל מקום בגוף, כמו גם סיכונים גבוהים יותר לשברים ספציפיים באיזור הירכיים, הרגליים והחוליות. לצמחונים ואנשים שאכלו דגים אך לא בשר (מה שקרוי חצימחונים) היה סיכון גבוה יותר לשברים בירך, בהשוואה לאנשים שאכלו בשר. עם זאת, הסיכון לשברים הצטמצם בחלקו לאחר שנלקחו בחשבון מדד מסת הגוף (BMI), צריכת סידן וחלבונים.

"זהו המחקר המקיף הראשון על הסיכונים לשברים בקרב אנשים מקבוצות תזונה שונות", אמרה ד"ר תמי טונג, אפידמיולוגית תזונתית במחלקה לבריאות האוכלוסייה באוניברסיטת אוקספורד ועורכת המחקר. "מצאנו כי לטבעונים היה סיכון גבוה יותר לשברים כוללים שהביאו קרוב ל-20 מקרים נוספים על כל אלף אנשים במהלך 10 שנים, בהשוואה לאנשים שאכלו בשר. ההבדל הגדול ביותר היה בשברים בירך, כאשר הסיכון לטבעונים היה פי 2.3 גבוה יותר מאשר אצל אנשים שאכלו בשר".

צוות חוקרים באוניברסיטאות אוקספורד ובריסטול בבריטניה ניתח נתונים של כמעט 55 אלף איש במחקר EPIC-Oxford, קבוצה פוטנציאלית של גברים, ובעיקר נשים, המתגוררים בבריטניה, שגויסו בין השנים 1993-2001, שרבים מהם לא אכלו בשר. מחקרי מעקב כאלה מזהים קבוצה של אנשים ועוקבים אחריהם לאורך תקופה מסוימת כדי להבין כיצד גורמים מסוימים (במקרה זה תזונה) עשויים להשפיע על תוצאות מסוימות (במקרה זה סיכון לשבר).

ברביקיו טבעוני. ShutterStock
הסוד הוא כנראה במינון. ברביקיו טבעוני/ShutterStock

מתוך 54,898 המשתתפים שנכללו במחקר, 29,380 אכלו בשר, 8,037 אכלו דגים אך לא בשר, 15,499 היו צמחונים, ו-1,982 היו טבעונים בזמן שגויסו. הרגלי האכילה שלהם הוערכו בתחילה בעת הגיוס, ואז שוב בשנת 2010. המעקב אחר המשתתפים היה בממוצע במשך 18 שנה, עד שנת 2016. במהלך המחקר התרחשו 3,941 שברים בסך הכל, כולל 566 שברים בזרועות, 889 במפרק כף היד, 945 במפרק הירך, 366 ברגל, 520 בקרסול ו-476 שברים שאיסורים אחרים כמו עצם הבריח, הצלעות והחוליות.

בנוסף לסיכון גבוה יותר לשברים בירך אצל טבעונים, צמחונים ואוכלי דגים בהשוואה לאוכלי הבשר, לטבעונים היה גם סיכון גבוה יותר לשברים ברגליים ולשברים אחרים בגוף. החוקרים לא הבחינו בהבדלים משמעותיים בסיכונים בין הקבוצות השונות לשברים בזרוע, בשורש כף היד או בקרסול לאחר שנלקחו בחשבון ה-BMI של המשתתפים.

"לקחת בחשבון את היתרונות והסיכונים"

"מחקרים קודמים הראו כי BMI נמוך קשור לסיכון גבוה יותר לשברים בירך, וצריכה נמוכה של סידן וחלבון נקשרה לבריאות עצם ירודה", אמרה ד"ר טונג. לדבריה, המחקר הראה כי טבעונים, היו בממוצע בעלי BMI נמוך יותר. כמו גם צריכת סידן וחלבון נמוכה יותר מאוכלי בשר, היו בסיכון גבוה יותר לשברים בכמה מקומות בגוף. "דיאטות מאוזנות ובעיקר צמחוניות דווקא עשויות לגרום לשיפור התזונה ונקשרו לסיכונים נמוכים יותר למחלות כולל מחלות לב, אך אנשים צריכים לקחת בחשבון את היתרונות והסיכונים של התזונה שלהם, ולוודא שיש להם רמות נאותות של סידן וחלבון וגם לשמור על BMI בריא, כלומר לא משקל נמוך מדי ולא משקל עודף".

המחקר בשלב זה אינו מספק ויהיה צורך במחקר מעמיק יותר כדי להבחין את הסיבה מדוע הסיכון מוגבר לטבעונים. גודל המדגם היה קטן בהרבה בקבוצת הטבעונות, נתון שיש לקחת בחשבון בעת ​​הסקת מסקנות, לצד העובדה כי לא הובא בחשבון תוספת של סידן נוסף וחומרים מזינים אחרים. יש שהציעו גם שההבדל יכול להיות באופן ספיגת הסידן - גורמים שונים יכולים להסביר את צריכת הסידן, כולל רמות ויטמין D, ואלה עשויים להיות שונים בין הדיאטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully