וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: 50 אחוזים מהסינים סובלים מהשמנת יתר

הם נחשבו עד היום לאוכלוסיה רזה מאוד, אבל משהו קורה במדינה עם אחת הכלכלות החזקות בעולם - התושבים רק הולכים ומשמינים. יש לכך כמה סיבות כמובן, אבל כשמדובר בכחצי מילארד בני אדם שמנים, לא רק הבריאות במדינה נפגעת

עורך: שאול אדם

הסינים אולי הולכים ומתעשרים, אבל במקביל הם גם משמינים. מחקר שערכה ועדת הבריאות הלאומית במדינה מצא כי יותר ממחצית מהמבוגרים הסינים נחשבים כיום לסובלים מעודף משקל ושיעורי ההשמנה בקרב מבוגרים סינים הוכפלו גם הם בפחות משני עשורים, מ-7.1 אחוזים בשנת 2002 ל -16.4 אחוזים השנה.

על פי הדיווח, 50.7 אחוזים מהמבוגרים הסינים סובלים מעודף משקל, כולל אלו הסובלים מהשמנת יתר. במדינה של 1.4 מיליארד, זה מסתכם ביותר מחצי מיליארד אנשים - יותר מכל האוכלוסייה בארה"ב. מדובר על עלייה חדה בשני העשורים האחרונים. בשנת 2002, 29.9 אחוזים מהמבוגרים הסינים היו בעודף משקל, כולל השמנת יתר. בשנת 2012, נתון זה עלה ל-42 אחוזים, על פי דיווחים קודמים שפורסמו על ידי רשויות הבריאות הסיניות.

"תושבי ארצנו מתמודדים עם בעיה חמורה של עודף משקל והשמנה. שיעורי הסובלים מעודף משקל והשמנה בקרב תושבים באזורים עירוניים ובאזורים כפריים ובכל שכבות הגיל עולים בהתמדה", אמר לי בין, סגן מנהל נציבות הבריאות הלאומית במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר.

השינוי הזה נובע בחלקו משינויים עצומים בתזונה ובהרגלי האכילה שנגרמו בעקבות הצמיחה הכלכלית המהירה במדינה. במהלך סוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים, במה שנקרא אז תכנית ה"קפיצה קדימה", שרר רעב המוני שעל פי ההערכות גרם לכ-45 מיליון סינים למות מרעב. עד 1993 אנשים היו צריכים להשתמש בשוברי מזון שהופצו על ידי הממשלה בכדי להשיג מצרכים כמו אורז, שמן, ביצים ובשר. ימי המחסור במזון כבר חלפו, והמודרניזציה, כמו גם הכסף שנכנס למדינה, הכניסו לתפריט של הסינים מזונות חדשים ומערביים כמו חלב ולחם, בנוסף לרשתות מזון מהיר מערביות.

סינית אוכלת. ShutterStock
שינויים עצומים. אישה סינית אוכלת/ShutterStock

הבעיה היא שעלייה בשיעור עודף משקל והשמנה מהווה נטל משמעותי נוסף לבריאות הציבור. המשקל העודף מגדיל את הסיכון למחלות קשות ומצבים בריאותיים, כולל לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב כליליות ושבץ מוחי. "שיעורי הסובלים מעודף משקל והשמנה בסין טיפסו במהירות, עם שכיחות גבוהה ומשפיעים על כל קבוצות האוכלוסייה. זה מביא לאתגרים עצומים", אמר ג'או וונהואה, תזונאי ראשי במרכז הסיני לבקרת ומניעת מחלות.

על פי ארגון הבריאות העולמי, לפחות 4 מיליון אנשים מתים מדי שנה כתוצאה מעודף משקל או מהשמנת יתר. ברחבי העולם, גם השמנת יתר נמצאת במגמת עלייה, כמעט פי שלושה מאז 1975, על פי נתוני WHO. בשנת 2016, 39 אחוזים מהמבוגרים ברחבי העולם - או יותר מ- 1.9 מיליארד בני אדם - היו בעלי עודף משקל, כולל למעלה מ-650 מיליון שמנים. בארצות הברית, 71.6 אחוזים מהמבוגרים סווגו כמשקל עודף, כולל השמנת יתר, בין 2015 ל 2016, על פי ה-CDC.

נתון אחד ששווה לשים אליו לב לפני שנדהמים מהמספרים בסין הוא שבעוד ארגון הבריאות העולמי רואה במדד מסת הגוף (BMI) - יחס בין משקל לגובה - מעל 25 למשקל עודף, ולמעלה מ-30 כהשמנת יתר. בסין, איך לא, יותר מחמירים, ו-BMI מעל 24 נחשב לעודף משקל, ומעל 28 סובלים מהשמנת יתר. ובכל זאת, מדובר בנתונים מדאיגים.

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully