וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיראו מופתעות: הקשר בין הרמת הגבות והתאוששות טובה יותר מניתוח קיסרי

חזרה של המעיים לפעילות תקינה היא אחת האינדיקציות החשובות להתאוששות טובה מניתוח קיסרי, וזו גם הסיבה שהאחות תשאל: "נו, היתה כבר יציאה?". חוקרות מישראל מצאו שיטה לזרז את העניינים בעזרת תרגילים לפנים

תרגילי פנים לעור צעיר/מערכת וואלה!

בסרטון: תרגילי פנים שיעזרו לכם לשמור על מראה עור פנים צעיר

לידות בניתוח קיסרי הן כחמישית מכלל הלידות בישראל, ועשויות להגיע לכמחצית מהלידות באזורים מסוימים ברחבי העולם. אחד התסמינים שמופיעים לאחר הניתוח הוא האטה משמעותית בפעילות המעיים, מה שגורם לנשים לחוש אי נוחות וכאבים בבטן. במצבים בהם ההאטה בפעילות המעיים היא משמעותית וממושכת ישנו סיכוי להתפתחות של סיבוך חמור של חסימת מעיים שיתוקית (Paralytic ileus).

חסימת מעיים שיתוקית עלולה להופיע לאחר ניתוחי בטן למיניהם, כולל ניתוחים קיסריים, עם מנעד רחב של הסתמנויות קליניות החל מאי נוחות בטנית קלה המלווה בחוסר התרוקנות וכלה בכאבים קשים, הלם וסכנת מוות. מחקר חדש, שהתפרסם בעיתון הנחשב בתחום הסיעוד Journal of Advanced Nursing, בחן את השפעת "שיטת פאולה" - שיטת השרירים הטבעתיים, על הפעלת מערכת העיכול לאחר ניתוח קיסרי.

הטיפול המקובל במחלקות היולדות לצורך הפעלת המעיים הוא מתן שתייה מספר שעות לאחר הניתוח ולאחר מכן מזון, בהתאם למצב האישה ובאופן הדרגתי. כמו כן בהמשך יש תרגול של תנועתיות (כמו ירידה מהמיטה) ושימוש בחוקן זעיר או נרות, אם אין פעולת מעיים לאחר מספר ימים. עם זאת, פעולות אלו עוזרות רק באופן חלקי.

עוד בוואלה!

הורים עייפים כתבו לשכנים: "אם תשמעו בכי, תתפללו עבורנו"

לכתבה המלאה
אחות משוחחת עם יולדת שמחזיקה תינוק במחלקת יולדות. ShutterStock
זו הסיבה שהן שואלות: "נו, היתה כבר יציאה?". אחות משוחחת עם יולדת/ShutterStock

ישנם גם מחקרים שהראו שלעיסת מסטיק שלוש פעמים ביום למשך כ-15 דקות, אפקטיבית בהפעלת המעיים לאחר ניתוח קיסרי. עם זאת, השימוש במסטיק לא נכנס כטיפול שגרתי הן בארץ והן בעולם, וחשוב גם לזכור שלעיסת מסטיק לא מקובלת אצל כולם, מסיבות תרבותיות שונות. מכאן, נבע הרעיון של חוקרות ישראליות "לחקות" את פעילות המסטיק באמצעות תרגול ב"שיטת פאולה", ללא צורך בלעיסה.

"שיטת פאולה", שפותחה על ידי פאולה גרבורג בישראל מפעילה שרירים טבעתיים בגוף לצד שרירים נוספים. על פי השיטה, ניתן להפעיל שרירים רצוניים ולגרום לכך שישפעלו שרירים טבעתיים וגם שרירים אחרים בגוף. דוגמאות לתרגילים הם למשל כיווץ חזק של השפתיים ושחרורן, תנועות לשון סיבוביות בתוך הפה והרמת הגבות כלפי מעלה והורדתן.

הניסוי, שנחשב ראשון מסוגו בעולם ופורץ דרך בתחומו, בוצע על ידי אנה שפיר אחות בכירה במחלקת יולדת בהדסה הר הצופים במסגרת תזה לתואר שני בסיעוד קליני, בהנחיית ד"ר מיכל ליברגל ראש החוג לסיעוד בפקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, פרופ' דרורית הוכנר-צלניקר מחלקת נשים ויולדות הדסה הר הצופים ובשיתוף של איימי סולניקה, אחות בתחום בריאות האישה בהדסה הר הצופים ומורה בבית הספר לסיעוד בפקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית.

צלקת מניתוח קיסרי. ShutterStock
השיטה עשויה למנוע סיבוכים במעיים לאחר ניתוח קיסרי וניתוחי בטן נוספים. יולדת לאחר ניתוח קיסרי/ShutterStock

החוקרות חילקו 64 יולדות בבית חולים "הדסה" שבהר הצופים לשתי קבוצות: 'קבוצת פאולה', שהורכבה מיולדות שביצעו 13 תרגילים על בסיס השיטה ובנוסף גם קיבלו טיפול סטנדרטי-שגרתי. הקבוצה השנייה - קבוצת הביקורת, קיבלה את הטיפול הסטנדרטי הנהוג במחלקה. כדי להעריך את יעילות השימוש ב"שיטת פאולה" על ידי התרגול, החוקרות בדקו מתי התרחשה העברת הגזים הראשונה לאחר הניתוח, שכן זהו מדד חשוב המעיד על חזרת פעילות המעיים לתקנה. בנוסף, הן בדקו גם מתי מתרחשת פעולת המעיים הראשונה.

הצלחה בהפעלה מוקדמת של מערכת העיכול

הן מצאו שהעברת הגזים הראשונה בקבוצת פאולה הייתה לאחר ממוצע של 24.1 שעות ובקבוצת הביקורת לאחר ממוצע של 39.1 שעות, וההבדלים היו מובהקים. גם בנוגע לפעולת המעיים הראשונה נמצאו הבדלים: בקבוצת פאולה התרחשה פעולת המעיים לאחר 49.56 שעות בממוצע ובקבוצת הביקורת לאחר ממוצע של 52.9 שעות, הבדל שמעיד על יתרון לתרגול בשיטת פאולה, אולם יתרון זה לא היה מובהק סטטיסטית. לכן, המחקר מוכיח לראשונה שבעזרת שיטת פאולה, הכוללת תרגילים פשוטים ביותר, ניתן לגרום להפעלה מוקדמת של מערכת העיכול לאחר ניתוח קיסרי.

"מחקר זה פורץ דרך בתחומו ותורם לרפואה האינטגרטיבית, המשלבת רפואה קונבנציונלית עם רפואה אלטרנטיבית, ואולי אף יוביל ליישום התרגול בשיטת פאולה לאחר סוגים שונים של ניתוחי בטן בבתי חולים בארץ ובעולם", אמרו מנחות המחקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully