וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תה באמת עוזר לכאב גרון?

4.12.2020 / 6:59

בשבועות האחרונים רבים מאיתנו מחוברים לתה כמו לאינפוזיה, בתקווה שהוא יקל קצת על הגרון הכואב. אבל האם מדובר בפתרון אמיתי או בסתם תרופת סבתא? ד"ר עידן גורן בטור חורפי במיוחד

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

חורף ותרופות סבתא הולכים יחד כמו קורונה ומסיכות פנים, ואין ספק שתרופת הסבתא הנפוצה ביותר - בעולם, לא רק אצלנו - היא שתיית תה. כואבת הבטן? תה; מנוזלים? תה; כואב הגרון? תה. ובכן, מכיוון שבימים האחרונים קיבלנו לא מעט פניות בנושא גרון, החלטנו לבדוק האם ואיך תה עוזר להפיג כאבי גרון.

שתיית תה להקלה על כאבי גרון אינה דבר חדש. אבל למרות העובדה שלאורך אלפי שנים יוחסו לתה תועלת בריאותיות, רק בעשורים האחרונים התחילו חוקרים לבסס את האפקטים האלה באופן מדעי.

האם תה מסייע להקלה על כאב גרון?

כן, תה מסייע להקלה על כאבי גרון, והוא עושה את זה בכמה מישורים. ראשית, אחת הבעיות בזמן כאב הגרון היא שאנשים ממעטים באכילה ובשתייה ולכן נוטים להתייבש. שתייה משקאות כמו תה מסייעת במניעת התייבשות. בנוסף לכך, סוגי תה רבים מכילים תרכובות שמרגיעות את כאב הגרון ובכך מסייעות לשיפור ההרגשה.

עוד בוואלה!

התופעה המוזרה שיכולה לקרות אחרי מחלות חורף

לכתבה המלאה

חשוב לציין כי כל שתייה חמה מגבירה את זרימת הדם לאזור ובכך מקדמת תהליכי החלמה. וההשפעה המיטיבה הזו יכולה להופיע אפילו ללא קשר לשתייה ועיכול של החומרים המצויים בתה אלא אפילו באופן ישיר. כך למשל, מחקר שבדק השפעה של גרגור תמיסת תה ירוק כל 6 שעות מצא כי בתוך יממה פחתו התסמינים הקשורים לכאב גרון.

אילו רכיבים בתה מסייעים לנו בזמן מחלה?

מחקרי מעבדה וכן מחקרים שנעשו בבעלי חיים סיפקו ראיות לכך שפוליפנולים, שמקורם בתה, עשויים להיות בעלי פעילות ביולוגית שיכולה להשפיע באופן ישיר על סוגים שונים של מחלות. בין היתר, פוליפנולים ספציפים שמצויים בתה ירוק (epigallocatechin-3-gallate) קשורים לרבים מהיתרונות הבריאותיים שלו.

תה. Giphy
אנטי-בקטריאלי. תה/Giphy

מספר מחקרים בדקו גם אפקט ישיר אנטי-בקטריאלי (נגד חיידקים) של חומרים פעילים בתה. כך למשל, נמצא כי חומרים פעילים בתה ירוק עשויים לעכב באופן ישיר את היכולת של חיידקי סטרפטוקוק ליצור ביופילם (מצב שהו חיידקים נדבקים זה לזה על גבי משטח). אותם חיידקי סטרפטוקוק גם קשורים בין היתר לדלקת גרון חיידקיות.

ומה לגבי נוגדי חימצון?

רוב סוגי התה מכילים נוגדי חמצון, וזה מצוין. פעילות נוגדת חמצון היא חשובה בשל ההשפעה האנטי דלקתית שלה שעשויה להפחית כאב ואי נוחות. גם לדבש מיוחסות תכונות אנטי-בקטריאליות, נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות, ולכן כדאי מאוד להוסיף אותו לכוס התה שלכם.

ומה לגבי חליטות צמחים שאינן תה?

לא רק עלי תה יכולים לסייע לכאבי גרון אלא גם חליטות של צמחים ושורשים אחרים. כך למשל, בתה קמומיל נמצאו תרכובות, כדוגמת חומצה לינולנית ואפיגנין, שהן בעלות תכונות נוגדות דלקת, נוגדות חמצון, אנטי-בקטריאליות ומשככות כאב.

גיף דבש. Giphy
גם הוא כוכב, אל תוותרו עליו. דבש/Giphy

דוגמא נוספת היא שימוש בשורש הכורכום לתה. מחקרים על התכונות של שורש הכורכום, מצאו כי בנוסף לאפקט נוגד דלקת, כורכומין וחומרים פעילים אחרים בכורכום משפיעים באופן ישיר על מסלולי איתות שבאמצעותם מתקשרים תאי דלקת, וכי האפקט שלו מסייע לקדם ריפוי ולהפחית דלקת.

באופן דומה, חליטת חילבה, שהיא טיפול מסורתי לכאבי גרון, מכילה תרכובות סוגים של נוגדי חמצון, כמו חומצות פנוליות ופלבנואידים שיכולות להפחית דלקת וכאב.

אז תה תמיד יעזור לגרון כואב?

כמעט. באוכלוסייה הכללית רוב דלקות הגרון הן על רקע של זיהום נגיפי ולא חיידקי (זיהום חיידקי שכיח יותר בילדים) - ובמקרים האלה תה בהחלט יכול להקל. למעשה, פרט למצבים בהם דלקת הגרון נגרמת על ידי חיידקי סטרפטוקוק ומצריכה טיפול אנטיביוטי, הטיפול הוא סימפטומטי בלבד. תה ותמציות צמחים, כמו גם דבש ותרופות ללא מרשם, הם הכלי העיקרי להקלה עד להחלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully