וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מוצרי חלב מזיקים לבריאות שלנו?

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 10:47

קל לפספס את זה בימים טרופים אלה, אבל שבועות ממש עוד רגע כאן, ואיתו ארוחות מלאות גבינות ומוצרי חלב. ד"ר עידן גורן מסביר אילו גבינות בריאות לנו יותר, כמה זה יותר מדי ובאילו מקרים עדיף פשוט להימנע

חמש עובדות על גבינה/מערכת "אסור לפספס"

קצת מוזר לדבר על מוצרי חלב כשמסביב הרוחות סוערות ומדינה שלמה מצויה בחרדה, אבל ממש בעוד יומיים מגיע אלינו חג השבועות, וכמו שהוכיחה השנה החולפת - החיים ממשיכים גם כשהמציאות עולה על כל דמיון. אז החלטנו לתת מקום לחג הגבינות ומוצרי החלב, ולברר עם רופא הבית שלנו, ד"ר עידן גורן, אילו מוצרי חלב הכי בריאים לנו, ומתי עדיף להימנע.

האם גבינות תורמות לבריאות שלנו?

בגדול כן, אבל זה תלוי באיזה גבינה בוחרים, וכמובן - במינונים. היתרונות הבריאותיים של גבינות נובעים בעיקרים מתכולת המינרלים והוויטמינים שלהן. כך למשל, הודות לתכולת הסידן, החלבון, המגנזיום, האבץ וויטמינים A, D ו-K גבינות יכולות לשפר את בריאות העצם בילדים ובמבוגרים וגם לסייע לשמירת על בריאות השיניים. ישנן עדויות שצריכה של גבינות דלות שומן ונתרן יכולות לעזור להפחית את לחץ הדם.

ישנן עדויות ממספר מחקרים שמצאו כי מוצרי חלב מהווים מקור טוב לנוגדי חמצון. כמזון מותסס, גבינה עשויה לסייע בהגברת חיידקי המעיים הבריאים.

מצעד הגבינות הכי בריאות, ואלה שפחות

גם גבינות קשות - שנחשבות פחות בריאות בשל תכולת השומן הגבוהה - נחשבות מקור חשוב לסידן ולחלבון. כך לדוגמא, צריכה של כ-30 גרם של גבינה קשה (כמו גבינה צהובה) מספקת כ-20 אחוזים מכמות הסידן היומית המומלצת אצל אנשים עד גיל 50.

טוסט גבינה צהובה. Giphy
20 אחוזים מכמות הסידן היומית המומלצת. טוסט עם גבינה צהובה/Giphy

יש גם חסרונות למוצרי חלב?

בגבינות כמו במוצרי מזון רבים חשוב לשמור על האיזון ולצרוך בכמות סבירה. הסיבה העיקרית לכך היא שגבינות קשות ברובן מכילות קלוריות רבות, מלח (נתרן) ושומן רווי. תזונה עשירה בנתרן ושומן רווי עשויה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם, ומחלות לב וכלי דם וסוכרת. לכן, מי שבוחר לצרוך מוצרי חלב, מומלץ לצרוך לא יותר מ-3 מנות ביום שמספיקות כדי לספק את צריכת הסידן היומית אך מבלי להגביר באופן משמעותי צריכת נתרן ושומן רווי.

איך מזהים אלרגיה למוצרי חלב?

יש מצבים בהם צריכת גבינה באמת עלולה להיות מסוכנת, בייחוד אצל אנשים שסובלים מאלרגיות לרכיבי חלב (כמו אלרגיה לסוכר החלב, לקטוז, או לחלבון החלב, קזאין). מי שסובל מאלרגיה אמיתית לרכיבי החלב מומלץ שלא לצרוך שום סוג גבינה.

גיף פרמזן. Giphy
לרוב יתאים גם לאנשים עם אי סבילות ללקטוז. פרמז'ן/Giphy

יש להדגיש כי אלרגיה ללקטוז היא נדירה יחסית, בעוד שאי סבילות ללקטוז היא תופעה שכיחה. כדאי לדעת שגבינות מסוימות עשויות להתאים לבעלי אי סבילות ללקטוז, שכן הן מכילות כמויות זניחות עד אפסיות של לקטוז. גבינות רכות וטריות, כמו מוצרלה, עשויות לעורר תגובה אצל אדם עם אי סבילות ללקטוז. עם זאת, בגבינות קשות יותר, כמו צ'דר ופרמז'ן, יש רמות נמוכות מאוד של לקטוז. אנשים עם אי סבילות ללקטוז עשויים לגלות כי הם יכולים לצרוך כמות קטנה של גבינות קשות ללא בעיה.

בשונה מהן, חלב רגיל מכיל כמות גדולה של לקטוז והוא הגורם המוביל לתסמינים של נפיחות, כאב בטן ושלשול אצל אנשים שסובלים מאי סבילות ללקטוז.

יש עוד מקרים בהם עדיף להימנע מאכילת גבינות?

כן. תרופות המשמשות לטיפול בדיכאון ובמחלת פרקינסון ממשפחת תרופות שנקראת מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOI) עלולות לגרום לתגובה מסוכנת אם הן נצרכות עם מוצרים עשירים בטיראמין - רכיב בגבינות קשות וגבינות מיושנות. לכן הן אסורות בהחלט למי שנוטל תרופות אלה. ישנן גם עדויות שאצל אנשים מסוימים טיראמין עלול להחמיר מיגרנות וכאבי ראש, לכן אם אתם חשים כאב ראש לאחר אכילת גבינות קשות ומיושנות - עדיף להימנע.

טיראמין הוא תוצר הפירוק של החומצה האמינית טירוזין. טירוזין מצוי בעיקר במזונות מכילי חלבון שעברו תהליכים של תסיסה כמו גבינות מיושנות, בשר ודגים מעושנים וכבושים.

גיף גרנולה חלב יוגורט שיבולת שועל. Giphy
כמות ההורמונים בחלב לא באמת משמעותית. גרנולה עם חלב/Giphy

האם יש סכנה לצריכת הורמונים מחלב וגבינות?

כמות ההורמונים בחלב זעירה בהשוואה לזו שנמצאת בגופו של אדם בריא. גוף של גבר מייצר ביום פי 6,000 יותר אסטרוגן מהכמות שנמצאת בכוס חלב, ואישה מייצרת כמעט פי 30,000. לפיכך, כמות האסטרוגן מחשיפה למוצרי חלב היא זניחה. יתרה מזאת, אין קשר ברור בין צריכת מוצרי חלב לבין ההתבגרות מוקדמת בילדים. דווקא בעשורים האחרונים בהם ישנה ירידה בצריכת חלב בקרב ילדים, ישנה עלייה בשיעור הילדים שעוברים התגברות מוקדמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully