וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנה כפולה: האם 2 מסיכות מגנות טוב יותר מאחת?

ג'ו ביידן עושה את זה, אולי גם אתם צריכים? המדע מאחורי עטיית שתי מסיכות זו מעל זו - האם זה באמת יעיל יותר במניעת הידבקות בקורונה ואיך לעשות את זה נכון. מומחית מסבירה

בווידאו: נתניהו מבהיר שנצטרך לשמור על ריחוק חברתי גם אחרי שיחרור הכלכלה/צילום: לע"מ

אם עקבתם אחרי הסיקור של קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב מקרוב, ודאי הבחנתם להבדל התהומי בין שני המתמודדים טראמפ וביידן בתחום המחוייבות לעטיית המסיכות. בעוד שטראמפ החל לעטות מסיכה על פניו באיחור ניכר, ביידן תמיד הקפיד על מסיכות ואפילו הגדיל לעשות ופעמים מספר צולם כשהוא עוטה שתיים מהן, אחת על השנייה. כעת יש כמה חוקרים שטוענים שהולכות ומצטברות הראיות המדעיות שתומכות במהלך המסיכה הכפולה.

עטיית שתי מסיכות זו על גבי זו אינה בהכרח מתאימה לכל אחד. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם עם מסיכות דקות או כיסוי פנים מאולתר "שילוב של כמה שכבות יכול להשיג יעילות גבוהה יותר" בעצירת הנגיף מלהיכנס או לצאת מדרכי הנשימה שלכם, אומרת ד"ר לינסי מאר, מומחית בהעברת נגיפים מאוניברסיטת וירג'יניה טק ומי שכתבה לאחרונה מאמר שמפרט את המדע שמאחורי עטיית מסיכות.

כמובן שיש לעניין הזה גם חסרונות, בשלב מסויים "ישנו סיכון שזה יקשה על הנשימה יותר מדי, אמרה ד"ר מאר.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן עוטה 2 מסיכות על פניו בדלאוור, 8 בינואר 2021. AP
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן עוטה מסיכת בד מעל מסיכה כירורגית בדלאוור, ארה"ב, 8 בינואר 2021/AP

לאורך השנה האחרונה חוקרים ורופאים למדו הרבה מאוד דברים חדשים על ההתמודדות עם נגיף הקורונה, חלק ממה שחשבו בתחילת המגיפה התברר כלא נכון, תיאוריות הופרכו ועובדות חדשות התבררו. אבל בעניין אחד המדענים היו תמימי דעים מההתחלה וזה לא השתנה - החשיבות של עטיית מסיכות כאמצעי יעיל להפחתת ההדבקות והתמותה מ-covid-19.

ההסבר המדעי ליעילותן של המסיכות נוגע במספר תחומים, בהם אפידמיולוגיה ופיזיקה. אבל במילים פשוטות, מסבירה ד"ר מאר, נגיפים כמו קורונה נעים בין בני אדם ב'עננים' של רסס טיפתי שנישאים באוויר והם זקוקים לנתיב ברור ופנוי כדי להצליח לחדור לדרכי הנשימה. מסיכות שמכסות את הפה והאף מהוות מכשול בדרכם.

מסלול מכשולים לאוויר וחלקיקים

המסיכות לא צריכות להיות אטומות, אומרת מאר, די בכך שהסיבים שמרכיבים אותן יוצרים מעין מסלול מכשולים שהאוויר - וחלקיקים אחרים שנישאים עליו - צריכים לנתב דרכו. "האוויר צריך לעבור את דרך החתחתים הזאת והחלקיקים הגדולים יותר שהוא נושא עמו פשוט לא יצליחו לשרוד את כל הפניות והפיתולים האלה", אמרה מאר בריאיון לניו יורק טיימס.

מפעל לייצור מסיכות מגן ליד פריז, צרפת. רויטרס
מסיכות כירורגיות מסננות טוב יותר, אך נוטות להיות רופפות יותר על הפנים. עובדת במפעל לייצור מסיכות בצרפת עם שתי מסיכות זו מעל זו (צילום: רויטרס)/רויטרס

המסיכות הטובות והיעילות ביותר הן עדיין המסיכות מסוג N95 אך בשל מחסור עולמי בהן המלאי הקיים מיועד לאנשי צוות רפואי שמטפלים בחולי קורונה וחשופים יום יום לעומס נגיפי גבוה במיוחד. אולם, לדברי ד"ר מאר, שימוש בשתי שכבות של מסיכות יכול לספק הגנה דומה. היא ממליצה לעטות מסיכות בד שיושבות צמוד יותר על הפנים מעל למסיכות כירורגיות חד פעמיות. לדבריה, המסיכות הכירורגיות עשויות מחומרים שמסננים טוב יותר חלקיקים, אך הן נוטות לשבת על הפנים בצורה פחות הדוקה.

עם זאת, היא מזהירה שניסיון ללבוש יותר משתי שכבות של מסיכות או להשתמש בשיטת השכבות עם מסיכות שיכולת הסינון שלהן גבוהה יותר מלכתחילה עלולה מהר מאוד להוביל להפחתה באספקת האוויר ולתחושת מחנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully