וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שהורים יכולים לעשות כדי לשפר את הדימוי העצמי של ילדיהם

מירב אהרון סרוק

10.1.2021 / 7:35

הילדים שלכם מגבשים את הערך העצמי שלהם דרך התנסות בחוויות ופידבק מהסביבה - אם אתם רוצים לגדל ילדים שלא מפחדים לנסות וגם לטעות, זה מה שכדאי לכם לעשות

ילדה מרימה משקולות. ShutterStock
כולנו רוצים ילדים שלא מפחדים לטעות ולהתנסות ושועטים קדימה/ShutterStock

אחד הדברים הכי משמעותיים שהורים מבקשים עבור ילדיהם הוא ביטחון עצמי. הלב שלנו מתרחב כשאנחנו רואים את הקטנטנים האלו מאמינים בעצמם, לא מפחדים מטעויות, מנסים שוב ושוב ושועטים קדימה. החדשות הטובות הן שלנו כהורים יש השפעה משמעותית מאוד על יכולתם של הילדים לפתח דימוי עצמי חיובי.

דימו עצמי - האופן בו אדם תופס את עצמו, מושפע משילוב בין שני דברים: הראשון, הוא החוויות שלו בפועל וההתנסות ממנה הילד לומד על כוחותיו ('הבקעתי שער!'). והשני הוא הפידבק והשיקוף שהוא מקבל מהסביבה ('למרות שהקבוצה שלכם הפסידה, נלחמתם כמו אריות עד הרגע האחרון'). כאן אנחנו נכנסים לתמונה. כהורים אנחנו יכולים לספק לילדים מצד אחד אפשרויות להתנסויות ומצד שני לתת להם פידבק שיבנה אותם. במיוחד כאשר ההתנסות שלהם לא הייתה מוצלחת. אז מה עושים?

ילדה משחקת כדורגל. ShutterStock
הדימוי העצמי שלהם נבנה בין החוויות שלהם לפידבק מהסביבה. ילדים וילדות משחקים כדורגל/ShutterStock

1. אפשרו עשייה, תרומה ומועילות - ילדים לומדים על הכוחות שלהם מתוך עשייה. זו בונה אצלם תחושה של מסוגלות עצמית. ילד שלוקח חלק, שנותן ולא רק מקבל, הוא ילד שמרגיש נחוץ. תנו להם תפקידים בבית בהתאם לגילם, יכולתם ורצונם. תנו לילדים לעשות גם אם הם איטיים ומסורבלים יותר מכם. אין כמו חיוך של ילד שהצליח לעשות משהו שחשב שיהיה לו קשה.

2. האמינו בהם - האופן בו אנחנו מסתכלים על הילד שלנו הוא האופן בו הוא יסתכל על עצמו היום ובעתיד. זכרו, הקול החיצוני שלנו, זה שאומר להם עכשיו: אתה ילד שלא מוותר בקלות, את ילדה שמצליחה להתגבר גם כשקשה לה, אפשר לסמוך עליך - הוא שיהפוך בעתיד לקול הפנימי שלהם. זה שילווה אותם מבפנים בבגרותם. אמרו להם שאתם מאמינים בהם וכמה אתם גאים בהם שהם מנסים.

עוד בוואלה!

שוב טלטלה: איך להסביר לילדי הגן שהם נכנסים לסגר נוסף

לכתבה המלאה
אמא מדברת עם ילדה עצובה. ShutterStock
הקול החיצוני של ההורה היום, הופך לקול הפנימי של הילד בעתיד. אמא ובת משוחחות/ShutterStock

3. התמקדו בתהליך ובהשקעה ופחות בתוצאה - אנחנו רגילים להגיד לילדים שלנו כמה הם אלופים, חכמים ועוד. אלו שבחים שלא תמיד מועילים להם. נכון יותר יהיה להתמקד במאמץ שהשקיעו ובתהליך עצמו. בנוסף, כדאי לעודד אותם על דברים קונקרטיים שידעו לשחזר. לדוגמא: במקום להגיד לילדה שקלעה סל - 'את פשוט אלופה!' אפשר לומר, 'כל הכבוד! זרקת זריקה גבוהה ומדויקת'. חשבו מה יקרה בפעם הבאה כשהילדה לא תקלע סל - האם היא כבר לא 'אלופה', או שהיא פשוט צריכה להתאמן כדי לשפר את הזריקות שלה כמו שכבר עשתה בעבר?

4. התמקדו בחיובי - חפשו את הטוב והדגישו את החיובי, גם אם מדובר ברגעים קטנים. מה שתבחרו כהורים לשים עליו את הפוקוס, להאיר ולתת לו תשומת לב, הוא שיגדל. הילד בוכה במשך חצי שעה כי לא קיבל ממתק שרצה, ואז נרגע? אמרו לו 'אני שמחה שהצלחת להירגע, ראיתי שהיה לך מאוד קשה'. בנוסף, מצאו את הדברים שילדכם טובים בהם, ספרו להם על זה ואפשרו להם להתחזק בהם. מכאן ישאבו כוח וביטחון גם לתחומים אחרים בחייהם. אפשר גם לשאול את הילדים "מה עזר לך להצליח?" כך תתנו יחד שמות לכוחות כמו כוח רצון, התמדה, נחישות ותכנון מקדים. לאט לאט יפנימו הילדים שאלו כוחות שעומדים לרשותם תמיד.

5.. אל תסלקו את המכשולים - אמנו את הילד לחיים האמיתיים. החיים מזמנים לנו גם תסכולים ואכזבות, אל תמנעו אותם מהילדים - אפשרו להם לחוות אותם. אחר כך אל תשכחו לספר להם איך הצליחו להתגבר וכמה אתם גאים. הם יצמחו מזה. ילד שחווה כישלון ותסכול בסביבה בטוחה ומגנה יוכל להתמודד איתה בקלות יותר גם בעתיד כשהסביבה פחות תעטוף אותו.

מירב אהרון סרוק היא מדריכת הורים ומנחת קבוצות מוסמכת מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully