וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלה בקורונה ושיהק במשך שבועיים רצוף

גבר בן 48 שיהק כמעט שבועיים רצוף בגלל שנגיף הקורונה החליט לתקוף דווקא את הסרעפת שלו. אחרי שקיבל 4 תרופות שונות, הרופאים הצליחו לעצור את שיהוקיו והוא שוחרר לביתו

הצעירה שלא הפסיקה לשהק במשך 8 שנים/מערכת וואלה! NEWS

רופאים סבורים ששיהוקים מתמשכים עשויים להיות תסמין נלווה לקורונה. גבר בן 48 ממצרים סבל משיהוקים מתמשכים לאורך שבועיים, ורופאיו מאמינים שמדובר בתסמין חריג של קורונה.

מומחים הסבירו שנגיף הקורונה, שלרוב מתמקד בדרכי הנשימה ובריאות, עלול לתקוף גם את הסרעפת - השריר ששולט בתנועות הנשימה - לגרום לה להתכווצויות, שהן בעצם שיהוקים. בעבר נמצא ששיהוקים עלולים להיגרם מכמה מחלות ויראליות אחרות, כמו שפעת ושחפת.

שיהוקים נגרמים על ידי התכווצויות פתאומיות ובלתי רצוניות של הסרעפת. במקרה של התקפת שיהוקים שלא חולפת מעצמה בתוך 48 שעות, ההמלצה היא לפנות לטיפול רפואי.

כאב בטן. ShutterStock
הנגיף תקף את הסרעפת וגרם לה להתכווצויות לא רצוניות שהובילו להתקף שיהוקים ממושך. גבר אוחז בבטנו/ShutterStock

מחלתו של החולה המצרי התחילה בחום, שבו הוא טיפל לבד בביתו בעזרת תרופות ללא מרשם, המיועדות להורדת חום. אבל אז הגיעו השיהוקים, שהלכו והחמירו במהלך השבוע ואליהם הצטרף גם כאב גרון. בשלב הזה הוא החליט לפנות לבדיקת רופא, ואז גם החום שלו עלה שוב.

כשהתקף השיהוקים סירב לחלוף ואפילו החמיר, הרופאים החליטו לערוך לו בדיקת אולטרסאונד בטנית, אך לא נמצא בה שום ממצא חריג. העובדה שהוא סבל מחום אותתה באופן מובהק על זיהום כלשהו בגוף, לכן הם החליטו להעמיק ולבדוק בעזרת CT, שבו נראו בבירור סימנים אופייניים למחלת Covid-19: בריאות שלו היו כתמים לבנים שהעידו על הצטברות של נוזלים, כפי שרואים במקרים של דלקת ריאות נגיפית.

הרופאים ערכו לו בדיקת קורונה והכניסו אותו לבידוד, עד לקבלת התוצאות - שהיו חיוביות. הוא קיבל טיפול דרך הווריד של תרופות להורדת חום וגם של הידרוכלורוקווין (תרופה נגד מלריה שיעילותה במקרי covid-19 שנויה במחלוקת). אך מכיוון שהתקפי השיהוק הלכו והחמירו והעיבו על יכולתו לנשום בצורה תקינה, הרופאים החליטו לא לקחת סיכונים ונתנו לו עוד 3 תרופות שונות.

בדיקת קורונה. ShutterStock
ה-CT הראה סימנים ברורים לדלקת ריאות נגיפית שאופיינית לקורונה. בדיקת קורונה/ShutterStock

השיפור הגיע רק לאחר שהרופאים הגדילו את המינון של תרופה בשם בקלופן, שמשמשת לטיפול בעוויתות שרירים ובשיהוקים. בחלוף 10 ימים מהיום שאושפז בבית החולים, האיש שוחרר לביתו, לאחר שקיבל תוצאה שלילית בבדיקת קורונה נוספת שנערכה לו.

המקרה של החולה המשהק התפרסם בכתב העת journal Respiratory Investigation ורופאיו כתבו בסיכום המקרה כי הם סבורים ששיהוקיו היו "פועל יוצא ישיר של הזיהום הנגיפי", אולם הם סייגו כי לא ניתן לשלול לחלוטין את הסברה שמדובר פשוט בצירוף מקרים.

תרומת דם. ShutterStock
לבסוף, מינון מוגבר של תרופה לעוויתות שרירים הצליחה לעצור את השיהוקים. גבר מחובר לעירוי/ShutterStock

ברחבי העולם תועדו עוד מספר מקרים שבהם חולי קורונה סבלו גם משיהוקים - בשיקגו, גבר בן 62 שנמצא חיובי לקורונה סבל אף הוא מהתקפי שיהוק ארוכים, אך אלה שככו לאחר 3 ימים של טיפול תרופתי. גם רופאים בבית החולים במחוז קוק נתקלו בקיץ במקרה של אדם ששיהק במשך 4 ימים רצופים ולא היו לו תסמיני מחלה נוספים פרט לכך. האיש טופל בבית החולים במשך 3 ימים בעזרת תרופות ולאחר מכן שוחרר לביתו (כשהוא עדיין משהק). רק לאחר שהזיהום התפנה לגמרי מגופו (בדיקת קורונה שלישית) שככו השיהוקים.

מדענים סבורים שהסיבה להופעת תסמיני קורונה חריגים קשורה בקולטני ACE2 שנמצאים בתאי הגוף האנושיים. קולטנים אלה הם היעד שאליו מכוון נגיף הקורונה ודרכם הם חודר לתוף התאים ומדביק אותם. קולטנים אלה מצויים בכל תא בגוף - במוח, בריאות, בקיבה, בעור, במח העצם ובכליות. "יש הרבה דברים שאנחנו עדיין לא מבינים לגבי הנגיף הזה, אבל אחד הדברים שאנחנו כן יודעים הוא שקולטני ACE2 נמצאים בהמון מקומות ורקמות בגוף. ונתיחות לאחר המוות בקורבנות קורונה כבר הראו לנו שהנגיף הזה יודע להגיע לכל מיני מקומות שונים ומשונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully