וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוספת קטנה של פטריות יכולה לעשות הבדל גדול, דווקא עכשיו

הן כמעט נטולות משקל וקלוריות, אבל הן מכילות הרבה מאוד מרכיבים בריאותיים חשובים. אחד מהם חשוב במיוחד עכשיו בתקופת הקורונה

פולנטה עם פטריות. ShutterStock
כל מה שצריך זה רק תוספת קטנה. פולנטה עם פטריות/ShutterStock

אתם בוודאי יודעים ששום ובצל נחשבים מאוד בריאים, אבל כעת מתברר שגם פטריות. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Food Science and Nutrition מצא כי פטריות הן מקור נהדר לחומרים מזינים, והוספת מנה אחת מהן עשויה להגדיל את צריכתם של מרכיבי תזונה חשובים (ולעתים קרובות מוזנחים).

המחקר, שנערך על ידי שני מדעני תזונה מארה"ב, מצא כי תוספת של 84 גרם פטריות שמפיניון ופורטבלה לתפריט הראתה שיפור משמעותי בצריכת הסיבים תזונתיים ובחומרים מזינים שונים, כולל זרחן, אשלגן וסלניום, וללא השפעה על צריכת הקלוריות.

חשוב לציין כי המחקר מומן על ידי מועצת הפטריות, ארגון גדול של יצרני פטריות ויבואנים העוסקים בקידום פטריות טריות. עם זאת, המחקר נבדק על ידי עמיתים והתקבל לכתב עת ידוע, כמו כן הוא כולל גודל מדגם גדול והתאמה למחקרים קודמים.

פטריות חתוכות. ShutterStock
דרך יעילה להגדיל את הערכים התזונתיים בצלחת. פטריות/ShutterStock

החוקרים בחנו נתונים מסקר בן 5 שנים מ-2011-2016 בקרב אנשים בגילאי 9-18 ו-19+, ושיכללו את הנתונים התזונתיים מכל אחד מהם לפני שדגמו כיצד מנה של פטריות תשפיע על תזונתם. הסקר כלל כ-10,000 מבוגרים וילדים, ודגם אותם אחת לשנתיים, מה שיצר גודל מדגם גדול לאורך כל תקופת 5 השנים.

לאחר הוספת הפטריות, המינרלים והוויטמינים החשובים עלו משמעותית, כשהעלייה הגבוהה ביותר נראתה בנחושת בעלייה מקסימאלית של 32 אחוזים. בנוסף, חשיפת הפטריות לאור UV סיפקה כמעט את כל כמות הוויטמין D היומי המומלצת ממנה אחת בלבד. ויטמין D מהווה נקודת תורפה עבור אנשים רבים, במיוחד בשנה האחרונה שכללה סגרים ומניעה של יציאה החוצה, בנוסף למעבר לעבודה מהבית.

מחקרים מהשנה האחרונה טענו כי קיימת האפשרות שרמות גבוהות של ויטמין D עשויות להגן עלינו מקורונה וכי מחסור בוויטמין הזה מגדיל את הסיכון למות מקורונה. לוויטמין D יש אכן השפעה ידועה על מערכת החיסון, משום שהוא יכול להשפיע על תפקודי מערכת החיסון ולווסת ציטוקינים דלקתיים. בין היתר נראו לוויטמין זה גם אפקטים אנטי-ויראליים במודלים בחיות.

המינון המומלץ של ויטמין D בהקשר של השפעה על מערכת החיסון הוא 800 עד 1,000 יחב"ל עבור אנשים במשקל גוף תקין, 2,000 יחב"ל לאנשים עם עודף משקל והשמנת יתר (BMI בין 25 ל־39.9) ו- 4,000 יחב"ל ביום לאנשים עם השמנת יתר קיצונית (BMI מעל 40). חשוב לציין כי לא מומלץ לעבור מינונים אלה. בנוסף, כמובן, יש צורך בדחיפות במחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעות האפשריות של מחסור בוויטמין D על נגיף הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully