וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גדול וחדש שולל קשר בין אפידורל בלידה ואוטיזם

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 7:32

בשנה שעברה התפרסם מחקר בעייתי שטען ששיכוך הכאבים בלידה תורם לסיכון של היילוד לפתח הפרעה על הספקטרום האוטיסטי - כעת מגיעה ההפרכה החד משמעית, שקובעת: אפידורל בטוח ליולדת ולתינוק

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
המחקר שרמז על קשר נערך בשיטות בעייתיות מאוד. אישה יולדת/ShutterStock

מחקר ארוך טווח ורחב היקף הצליח להפריך באופן חד משמעי את הסברה שקיים קשר בין הרדמה אפידורלית בלידה וסיכוי לאוטיזם ביילוד. המחקר נערך בקנדה וכלל מעל 120 אלף לידות נרתיקיות. החוקרים שערכו אותו אמרו כי הם לא מצאו שום ראיה לקשר בין שיכוך כאבי הלידה בעזרת זריקת הרדמה אפידורלית ובין התפתחות של הפרעה על הספקטרום האוטיסטי.

הסברה שישנו בכלל קשר כזה עלתה לראשונה לפני כשנה במחקר של בתי חולים בדרום קליפורניה. מהרגע הראשון הסברה הזאת התקבלה בספקנות על ידי מומחים רבים מתחומי הרפואה: מיילדים, רופאי נשים, רופאים מרדימים ומומחים ברפואת אם ויילוד. מאחר שמדובר היה במחקר רטרוספקטיבי, הוא לא יכול היה לבסס סיבתיות, ומבקריו מיהרו לציין שהחוקרים שערכו אותו לא שיקללו או ביצעו התאמות לגורמים מסיחים רבים שהיו עשויים להשפיע על התוצאות והמסקנות.

בין הביקורות המקצועיות והמוצדקות שנמתחו על המחקר, וחלקן אף הובילו לפניות למפרסמיו ועורכיו בבקשה למשוך אותו מהפרסומים המקצועיים - ציינו המומחים שהחוקרים כללו בנתוניהם נשים שהלידה שלהן החלה כלידה רגילה, אך הסתיימה בניתוח קיסרי. מחקרי עבר הראו שלידה בניתוח קיסרי מעלה את הסיכון לאוטיזם. עוד נתונים שהחוקרים התעלמו מהם: חום של האם בזמן הלידה ולידות ארוכות במיוחד.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
מחקרי עבר מצאו קשר בין לידה בניתוח קיסרי ועלייה בסיכון לאוטיזם. ניתוח קיסרי/ShutterStock

"הטענה העיקרית שלנו לגבי המחקר הזה קשורה לסכנה שהוא יוביל לאי הבנות בעיקר אצל נשים, בעת שהן נדרשות לקבל החלטות לגבי שיכוך או הקלת כאבים בזמן הלידה", נכתב במכתב של רופאים מיילדים ומרדימים שנשלח לאחר פרסום או מחקר שנוי במחלוקת לפני שנה. "החשש שלנו הוא שבדומה למה שקורה עם מיתוסים שקריים על חיסונים, יהיה קשה מאוד להפוך תפיסות שגויות, גם כאשר הראיות המדעיות יסתרו אותן".

ואכן, הראיות המדעיות סותרות את מה שאותו מחקר רמז עליו - וההוכחות מגיעות במחקר הקנדי שמתפרסם בימים אלה בכתב העת JAMA Pediatrics. המחקר הזה מציג אנליזה הרבה יותר מפורטת, שמשקללת בתוכה רשימה ארוכה של גורמי סיכון תורמים, כמו למשל: גיל האם, מצב סוציואקונומי ומצבים בריאותיים קודמים להיריון כמו יתר לחץ דם, סוכרת ודיכאון, וגם מצבים שהתפתחו במהלך ההיריון, כמו: מצוקה עוברית, תרופות שניטלו בזמן ההיריון, שימוש בסמים ולידות שהחלו בזירוז.

"אין קשר בין הרדמה אפידורלית ואוטיזם"

מנתוני כלל הלידות שהסתיימו בלידת תינוק חי בבית חולים בין השנים 2005-2006 ונכללו במחקר (123,000 לידות סך הכל) - עולה כי אין קשר בין חשיפה להרדמה אפידורלית בלידה ובין סיכון מוגבר להפרעה על הספקטרום האוטיסטי אצל היילוד.

גם כאשר החוקרים השוו בין אחים שנולדו לאותה אם, ואחד מהם נולד בלידה ללא שיכוך כאבים אפידורלי והשני כן - עדיין לא נמצאו הבדלים בסיכון לאוטיזם. "אנחנו מאוד בטוחים לגבי האמינות של התוצאות שלנו", אמרה אליזבת וול-ווילר, מומחית לסטטיסטיקה ומדיניות בריאות מאוניברסיטת מניטובה בקנדה, אחת החוקרות שערכו את המחקר החדש.

אפידורל. ShutterStock
"האמצעי האפקטיבי ביותר לספק הקלה בכאבים ליולדות". רופאה מרדימה מבצעת הרדמה אפידורלית ליולדת/ShutterStock

לדבריה, "עיקר הראיות שנאספו אודות אפידורל, ובכלל זה אלה מהמחקר העדכני שלנו, מראות שזהו האמצעי האפקטיבי ביותר לספק הקלה בכאבים ליולדות במהלך הלידה, וכי הסיכון לסיבוכים הוא נדיר".

לאפידורל יש יתרונות לא מוכרים

לשיכוך כאבי לידה באמצעות אפידורל יש גם כמה יתרונות שלא כולם מכירים. "אפידורל" זה למעשה השם העממי של הליך השיכוך הזה, שבו מוכנסת צינורית דקיקה לחלל האפידורלי בעמוד השדרה, ודרכה מוחדר חומר מאלחש. במקרה של סיבוך בלידה שמצריך התערבות חירום כמו ניתוח קיסרי דחוף, לנשים שקיבלו אפידורל אין צורך לתת הרדמה נוספת וניתן להבהיל אותן לחדר הניתוח באופן מיידי, וכך לחסוך גם זמן וגם את הצורך בהרדמה כללית, שטומנת בחובה סיכונים גדולים יותר לאם וליילוד.

הורים לעתיד יכולים למצוא נחמה והרגעה במחקר החדש, שמראה שוב כי הרדמה אפידורלית בלידה היא הליך בטוח למדי. הפרוצדורה הזו היא עדיין השיטה היעילה ביותר להקלה על כאבי לידה, ולדברי החוקרים יולדות יכולות להרגיש בטוחות לבחור בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully