וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקול בראש: למה אנחנו שונאים את איך שהקול שלנו נשמע?

22.6.2017 / 7:48

מתי בפעם האחרונה שמעתם הקלטה של הקול שלכם ולא עשיתם פרצוף של גועל? אל דאגה, אתם לא לבד, זה קורה לרובנו, ויש לכך סיבה מאוד הגיונית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא כולם יכולים להיות רפי גינת/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה קורה לכולם, או שרק נדמה לנו: הרגע הזה שבו אתה שומע את הקול שלך בהקלטה ולא מבין איך אף אחד לא אמר לך שאתה נשמע כמו דיבוב לסדרת אנימציה בחינוכית. ובכן, כמו לכל דבר בחיים גם לזה יש הסבר מדעי, כך שאין צורך להיבהל.

כשאתם שומעים אנשים מדברים, גלי הקול עוברים באוויר ישר לתוך האוזניים שלכם וגורמים לרטט בעור התוף. המוח בתורו מתרגם את הוויברציות האלה לקול. אבל כשאתם אלה שמדברים, מיתרי הקול שלכם גם כן נעים ומייצרים רטט. בצורה זו אתם למעשה שומעים שני מקורות של קול: אחד שמגיע כאמור מהתנועתיות של מיתרי הקול שלכם והשני מגלי הקול שמגיעים אל האוזניים שלכם.


עוד בנושא:
למה נעלם לנו הקול, ואיך מחזירים אותו?
מתחלקת מועקה: למה יש לנו גוש בגרון כשאנחנו עצובים?
הסרטן שעלול לגרום לכם להיות אילמים

כמו לשמוע בתוך מערה

"כשאנחנו מדברים, זה כאילו כולם שומעים את הקול שלנו דרך רמקולים, אבל אנחנו שומעים כמו במערה בתוך הראש שלנו", הסביר לאתר TIME, פרופסור מרטין בירצ'אל, מומחה לרינגולוגיה (ענף שעוסק בגרון ומחלותיו) מאוניברסיטת קולג' בלונדון. "הקול בעצם עוקף את הסינוסים שלנו ואת כל החללים הריקים במוח – מה שמשנה את הדרך בה אנחנו שומעים את הקול שלנו לעומת איך שאחרים שומעים אותו".

קול. ShutterStock
קורה לכולם/ShutterStock

הצליל של הקול שלנו למעשה "נערך" על ידי עצמות הגולגולת שלנו, משתנה, ומגיע בצורה כזו אל האוזן הפנימית. האקוסטיקה בגולגולת מורידה את התדר של הוויברציות האלה לאורך הדרך, ומוסיפה לקול שלנו צליל בס. כתוצאה מכך, הקול שאנו שומעים בתוך הראש הוא נמוך יותר, אבל גם עשיר יותר.

ההסברים האלה בעצם אומרים שאנשים תופסים את הקול שלהם כשילוב של שני מקורות (חיצוני ופנימי), לעומת אחרים ששומעים אותו רק כגירוי חיצוני. זו הסיבה שכשאנחנו שומעים את הקול שלנו מוקלט אנחנו מופתעים. כמה מופתעים? מחקר שבדק את התופעה מצא כי רק 38 אחוזים הצליחו לזהות את הקול שלהם באופן מיידי כששמעו אותו בהקלטה.

"כשאתם שומעים את הקול שלכם זה יכול להיות מפתיע ואף מאכזב", הסביר פרופסור בירצ'אל. "התרגלנו לקול שאנחנו שומעים בתוך הראש שלנו, למרות שמדובר על צליל מעות".

מפתיע: גם ג'ון מלקוביץ' שונא את הקול שלו

  • עוד באותו נושא:
  • קול
  • סאונד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully