וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוחים קיסריים בהרדמה כללית מגבירים את הסיכון לאוטיזם

כבר שנים שידוע שניתוחים קיסריים מעלים את הסיכון לאוטיזם, אבל עד כה לא היה ידוע למה. כעת חוקרים ישראלים גילו כי השימוש בהרדמה כללית חושף את התינוקות לחומרים כימיים מזיקים. הנה כל הפרטים

ניתוח קיסרי. ShutterStock
הסיכון גדל בגלל ההרדמה, לא בגלל הניתוח. לידה בקיסרי/ShutterStock

בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר המאובחנים באוטיזם, מ-5,279 בשנת 2009 ל-17,296 בשנת 2018. העלייה הזו מיוחסת בעיקר להתפתחות יכולת האבחנה ובמודעות הגוברת לאוטיזם, אבל באופן טבעי היא מעסיקה חוקרים בארץ ובעולם. אף שאוטיזם הוא הפרעה מולדת ולא נרכשת, חוקרים מנסים למצוא את הגורמים והסיבות לקיומה, ולעלייה בשכיחותה. כעת צוות חוקרים ישראלי גילה כי ניתוחים קיסריים בהרדמה כללית מגבירים את הסיכון לאוטיזם.

עוד בנושא:
9 עובדות על אוטיזם שאתם צריכים להכיר
בשורה מדאיגה: נמצא קשר בין משככי כאבים בהריון לסיכון לאוטיזם
מחקר: נטילת ויטמינים טרום ההריון מקטינה את הסיכון לאוטיזם

החוקרים, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, גילו כי השימוש בהרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי חושף את התינוקות לחומרים כימיים בעלי השפעות מזיקות. על פי המחקר, ילדים שנחשפו להרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לפתח אוטיזם. המחקר פורסם במהדורה האחרונה של כתב העת Autism and Development Disorders.

הבעיה אינה הניתוח עצמו, וגם לא סיבת הניתוח

"הממצאים מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים כמו אפידורל או הרדמה מקומית הנחשבים לבטוחים יחסית"

"אנו יודעים שנים רבות שילדים שנולדו באמצעות ניתוח קיסרי הם בעלי סיכון מוגבר לאוטיזם, אך לא הצלחנו לקבוע מדוע בדיוק", מסביר ד"ר עידן מנשה, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטה וממרכז זלוטובסקי לחקר המוח, המכהן כמנהל המדעי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם בנגב שבאוניברסיטת בן-גוריון. "המחקר הנוכחי מראה כי חשיפה להרדמה כללית המשמשת לביצוע ניתוח קיסרי, ולא ההליך הכירורגי עצמו, קשורה לאתגרים תקשורתיים בשלבי חיים מאוחרים. ממצאים אלה חשובים משום שהם מדגישים את הסיבה הפוטנציאלית לקשר הידוע למדע שנים רבות בין ניתוח קיסרי לאוטיזם. בנוסף, הם מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים כמו אפידורל או הרדמה מקומית הנחשבים לבטוחים יחסית", מציין ד"ר מנשה.

החוקרים, צוות בין-תחומי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, השווה את רישומי הלידות של 350 ילדים עם אוטיזם ו-2,000 ילדי ביקורת. הם מצאו כי בעוד שלידה באמצעות ניתוח הכולל הרדמה כללית, מגדילה את הסיכון לאוטיזם, לידות בניתוחים קיסריים בהן השתמשו בסוגי הרדמה אחרים לא הראו מגמה זו. החוקרים הראו כי הסיכון לאוטיזם נקשר להרדמה כללית בלבד ולא לסיבת הניתוח, כמו סיבוכי היריון לדוגמה.

צוות המחקר מצא גם כי הקשר בין הרדמה כללית לאוטיזם רלוונטי במיוחד לסוגי האוטיזם עם התסמינים החמורים ביותר. החוקרים הסיקו כי חשיפה להרדמה כללית במהלך הלידה עשויה לתרום להתפתחות אוטיזם חמור.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
הקשר בין הרדמה לאוטיזם רלוונטי במיוחד לסוגי האוטיזם החמורים. ניתוח קיסרי/ShutterStock

כאמור, הקשר בין ניתוחים קיסריים לאוטיזם ידוע בעולם המחקרי זה מכבר, אך לא היה ברור מה סיבת הקשר. מחקר בינלאומי שפורסם בשנת 2017 בכתב העת International Journal of Epidemiology בחן למעלה מחמישה מיליון לידות ומצא כי הסיכון ללדת ילד עם אוטיזם עולה בשיעור של כ-26 אחוזים בניתוחים קיסרים ביחס ללידות רגילות. כאשר מדובר רק על לידות שנערכו בזמן (בין השבוע ה- 39 ל-41 להריון) הפער עולה ל-34 אחוזים.

אחת ההערכות עד כה היתה כי הקשר בין ניתוחים קיסריים ואוטיזם קשור למיקרוביום, הרכב החיידקים הנמצא בגוף ומשפיע על מגוון אספקטים בבריאותנו ובחיינו. ההנחה היתה כי בלידה רגילה העובר יוצא דרך תעלת הלידה ונחשף לכל החיידקים האמהיים שנמצאים שם. בניתוח קיסרי, לעומת זאת, מדובר בלידה סטרילית בחדר ניתוח, ללא חשיפה לחיידקים, וכך יכול להיות שחוסר האיזון של המיקרוביום הראשוני משפיע על המוח של התינוק, והסיכון לאוטיזם מוגבר.

אך המחקר הנוכחי סותר סברה זו, שכן בניתוחים קיסריים שבוצעו ללא הרדמה כללית לא נמצא סיכון מוגבר לאוטיזם, ולכן נראה כי חומרי ההרדמה הם הגורם שמעלה את רמת הסיכון בין ניתוח קיסרי ללידות רגילות.

ניתוח קיסרי הוא מהנפוצים בעולם, ולפי הערכות עומד שיעור הניתוחים הקיסריים על 20 אחוז מסך הלידות השנתי (בין 30 ל-40 אלף מתוך 180 אלף לידות). ארגון הבריאות הזהיר בעבר כי שיעור הניתוחים הקיסריים גבוה מדי, והמליץ לבצעם רק כאשר יש בכך צורך רפואי ולא בשל העדפה של היולדת, שכן הם עשויים להוביל לסיכונים ולסכן את חיי האם והתינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully