וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה ודאי: הזן הבריטי של הקורונה גם קטלני יותר

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 15:17

הרבה חוסר ודאות היה בחודשים האחרונים סביב גילויה של המוטציה הבריטית, אולם כעת מחקר שנערך בבריטניה ופורסם היום מראה כי היא לא רק מדבקת יותר אלא גם קטלנית יותר. השאלה היא כמה יותר?

בווידאו: מדענית בריטית בכירה מעריכה שהווריאנט עלול לפגוע בחיסוני הקורונה/צילום: רויטרס

הרבה דובר על הזן הבריטי של הקורונה, אבל לא כל המידע היה חד משמעי. כעת, אחרי שגילו כי הוא מדבק יותר, חוקרים מפרסמים היום כי הזן הבריטי גורם לתמותה גבוהה יותר בכ-30 עד מאה אחוזים, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

במחקר שהשווה את שיעורי התמותה בקרב אנשים בבריטניה שנדבקו בגרסה החדשה של SARS-CoV-2, המכונה B.1.1.7, לעומת אלה שנדבקו בזנים אחרים, מדענים אמרו כי הגרסה החדשה כללה תמותה "גבוהה משמעותית".

הגרסה B.1.1.7 זוהתה לראשונה בבריטניה בספטמבר 2020, ומאז היא התפשטה ליותר מ-100 מדינות. זוהי גם המוטציה הדומיננטית כיום בישראל. לזן הבריטי יש 23 מוטציות בקוד הגנטי שלו - מספר גבוה יחסית - וחלקן איפשרו לו להיות הרבה יותר מדבק ולהתפשט במהירות.

מדענים כבר טענו בעבר כי הזן הזה מדבק בכ-40-70 אחוזים יותר מאשר הגרסאות האחרות של הקורונה. בנוסף, חלק מהשינויים הללו, במיקומים שונים על הנגיף יכולים לשנות גם את התגובה החיסונית של הגוף אליו ולהשפיע על התסמינים שמזוהים עם הזיהום.

במחקר הבריטי, שפורסם בכתב העת British Medical Journal, זיהום בגרסה החדשה הוביל ל-227 מקרי מוות במדגם של 54,906 חולי COVID-19, לעומת 141 בקרב אותו מספר חולים שנדבקו בגרסאות אחרות."יחד עם יכולתו להתפשט במהירות, זה הופך את B.1.1.7 לאיום שיש להתייחס אליו ברצינות", אמר רוברט צ'אלן, חוקר באוניברסיטת אקסטר, שהוביל את המחקר.

בריטניה נכנסת לגל חדש של הגבלות ומדינות באירופה אוסרות טיסה אליה
21.12.20. רויטרס
"בשורה רעה מאוד". רחובות לונדון סגורים/רויטרס

עד כה כאמור, מחקרים מראים כי החיסונים הנוכחיים מגנים מפני המוטציה הבריטית, וכי עטיית מסכות, ריחוק חברתי והקפדה על היגיינה הם המפתח לשליטה על התפשטות הנגיף. ולמרות זאת, מייקל אוסטרולם, אפידמיולוג וחבר בצוות המעבר לטיפול במשבר הקורונה של הנשיא ג'ו ביידן, אמר כבר בינואר כי הוא "משוכנע" שהגרסה החדשה קטלנית יותר.

"הנתונים הולכים וגוברים - ואת חלקם אינני יכול לשתף - ותומכים בבירור בכך ש-B.1.1.7 גורם למחלות קשות יותר ולתמותה מוגברת", אמר אוסטרולם, מנהל המרכז לחקר ומדיניות מחלות זיהומיות באוניברסיטת מינסוטה. "כבר ידוע לנו שהגרסה הזו הגדילה את ההדבקות, ולכן מדובר בבשורה רעה מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully