וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מנסים לשכנע אותנו שמי פה הורגים קורונה?

מי פה ומשחות שיניים המכילים חומרים מסויימים יכולים להשמיד ביעילות את נגיף הקורונה בפה - כך עולה ממספר מחקרים שפורסמו לאחרונה. אך מומחים מזהירים שמדובר בהשפעה זמנית בלבד שאינה עוצרת את הפרשת הנגיף בגוף

בווידאו: אדלשטיין אומר שהתקבלה ההחלטה הנכונה לפתוח את מערכת החינוך/צילום: לע"מ

האם מי פה ומשחות שיניים המכילות חומרים מסויימים, יכולות לנטרל את נגיף SARS-CoV-2 הגורם לקורונה בתוך הפה של נשאים וחולים, וכך להפוך אותם לפחות מדבקים? מספר מחקרים וניסויים קליניים שנערכו לאחרונה בכמה מקומות בעולם טוענים כך. כבר בשלב מוקדם של המגיפה, לפני כחצי שנה, דיווחנו כאן על האפשרות המסתמנת הזאת. ובשבועות האחרונים התפרסמו שני מחקרים שונים נוספים בנושא. אבל מה עומד מאחוריהם והאם זה באמת אפשרי שמי פה ומשחות שיניים יחסלו את נגיף הקורונה?

אחד המחקרים, שנעשה בחסות חברת קולגייט הראה כי משחת שיניים ומי פה מנטרלים 99.9% מהווירוס שגורם ל-Covid-19. מהחברה נמסר כי מחקר קליני נמצא כעת בעיצומו, לאימות הפוטנציאל של מוצרי בריאות חלל הפה, לסייע בהאטת התפשטות הנגיף.

משחות שיניים ומי פה. אבי כהן
משמידים 99.9 אחוזים מנגיף הקורונה תוך זמן קצר. משחות שיניים ומי פה על מדף בסופר/אבי כהן

בדיקות המעבדה הראו כי משחות שיניים המכילות אבץ או stanus fluoride ומי פה המכילים את החומר צטילפירידיניום כלוריד (CPC -Cetylpyridinium Chloride), מנטרלים את הנגיף הגורם למחלת הקורונה ב-99.9%. בדיקות אלו נעשו במסגרת תוכנית המחקר של קולגייט הכוללת מחקרים קליניים שבוצעו בקרב חולי קורונה, כדי להעריך את יעילותם של מוצרי בריאות חלל הפה בהפחתת כמות הנגיף בפה, ואת הפוטנציאל שלהם בהאטת הפצת הנגיף.

בבדיקות המעבדה נבדקו משחות השיניים קולגייט טוטאל ומרידול ונמצא כי הן ניטרלו 99.9% מהנגיף לאחר שתי דקות מגע. מי הפה קולגייט פלאקס וקולגייט טוטאל היו יעילים באותה מידה (99.9%) כבר לאחר שלושים שניות. המחקרים, שהושלמו באוקטובר, נערכו בשיתוף פעולה עם מכון המחקר לבריאות הציבור של בית הספר לרפואה Rutgers New Jersey (NJMS).

מחקר נוסף שהתפרסם בבריטניה לאחרונה בחן את השפעתם של מי פה של המותג דנטיל (Dentyl ) - חוקרים מאוניברסיטת קארדיף ביצעו ניסוי קליני שארך 12 שבועות ומצאו כי מי הפה של דנטיל הצליחו להשמיד את נגיף הקורונה בתוך 30 שניות. גם מי הפה הללו מכילים CPC בדומה למי הפה שנבדקו בניסוי של אוניברסיטת ראטגרס.

בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
השפעת מי הפה היא זמנית, ובכל מקרה הנגיף נוכח בעוד מקומות בגוף. בדיקת קורונה במתחם בדיקות בג'לג'וליה/ראובן קסטרו

לדברי יוזמי המחקר, התוצאות מצביעות על כך שמשחות שיניים ומי פה מסוימים, עשויים לסייע בהפחתת התפשטות הנגיף הגורם למחלת הקורונה, ה-SARS-CoV-2, על ידי הפחתה זמנית של העומס הנגיפי בפה. על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) נגיף הקורונה מתפשט דרך טיפות נשימה או חלקיקים קטנים המיוצרים כאשר אדם נגוע משתעל, מתעטש, שר, מדבר או נושם.

מי פה לא יסיימו את המגיפה

עם זאת, מומחים מבקשים להבהיר שמי פה ומשחות שיניים לא יכולים להיות הפיתרון שיסיים את המגיפה. זאת, משום שבעוד שישנם לא מעט חומרים שיעילים בהשמדה יחסית מהירה של הנגיף כשהם באים איתו במגע, הם אינם עוקרים את הבעיה מהשורש ולא מונעים ממנו להשתכפל בתוך הגוף. נגיף הקורונה ממשיך לייצר עותקים של עצמו בתוך התאים בדרכי הנשימה העליונות - באף, בסינוסים, בגרון, בסימפונות ובריאות.

שטיפת פה. ShutterStock
"מחקרים אנקדוטליים, שיווקיים וחסרי חשיבות". אישה לוגמת מי פה/ShutterStock

"זה צפוי בהחלט שמי פה יפחיתו זמנית את העומס הנגיפי בפה. הם פשוט מחטאים ומנטרלים כמעט את כל הווירוסים והחיידקים שבאים איתם במגע", אומר פרופ' אודי קימרון, מרצה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ת"א ומומחה בווירולוגיה ומיקרוביולוגיה.

"אני מעריך שאם אערוך מחקר על וויסקי - גם אמצא ששתיית וויסקי מורידה זמנית את העומס הנגיפי. ייתכן גם שאקבל מימון למחקר כזה מיונתן המהלך (ג'וני ווקר) או מיעקב דניאל (ג'ק דניאלס). אבל אמצעי חיטוי כאלה לא באמת מורידים את הפרשת הנגיף. מקור הנגיף בתאי הגוף, והוא ימשיך להיות מופרש מיד לאחר השימוש במי הפה". פרופ' קימרון הוסיף כי לטעמו, מדובר במחקרים אנקדוטליים, שיווקיים, וחסרי משמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully