וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 תכונות שהופכות אנשים למפיצי על של קורונה

מה הקשר בין הגיל והמשקל שלכם ובין הסיכוי שלכם להדביק עשרות אנשים ב-Covid-19? מדענים מצאו ש-BMI גבוה וגיל מבוגר הם גורמי סיכון להפצת יותר חלקיקי נגיף מדרכי הנשימה

בווידאו: מדענית בריטית בכירה מעריכה שהווריאנט עלול לפגוע בחיסוני הקורונה/צילום: רויטרס

במהלך מגיפת הקורונה למדנו שלנגיף חוקים משלו, אבל לא תמיד החוקיות הזאת ברורה לנו. למה, למשל, חולה אחד יכול להדביק בודדים ואילו חולה אחר עשוי להפוך למפיץ על ולגלות שהוא אחראי להעברת הנגיף לעשרות אנשים אחרים? חוקרים מנסים לזהות אילו תכונות או נסיבות עשויות להפוך אנשים למפיצי על, ומחקר חדש בנושא הזה זיהה כמה מהן.

במחקר השתתפו 194 אנשים בריאים ו-8 קופים (משני זנים שונים) שנדבקו ב-Covid-19, וממנו עולה כי הגורמים שמשפיעים על הפיכתו של חולה ל"מפיץ על" הם: גיל, BMI ועומס נגיפי - כולם גבוהים מהממוצע. הניתוח של החוקרים מעלה שגם נגיף הקורונה נשמע לחוקיות שאיפיינה זיהומים נגיפיים אחרים בעבר, ולפיה 18 אחוזים מהנדבקים אחראים לכ-80 אחוזים מההדבקות.

הסוד של מפיצי העל טמון בליחה שבדרכי הנשימה שלהם: עד כמה לרקמות הריריות הללו יש נטייה להתפרק ולהתפזר יחד עם האוויר שעובר דרכן החוצה אל חלל האוויר ואל נדבקים פוטנציאליים - כך מסבירים החוקרים.

כניסת ההקלות בסגר | פתיחת מספרה בפתח תקווה 7 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
לגיל יש משמעות. לקוחות מסתפרים לאחר הסרת הסגר ופתיחת המספרות (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

"הממצאים שלנו מראים שהיכולת של הליחה על דפנות דרכי האוויר להישאר שלמה ולא להתפרק לתוך האוויר בזמן הנשימה מושפעת באופן משמעותי וגדלה ככל שהזיהום נמצא בשלב מתקדם יותר ולחולה יש BMI גבוה יותר במכפלה של גילו של החולה", כתבו החוקרים במאמר שפרסמו.

כל מושאי המחקר - בני אדם וקופים כאחד - הראו שככל שגילו של החולה ומדד ה-BMI שלו גבוהים יותר - כך הוא מעביר החוצה יותר עומס נגיפי דרך דרכי הנשימה שלו, לעתים פי 3 יותר רסיסים טיפתיים של הנגיף מאשר חולים צעירים יותר עם BMI נמוך יותר.

ככל שהרסס קטן יותר, הסיכון גדול יותר

ככל שהרסס הטיפתי קטן יותר, כך הוא מסוכן יותר, משום שהחלקיקים הקטנים נישאים למרחק רב יותר וגם משתהים באוויר לזמן ממושך יותר, וכאשר הם נשאפים על ידי אדם אחר הם מסוגלים לחדור עמוק יותר לדרכי הנשימה, עד לריאות. המחקר מצא שבשיאו של הזיהום ב-covid-19 שמגיע בדרך כלל כשבוע לאחר ההדבקה הראשונית, זה הזמן שבו הרסס הטיפתי שנפלט מדרכי הנשימה של החולה הוא הקטן ביותר (ויכולים להגיע אפילו לגודל של מיקרון אחד בודד - מיליונית המטר).

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
כולם פולטים רסס טיפתי, לא כולם באותה מידה. אנשים עם השמנה/ShutterStock

"כבר ראינו הגברה ברסס טיפתי בשלב ההחמרה של המחלה בזיהומים ויראליים דומים, כמו שחפת. סביר להניח שזיהומים ויראליים בדרכי הנשימה גורמים להיחלשות של הריריות וזה מסייע להניע חלקיקים ויראליים באוויר ואל הסביבה", אמר צ'אד רוי, מיקרוביולוג מאוניברסיטת טוליין בארה"ב.

כולנו פולטים רסס טיפתי כשאנחנו מדברים, נושמים, משעלים ומתעטשים - גם אנשים צעירים, רזים ובמצב בריאותי תקין, ולכן לכולנו יש אחריות זהה לשמור על כל כללי הזהירות והמניעה כדי לעצור את התפשטות המגיפה והדבקות נוספות. גם בעיצומם של מבצעי החיסון שמתקיימים ברחבי העולם, מדענים עדיין סבורים שצעדים להפחתת הדבקה הם בעלי חשיבות חיונית לעצירת ההתפשטות של המגיפה והפחתת מקרי האישפוז והתמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully