וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי צרידות הופכת לבעיה אמיתית? מומחית מסבירה

גם אם אתם חושבים שזה סקסי, צרידות בקול עלולה להעיד על מחלות שונות. רופאת אף אוזן גרון מסבירה מתי צריכה להדלק לנו נורה אדומה ולמה מורים למשל צריכים לטפל בבעיה עוד לפני שהיא מתחילה

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

בוידיאו: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלות החורף

מחלות החורף כוללות לרוב תסמינים מאוד לא נעימים כמו נזלת, שיעולים, ליחה וחום, אבל יש תסמין אחד שמגיע איתן לפעמים שהוא לא כזה גרוע - צרידות בקול לכמה ימים. ובכל זאת, צרידות לאורך זמן יכולה להעיד על מצבים בריאותיים מסובכים יותר.

"הקול מופק על ידי מיתרי הקול המצויים בגרון. בזמן נשימה מיתרי הקול נפתחים ומאפשרים כניסת אוויר לקנה הנשימה ובזמן דיבור מיתרי הקול נסגרים", מסבירה ד"ר לימור מועלם קלמוביץ, מומחית אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר. "כאשר מיתרי הקול אינם נעים באופן חופשי או כאשר יש הפרעה לסגירה של מיתרי הקול, מופיע שינוי בקול - המתבטא בצרידות". צרידות עשויה לכלול שינוי בגוון הקול (כמו בעת שאנו מנוזלים) או שהיא עלולה להיות כרונית.

לדבריה של ד"ר מועלם קלמוביץ הסיבות לצרידות כוללות בין היתר:

מחלות דלקתיות: מחלות של דרכי נשימה (נזלת, ליחה ודלקות של דרכי נשימה עליונות) ועיבוי מיתרי קול שנגרמים בשל הדלקת. מצבים אלה חולפים לבד תוך מספר ימים וכך גם הצרידות.

עישון: העישון גורם לשינויים רבים במיתרי הקול, החל מעיבוי מיתרי הקול, דבר הגורם לקול האופייני לאנשים המעשנים שנים רבות, ובהמשך עשוי לגרום לשינויים ברירית עד כדי גידולים במיתרי הקול.

עוד בוואלה!

למה נעלם לנו הקול, ואיך מחזירים אותו

לכתבה המלאה
מפסיקה לעשן. ShutterStock
עישון גורם לשינויים רבים במיתרי הקול. אישה מכבה סיגריה/ShutterStock

קשריות במיתרי הקול: יבלות שנוצרות כתוצאה מדיבור בטכניקה מאומצת או בשל דיבור מרובה כגון במורים, מרצים וכדומה. טכניקת דיבור מאומצת גורמת לחיכוך ויצירת יבלות על מיתרי הקול, שמפריעות לסגירה מושלמת של המיתרים.

שיתוק מיתר קול: מיתר קול משותק עשוי לנבוע מגידול על מיתר הקול עצמו או מפגיעה בעצב האחראי לתנועת המיתר. סיבות נוספות כוללות יבלות וירליות, ציסטות ועוד מגוון תהליכים צוואריים.

מתי צריך לפנות לרופא אף אוזן לבדיקת מיתרי הקול?

* אם מופיעה צרידות שאינה חולפת תוך מספר ימים

* אם קיימת תחושה של אי נוחות בגרון (תחושת גוף זר)

* אם מתפתח צורך לכחכח או שיעול שאינו חולף

* במקרה של צרידות המלווה בתסמינים נוספים כגון כאב בבליעה או כאב מקרין

* מעשנים עם שינוי בגוון הקול

"הטיפול בצרידות יכלול שינוי בהרגלים (הדרכה להפסקת עישון ועוד), אימוץ טכניקת דיבור המונעת עומס על מיתרי הקול בסיוע קלינאית תקשורת, טיפול תרופתי ולעיתים נדרשים להסרת יבלות בניתוח פשוט", מסבירה ד"ר מועלם קלמוביץ. לדבריה, בקרב בעלי מקצוע שנדרשים לדבר הרבה, כמו מורים, עורכי דין או אנשי מכירות, טיפול מוקדם בתופעת הצרידות עשוי למנוע בעיה כרונית. אם קיים חשד לתהליך שאינו שפיר, גילוי מוקדם הוא קריטי והוא משפיע על ההחלטה הטיפולית בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully