וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה קופצת לנו העין לפעמים, ומתי זה צריך להדאיג אותנו

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 7:47

יש בגוף האדם לא מעט תופעות מוזרות, אבל אין ספק שקפיצות לא רצוניות של העפעף הן בין התופעות ההזויות והמציקות ביותר. שאלנו את המומחה שלנו למה זה קורה והאם זה עלול להיות סימן למצבים רפואיים רציניים יותר

גיף של עין קופצת. Giphy
התכווצות מהירה ולא רצונית של השרירים סביב העיניים. אישה עם עין קופצת/Giphy

יש לא מעט תופעות מוזרות בגוף האדם - עור ברווז, קנאקים, איברים רדומים או בריין פריז, אבל אין ספק שאחת התופעות המטרידות ביותר היא "עין קופצת", בעיקר כשזה קורה במשך כמה ימים ברצף. שאלנו את ד"ר עידן גורן למה זה קורה והאם זה סימן לבעיה רפואית מדאיגה?

מה גורם לעין לקפוץ פתאום?

עווית של העפעפיים, המכונה לעיתים בלפרוספזם, הוא תופעה ידועה המוכרת לרוב בני האדם. מדובר במצב שבו ללא התראה מוקדמת מופיעה התכווצות לא רצונית, מהירה לרוב, של השרירים סביב העיניים. לרוב, זה קורה בעין אחת, ושכיח יותר בצד התחתון בהשוואה לעפעף העליון.

התופעה שכיחה ונחשבת לרוב למצב שפיר שחולף מעצמו ללא שום טיפול תרופתי. למרות שהסיבה הישירה לתופעה לא ידועה, אירועים של "עין קופצת" נקשרו לרמות גבוהות של מתח, למצבי חרדה, לעייפות ולצריכה מופרזת של אלכוהול. גם עישון נקשר כגורם סיכון וגם גירוי חיצוני של העין.

זה קורה לכולם?

לא. אף שמדובר בתופעה שכיחה היא אינה נחלת הכלל, וישנם חוקרים הטוענים כי יש נטייה גנטית לתופעה.

תוך כמה זמן זה אמור לעבור?

עין קופצת חולפת מעצמה בתוך דקות עד שעות מרגע הופעתה ברוב המכריע של המקרים. עם זאת, ישנם מצבים נדירים בהם התופעה הופכת ממושכת ומטרידה ועשויה להימשך שבועות ואף חודשים. מאחר והימשכות קיצונית של התופעה עלולה להפריע ולהשפיע לרעה על איכות החיים, במצבים כאלה ניתן לשקול הזרקת בוטוקס מקומית כטיפול.

אישה שמה יד על העין. ShutterStock
אם זה נמשך שבועות - כדאי להתייעץ עם רופא. אישה שמה אצבע על העין/ShutterStock

יש מה לעשות כדי לגרום לזה לעבור מהר יותר?

מנוחה יכולה לסייע, וישנם דיווחים מועטים על יעילות של תוספות תזונה כדוגמת סידן, חומצה פולית, מגנזיום וויטמינים שונים שהפחיתו תדירות של האירועים. למרות האמור, לא בוצעו מחקרים קליניים שהעריכו את היעילות של טיפולים אלה על עין קופצת.

האם זה עלול להיות סימן למצב רפואי מדאיג?

רק במקרים נדירים עין קופצת היא ביטוי של מחלה כרונית. דוגמאות לכך כוללת בין היתר את מחלת הפרקינסון, טרשת נפוצה, תסמונת טורט או כביטוי של דיסטוניה, מצב נוירולוגי שמאופיין בהתכווצויות חזקות וממושכות של שרירים שונים, באזור מסוים או במספר אזורים בגוף. לכן במצבים שבהם עין קופצת הופכת לתופעה שנמשכת שבועות מומלץ להיוועץ ברופא המטפל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully