וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב טלטלה: איך להסביר לילדי הגן שהם נכנסים לסגר נוסף

ד"ר בלהה פריינטה

7.1.2021 / 6:44

בפעם השלישית בתוך שנה, שגרת הלימודים של ילדי ישראל שוב תופר והם ישלחו לבתיהם לסגר נוסף. כך תתווכו לילדים הקטנים שלכם את מה שקורה בצורה הכי טובה

בווידאו: נתניהו קורא לסגר הדוק ומיידי/צילום: לע"מ

סגר מלא נוסף, שלישי במספר, ייכנס לתוקפו ביום שישי. המשמעות היא שבפעם השלישית בתוך שנה, והשנייה מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית - ילדי ישראל יישלחו לביתם ושגרת הלימודים שלהם תיקטע. המורכבות שכרוכה בהכנסת ילדי הגן שוב לסגר, רבה.

הפרידה משגרת הגן, מסדר יום מותאם לצרכי הילדים, משהייה במחיצת החברים ומהליווי המקצועי של המחנכות והסייעות לא קל להם. בנוסף, האווירה מסביב, החיים בצל מגיפה והמגבלות הרבות המוטלות על הציבור, מעוררות חרדה שלא בטוח שאנו המבוגרים מספיק ערים לה.

החזרה לשהייה בבית מצריכה היערכות של ההורים. המציאות שבה ההורים צריכים לנהל במקביל עבודה מהבית, שגרת לימודים לאחים הגדולים ושמירה על ילדים בגיל הגן, היא מציאות מאתגרת ביותר שדורשת היערכות מבעוד מועד. הנה מספר המלצות שעשויות לשפר את ההיערכות המשפחתית שלכם:

אמא וילדה מסתכלות דרך החלון. ShutterStock
הקדימו לסגר שיחה משפחתית שתסביר בפשטות מה הולך לקרות בבית בשבועיים הקרובים. אם וילדה/ShutterStock

שיחה משפחתית שמפרטת את ההיערכות המשפחתית למצב החדש:
שוחחו עם הילדים והסבירו להם את התכנון וההיערכות לקראת המצב החדש, תוך הסבר לסיבה שבגינה אין לימודים בגנים ובבתי הספר. אפשר לומר משהו כמו: "בשבוע הבא אנחנו לא נלך לגן. בגלל הקורונה, מבקשים מאיתנו להישאר לתקופת מה בבית, כדי שלא יידבקו ילדים וגננות אחד מהשני בגן. אנחנו כמשפחה ננסה לעשות כמו גן בבית שלנו, אתה תשחק, תצייר ותאכל כמו שאתה עושה בגן, רק בלי הילדים והגננת".

שגרת חיים של שינה וארוחות:
שעות הקימה וההשכבה לישון צריכות להישאר כפי שהיו. הדבר נוסך ביטחון בילד, שהמציאות נשמרת ויש מי שדואג לכך. גם עבור ההורים הדבר ייצור סדר יום ברור. לא מומלץ לעגל פינות בעניין זה. אפילו הדבר, שנראה לכאורה שולי, שמתלבשים בבוקר ולא נשארים כל היום בפיג'מה, הוא בעל מסר חשוב של שמירה על שגרה גם מהבית. שעות הארוחות, גם אם הן לא תמיד יהיו הכי מושקעות, גם כן חייבות להישמר. זה מצטרף ומחזק את המסר לילדים שהמציאות ממשיכה באופן כמה שיותר מוכר ודומה למה שהיה.

ילדה משחקת עם סבא וסבתא וכולם עוטים מסיכות כירורגיות. ShutterStock
תכננו מתווה לסדר יום שיכלול זמן למשחק, יצירה, פעילות גופנית ומסכים. משפחה משחקת/ShutterStock

הבניית תעסוקה לילדים:
מומלץ לרתום את הילדים לכל פעילות שהגננת וצוותה יוזמות עבור הילדים, אם זה זום ואם אלו סרטונים. הדבר בעל חשיבות רבה הן מתוך הרצון לשמירה על קשר עם צוות הגן ועם הילדי הגן והן מבחינת תעסוקה חינוכית חשובה עבור הילדים. בנוסף, כדאי לתכנן איזשהו מתווה לסדר יום שיכלול זמן משחק, זמן יצירה, זמן צפיה מוגדר בסרטונים מותאמים וזמן לפעילות גופנית שהיא תמיד חשובה ובמיוחד בזמני שבירת שגרה.

לדבר את המציאות בשפה רגשית מותאמת
מגיפה היא מצב מאתגר, ויש לתת מקום לרגשות שמתעוררים בעקבותיה. אצל הילדים וההורים כאחד. לנרמל את הפחד - על ההורים להקשיב, לאפשר ולהעלות חששות. לתת לגיטימציה לפחדים של הילדים. להגיד לילדים שהמצב הוא מה שלא נורמלי, והפחד הוא דווקא תגובה נורמלית.
השילוב של שלושת הממים: מידע מותאם, מקום לביטוי רגשי ומתן כלים להתמודדות מתוך דוגמה אישית הוא שילוב שמסייע ומווסת את התחושות ואת השיח סביבן.

ד"ר בלהה פריינטה היא מרצה ופסיכולוגית חינוכית בכירה במכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully