וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מכל 8 "מחלימי קורונה" מת בתוך 140 יום

חוקרים עקבו אחרי 47,780 חולי קורונה בריטים ששוחררו מאשפוז בגל הראשון של המגיפה, וגילו כי שליש מהם אושפזו מחדש בתוך 5 חודשים עם בעיות בריאותיות שונות

בווידאו: פרופ' אש מתייחס לביטול חובת הבידוד למתחסנים/צילום: לע"מ

כמעט שליש מחולי הקורונה שהחלימו מאושפזים מחדש בבית חולים תוך חמישה חודשים, ואחד מכל 8 מהם מת מסיבוכים הקשורים למחלה. מחקר חדש של אוניברסיטת לסטר והמשרד לסטטיסטיקה לאומית בבריטניה (ONS) מצא כי מתוך 47,780 אנשים ששוחררו מאשפוז בגל הראשון, 29.4 אחוזים חזרו לבית החולים תוך 140 יום ו-12.3 אחוזים מתו.

מחקרים קודמים כבר גילו כי ל-COVID-19 עלולות להיות השפעות הרסניות לטווח הארוך, בהן בעיות לב, סוכרת, ומחלות כבד וכליות כרוניות. מחלימי קורונה רבים אף נושאים איתם את תסמיני המחלה, בהם עייפות וערפול מוחי, גם חודשים אחרי ההחלמה. לפי מחקר אחד, לא פחות מ-90 אחוזים מחולי הקורונה יסבלו מתסמינים לטווח ארוך. המחקר הנוכחי מוסיף לצבר הראיות המדאיג הזה על ההשלכות של נגיף הקורונה לטווח הארוך, וחושף לראשונה את מספר האנשים שפשוט לא שורדים את זה.

מחבר המחקר, פרופ' קמלש חונטי, מומחה לסוכרת ראשונית ולרפואה וסקולרית, אמר בראיון לטלגרף כי זהו "המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה על אנשים המשתחררים לאחר שאושפזו עם COVID-19". לדבריו, "נראה שאנשים משוחררים הביתה, סובלים מהשפעות ארוכות טווח של המחלה, מאושפזים מחדש ואז מתים. אנו רואים שכמעט 30 אחוזים אושפזו מחדש, וזה הרבה אנשים. המספרים מאוד גדולים".

חשוב לציין כי המחקר טרם נבדק על ידי עמיתים, וכי הסטטיסטיקה המדאיגה הזו מבוססת על נתונים ראשוניים בלבד.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
האם מספר המתים מהמגיפה גדול הרבה יותר? מחלקת קורונה באיכילוב/ראובן קסטרו

פרופ' חונטי ציין כי הוא הופתע לגלות שמחלימי קורונה חזרו לבית חולים עם אבחנה אחרת, וכי רבים פיתחו סיבוכים נוספים. כך לדוגמא, החוקרים גילו "אבחנות חדשות ומפיעות של סוכרת", והסיבה לכך לא ברורה. "אנחנו לא יודעים אם זה בגלל שה-COVID השמיד את תאי הבטא שמייצרים אינסולין ואז אתה סובל מסוכרת מסוג 1, או אם זה גורם לעמידות לאינסולין, ואז אתה מפתח סוכרת סוג 2", אמר.

זו לא הפעם הראשונה שחוקרים מגלים שחולי קורונה נמצאים בסיכון גדול יותר לפתח סוכרת. רופאים בני יורק שמו לב כבר בחודשי הקיץ שהמון חולי קורונה מגיעים לבתי חולים עם חריגות ברמות הסוכר בגוף והחלו לחקור את הקשר המוזר בין קורונה והתפתחות סוכרת. הם גילו כי נגיף הקורונה גורם לשינויים בגוף המשפיעים גם על תפקוד האינסולין. לפי המחקר, חולי קורונה סובלים מסוג של "מחלה זמנית" מכיוון שהגוף מייצר הורמונים אחרים הנחוצים להילחם בפולש הזר.

טיפול בחולה קורונה בבית חולים בלוס אנג'לס קליפורניה, 29 במרץ 2020. AP
מערכת הבריאות תעמוד בעומס? טיפול בחולה קורונה/AP

כאמור, מלבד סוכרת, מחלימי קורונה סובלים מתופעות רבות נוספות, לעיתים גם חודשים אחרי ההחלמה. המשרד לסטטיסטיקה לאומית בבריטניה (ONS) פרסם בחודש שעבר מידע ראשוני על שכיחותו של "קוביד מתמשך". על פי הנתונים, במהלך השבוע האחרון של נובמבר 2020 חיו כ-186 אלף בני אדם בבריטניה עם תסמיני קוביד ארוכים שנמשכו בין חמישה ל -12 שבועות. התסמין הנפוץ ביותר היה עייפות, ואחריו שיעול, כאב ראש, אובדן טעם, אובדן ריח, כאב גרון, חום, קוצר נשימה, בחילות, שלשולים וכאבי בטן.

כעת מומחים מודאגים כי אם תסמינים אלה גורמים להמון אשפוזים מחדש חודשים אחרי המחלה, ואם אכן אחד מ-8 מחלימים לא שורד את זה - ייתכן כי מספר המתים מהמגיפה גדול אפילו יותר, וכי הנטל על המערכת הבריאות ילך ויגדל עם הזמן, שכן גם המחלימים עוד זקוקים לשירותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully