וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 הרגלים יומיומיים מפתיעים שעלולים לגרום להופעת אקנה

פולה בליק דיין

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 0:05

אקנה היא מחלת עור מטרידה שאומנם נפוצה יותר אצל בני נוער אבל לא פוסחת גם על מבוגרים יותר. מה גורם לה להופיע ואיך נפטרים ממנה? הקומסטיקאית פולה בליק דיין עם התשובות והטיפים

כ-60 אחוזים מהאוכלוסיה סובלים מאקנה ברמה כזו או אחרת במהלך חייהם. לרוב היא תופיע בגיל ההתבגרות ותעלם לבד עד תחילת שנות העשרים, אך כשליש מהחולים במחלה ישארו איתה גם בעשורים הבאים.

נהוג לחלק את סוגי האקנה ל-2 קבוצות עיקריות, הראשונה היא אקנה וולגריס - הצורה השכיחה של האקנה, והשנייה היא אקנה קונגלובטה - צורה חריפה יותר של אקנה המתבטאת בהיווצרות ציסטות עמוקות היוצרות הצטלקויות בעור.

אקנה, הנקראת גם חטטת, היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. מדובר על מחלת עור חיידקית שהפצעים בה מופיעים כתגובה לקויה להורמוני הגוף או מחסור בוויטמינים כמו ויטמינים מקבוצת B או ויטמין D ו-C. מחסור בוויטמינים האלה יגרום לגוף להיות חשוף יותר לחיידקים, סטרס ולפצעים בעור.

אקנה בלחי. ShutterStock
מחלת עור חיידקית הפוגעת בכל הגילאים, אך בעיקר בבני נוער. נערה עם אקנה בלחי/ShutterStock

עוד סיבה שיכולה לגרום להופעת פצעי אקנה היא חוסר איזון הורמונלי בין שלושה הורמונים עיקריים בגוף: אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. חוסר האיזון יכול לגרום להפרשת שומנים יתרה מבלוטות החלב, חסימה של זקיק השערה והצטברות של תאי עור מתים, מה שיוצר אקנה. בנוסף, גם מתח נפשי יכול להיות גורם למחלה, שכן הוא גורם להגברת התפוקה ההורמונלית מבלוטות יתרת הכליה. לכן הטיפול חייב להיות חיצוני ופנימי ביחד.

האקנה יופיע לרוב באזורים בהם יש ריבוי של בלוטות חלב, כאשר המקום הכי שכיח הוא הפנים, אך גם יכול להתפתח אקנה באזור הגב והחזה. בגיל הההתבגרות לרוב הפצעים יופיעו על המצח הסנטר והלחיים. אקנה במבוגרים תופיע בשכיחות גבוהה סביב הפה והסנטר.

היות ומדובר בחוסר איזון הורמונלי, טיפול באקנה יתחיל בבדיקות דם על מנת לבדוק האם קיים חוסר איזון, ובמקביל בירור לגבי התנהלות חיים. כך למשל, אוכלוסיה עם נטייה לאקנה תהיה רגישה יותר במצבי סטרס, כמו לפני מבחנים, חיילים בזמן הטירונות או כל שינוי בחיים.

בקליניקה לרוב נשלב טיפול שהוא פנים וחוץ, השילוב בין תוספי תזונה או ויטמינים, דיקור להרגעת הגוף וטיפול חיצוני אנטי בקטריאלי והרגעת העור, פילינגים טבעים ופעילים לפי הצורך, מסיכות פנים, ויטמינים במריחה על העור, מכשור ייעודי מתקדם לאקנה. המטופל יקבל לביתו חומרים לפנים והדרכה ויצטרך לעקוב אחר ההוראות. לגבי תזונה - אין מחקר שאומר שתזונה לקויה גורמת לאקנה.

דברים שלא ידעתם שגורמים לאקנה

1. קרמים קוסמטיים שומניים. אקנה נגרם מבעיה של חסימה של בלוטת החלב (החומר הלובריקני המשתחרר מזקיק השערה), לכן תוספות של חומרים כימיים בעלי סמיכות ומרקם שומני רק מאיצים את התהליך. לכן חשוב לעבור אבחון עור בטרם קניית תכשיר לפנים.

2. ניקיון מוגזם. רחיצה מוגזמת של עור הפנים עם סבון מעל ל-3 פעמים ביום יוצר גירוי של העור והפרשה מסיבית יותר של נקבוביות החלב והגברת האקנה. מומלץ לרחוץ את הפנים פעם אחת בבוקר ופעם בערב להורדת האיפור וניקוי הפנים לפני השינה.

3. משחת שיניים. תתפלאו אבל משחות שיניים המכילות פלואור עלולות לגרום לאקנה סביב אזור הפה והשפתיים.

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
יכולים להחריף את מצב האקנה. פיצוחים/ShutterStock

4. אוכל חריף ופיצוחים. למרות שאין הוכחה מדעית שקיים קשר ישיר בין אקנה לתזונה, החרפה של האקנה יכולה להופיע לאחר אכילת אוכל חריף במיוחד, אוכל שומני ובעיקר לאחר אכילה של פיצוחים או אוכל אחר העשיר במלחים.

5. פיתוח גוף. שימוש בהורמוני גדילה לבניית מסת שריר יותר גדולה (במיוחד אצל נשים) גורמת להפרת המאזן ההורמונלי בגוף ולהפרשה מוגברת של חומרים מזקיק השיער והגברת אקנה או יצירתו.

6. מחסור בוויטמינים. חוסר בוויטמינים מקבוצה B עלול להחריף את הופעת הפצעים. חוסר זה מתפתח לעתים רבות במצבי מתח ולחץ. אנשים ובמיוחד צעירים סובלים לעתים מאנמיה מחוסר בברזל או בוויטמין B12.

7. שיער ראש לא נקי. חשוב לשמור על ניקיון השיער והרחקתו מהפנים. מומלץ להימנע ממריחת ג'ל בשיער או כל חומר שומני אחר אשר גורם לסתימת בלוטות החלב ולחפוף את השיער על בסיס יומי.

אישה חופפת שיער. ShutterStock
להקפיד על שיער נקי. אישה חופפת שיער/ShutterStock

הטעויות שאתם עושים

1. הפסיקו לגעת בפנים שלכם. אנחנו נוגעים בפנים פעם בדקה בממוצע, הידיים שנגעו במקלדת או בשולחן הן כר פורה לחיידקים המועברים ישירות לעור הפנים ולהחמרת מצב העור וזיהומו. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הלכלוך שיש לכל אחד מאתנו בציפורניים.

2. עברו לדבר באוזנייה. המגע הקבוע של אצבעות הידיים עם מסכי המגע משמש כר פורה לחיידקים. להצמיד אותם לפנים אחר כך זו הזמנה לחגיגת פצעונים

3. החליפו ציפה לכרית לעתים קרובות. החליפו מצעים אחת לשבוע וציפה לכריות פעמיים בשבוע, הכרית היא כר פורה לחיידקים והפרשות מהפנים במהלך השינה.

4. שטפו באופן קבוע את מברשות האיפור שלכן. על מברשת האיפור מצטברים אלפי חיידקים ושומן, וכל מגע עם משטח הפנים מעביר עוד ועוד חיידקים המגבירים את זיהום העור והחמרת האקנה.

5. אפסנו את מסיכות הפילינג לפנים. גירוד ושפשוף העור מגרה את נקבוביות החלב לפעולה בנוסף מומלץ להימנע מתכשירי טיפוח שומניים. הם כבדים, חונקים את העור וסותמים את הנקבוביות. הם מקשים על העור לנשום.

6. רחצו את הפנים כשאתם מגיעים הביתה. זיעה ואיפור הם בין הגורמים העיקריים המגבירים את האקנה ואף גורמים לפצעים ונקודות שחורות, רצוי לשטוף את עור הפנים ברגע שחזרתם מיום העבודה או מחדר הכושר.

פולה בליק דיין היא מומחית לרפואה טבעית וקומסטיקה מתקדמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully