אני רק שאלה

    האם הגוף שלנו מתאזן מעצמו אחרי שבוע של אכילה מוגזמת?

    כששאלנו את ד"ר גורן את השאלה השבועית, באמת שציפינו לתשובה מעודדת יותר, ובטח שלא חשבנו שיש סיכוי שנסחוב את המשקל של פסח עד ראש השנה, אבל אין טעם להתכחש לאמת (ולמשקל), אז הנה כל מה שאתם חייבים לדעת

    העלייה במשקל בחג מהירה, הירידה - פחות. איור של משקל (צילום: ShutterStock)

    תקופות של חגים, כמו פסח, כמעט תמיד כוללות אכילה מוגברת לצד ירידה בפעילות הגופנית. זה נכון לא רק אצלנו בישראל, ולכן זה לא מפתיע שחוקרים ברחבי העולם ניסו לבדוק האם גם תקופה קצרה של אכילת יתר וירידה בפעילות גופנית פוגעת בבריאות, והאם לגוף שלנו יש משקל "בסיס" שהוא חוזר אליו גם כשאנחנו קצת מגזימים. הנה כל מה שהם גילו.

    עוד בוואלה! בריאות

    איך חוזרים לגוף בריא אחרי שנה שלמה בבית?

    לכתבה המלאה

    האם הק"ג שעלינו בחג יכולים לרדת גם בלי דיאטה?

    כן, אבל לאט. באופן טבעי הגוף שלנו שואף לחזור למשקל הבסיס שלו, אבל אחרי תקופות חגים זה עשוי לקחת לעיתים מספר חודשים. מחקר אמריקני משנת 2016 שפורסם בכתב העת היוקרתי The New England journal of medicine ועקב במשך שנה שלמה אחר 1,781 משתתפים, מצא כי לאחר החגים נרשמה עלייה מהירה ומשמעותית במשקל. הירידה במשקל, לעומת זאת, הייתה איטית יותר. במחקר, אדם ממוצע ירד מחצית מהמשקל העודף שצבר בחג במהלך החודש שלאחריו, ואילו המשקל חזר לבסיס כעבור עד חמישה חודשים. זה אומר שעבור הרבה מאוד אנשים, המשקל שהם עלו בפסח יחזור לבסיס רק לקראת ראש השנה.

    איך אכילת יתר בחגים משפיעה על הגוף שלנו?

    השילוב של אכילת יתר זמנית וירידה בפעילות גופנית נבדק במספר מחקרים. חוקרים מצאו כי שלושה ימים בלבד של אכילה מוגברת (פי 1.5 מהצריכה הקלורית הבסיסית) ופעילות גופנית מוגבלת של עד 1,500 צעדים ליום, גרמו לירידה ברגישות לאינסולין, מצב המאפיין מחלת סוכרת מסוג 2.

    אפילו 3 ימים של אכילה מוגברת משפיעים מאוד על הגוף. מצה עם שוקולד (צילום: ShutterStock)

    מחקר דומה שבחן עלייה מתונה של פי 1.25 בצריכה האנרגטית וירידה בפעילות גופנית מובנית, הוביל גם הוא לאחר שלושה ימים לאפקט דומה. המשמעות היא שאכילה מוגברת במהלך שבוע של חג, במיוחד אם מוסיפים לכך עוד חגיגות מימונה לקינוח, מספיקות על מנת לפגוע בחילוף החומרים, לפחות לטווח הקצר.

    יש דרך להימנע מהפגיעה הזו בבריאות?

    מכיוון שקשה לעבור את החג מבלי לאכול, השאלה החשובה היא האם ניתן להתגבר על השינויים הללו בחילוף החומרים שמתרחשים במהלך החג. התשובה לכך דווקא חיובית. מחקר שבחן את ההשפעה של פעילות גופנית מאומצת בסוף יום של אכילה מוגברת, הוכיח כי פעילות כזו עשויה לאזן את ההשפעות השליליות של אכילת יתר.

    מחקר משנת 2013 שבדק את ההשפעה של פעילות גופנית פעם ביום מדי יום, במקביל לצריכה מוגברת של מזון, מראה כי לאסטרטגיה זו היו יתרונות פיזיולוגיים משמעותיים גם כאשר המשתתפים צרכו אלפי קלוריות יותר מאשר שרפו. במחקר השתתפו 26 צעירים בריאים שהתבקשו לא לעסוק בפעילות יומיומית ולהגביר את כמות הקלוריות שלהם ב-50 אחוזים. מחצית מהקבוצה התאמנה פעם ביום בהליכה על הליכון במשך 45 דקות. לאחר שבוע אחד בלבד של אכילת יתר, ההשפעות השליליות בגופם של כל המשתתפים כללו שליטה לקויה ברמות הסוכר בדם בזמן צום וביטוי של גנים בתאי השומן שמובילים לשינויים מטבוליים לא בריאים. עם זאת, ההשפעות השליליות הללו היו פחותות במידה ניכרת בקרב אלו שהתעמלו.

    השורה התחתונה היא שגם תקופה קצרה של צריכת יתר של קלוריות והפחתה בפעילות גופנית מובילה לשינויים שליליים עמוקים מאוד במגוון מערכות פיזיולוגיות. יחד עם זאת, שילוב של פעילות גופנית מדי יום יכול למנוע באופן משמעותי את מרבית השינויים השליליים הללו.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully