וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילינו משהו ממש מוזר על התופעה המסקרנת הזו בגוף

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 8:54

עור ברווז הוא תופעה בלתי נשלטת שקשה להסביר. כעת מסתבר שיש לא מעט אנשים שיכולים לשלוט בתופעה הזו ויש להם משהו אחד במשותף

עור ברווז. ShutterStock
עושה לכם צמרמורת? עור ברווז/ShutterStock

אתם מאזינים לשיר מרגש או נזכרים במשהו שקרה לכם והעור מיד מזדקר והופך למה שקרוי עור ברווז. למרות שאנחנו חושבים חושבים שמדובר בתופעה שאינה בשליטתנו, מחקר מראה שזה לא תמיד המקרה.

במחקר החדש הראו חוקרים כי יש אנשים בעלי יכולת יוצאת דופן לשלוט על התגובה של עור הברווז כרצונם, והם מצליחים לכבות ולהדליק אותו לסירוגין כמו מתג חשמל. מחקרים מוקדמים הראו כי אנשים בעלי תכונות אישיות מסוימות, בהן רמה גבוהה של פתיחות, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח עור ברווז בהשוואה לאחרים.

התופעה המכונה עור ברווז היא למעשה שארית אבולוציונית מאבותינו. ברגע של מצב "הלחם או ברח", שרירים זעירים סביב זקיק השערה מתכווצים, מה שגורם לשיער לעלות וגורם לחיה להראות גדולה ומאיימת יותר. לרוב זו נחשבת תגובה לא רצונית, הנשלטת על ידי מערכת העצבים הסימפתטית המווסתת את פעולותיו הלא-מודעות של הגוף. לכן, זה נחשב עד כה בלתי אפשרי מבחינה פיזיולוגית לשלוט בפעולה זו. כעת, כאמור, מסתבר שלאנשים מסוימים דווקא יש שליטה מודעת בפעולה זו.

במחקר שפורסם בכתב העת PeerJ, חוקרים מאוניברסיטת נורת'איסטרן אספו 32 אנשים שהצליחו להפגין את שליטתם בהיווצרות עור ברווז. מרבית המשתתפים הללו הסבירו כי היה להם קל מאוד לגרום לעורם להפוך חידודין חידודין לפי רצונם. למעשה, הם הופתעו מכך שלרוב האנשים אין את היכולת הזו.

אנשים מוחאים כפיים בקונצרט אנטי-גזעני בחמניץ, גרמניה, 3 בספטמבר 2018. רויטרס
חווים עור ברווז בעיקר בשמיעת מוזיקה. אנשים במופע (צילום: רויטרס)/רויטרס

במסגרת מחקר זה, המשתתפים התבקשו להשלים סקר אודות אישיותם, כמו גם שאלות אחרות בנושא עור ברווז. הצוות מצא כי כל האנשים שיכולים לשלוט על עור הברווז שלהם הראו רמות גבוהות יותר של פתיחות. זוהי תכונת אישיות המתייחסת בדרך כלל לנטייתו של האדם להיות פתוח יותר לרעיונות חדשים וחוויות חדשות. אנשים אלה נוטים להיות יצירתיים יותר, בעלי דמיון וסקרנות יותר, כמו גם בעלי הערכה רבה יותר לאמנות וליופי.

החוקרים מציינים כי אין שום דרך להסביר מדוע אנשים בעלי רמות פתיחות גבוהות מחזיקים במיומנות זו. מכיוון שלמחקר היה גודל מדגם קטן מאוד, זה יכול להיות מקרי לחלוטין לכך שכל משתתפיו הציגו רמות גבוהות יותר של פתיחות. כדי לצלול עמוק יותר לתוך התופעה המסקרנת, מחברי המחקר הביעו רצון להמשיך במחקר גדול יותר שכלל יותר אנשים.

אגב, זו לא הפעם הראשונה שעור ברווז נקשר לתכונות באישיות. מחקר של אוניברסיטאות הארוורד ואוקספורד גילה בשנת 2018 כי אנשים שחווים "עור ברווז" נוטים להיות במצב בריאותי ונפשי טוב יותר מאנשים שלא, והם גם יצירתיים וחברותיים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully