וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: זה הגיל עם הסיכון הכי גבוה להידבק במחלות מין

אף שרוב הקמפיינים למיניות בריאה ולמניעת מחלות מין מכוונים לקהל יעד צעיר מאוד, מחקר חדש מגלה שהסיכון להידבק במחלות מין גבוה יותר דווקא בנקודת זמן מאוחרת ומפתיעה יותר

בסרטון:

יד מוציאה קונדום מאריזתו. ShutterStock
לא מודעים מספיק לסכנות של מחלות מין. קונדום/ShutterStock

אנשים בגיל העמידה מצויים בסיכון הגבוה ביותר להידבק במחלות מין, יותר מאי פעם - והסיבה לכך היא בעיקר משום שלחברה בכללותה לא נוח לדבר על מיניות בגיל מבוגר. כך מסיק מחקר חדש שבחן את הנושא.

חוקרים מבריטניה, בלגיה והולנד ששיתפו פעולה במחקר הנוכחי, מזהירים שגישות שליליות כלפי מיניות בריאה וידע מוגבל על הצרכים שמאפיינים את קבוצת הגיל של בני 45 ומעלה הובילו לכך שרבים בקבוצת הגיל הזאת אינם מודעים מספיק לסכנות הטמונות במגע מיני לא מוגן.

מומחים המעורבים ביוזמה למיניות בריאה בשם SHIFT סקרו 800 מבוגרים מאנגליה, בלגיה והולנד - 200 מהם תיארו את מצבם הסוציואקונומי כנמוך. קרוב ל-80 אחוזים מכלל המשיבים לסקר היו בני 45-65, ואילו בקרב המשיבים שמצבם הסוציואקונומי נמוך שיעורם של בני קבוצת הגיל הזאת עמד על 58 אחוזים.

עוד בוואלה!

האם אכילה בשעות המוקדמות של היום באמת טובה לדיאטה?

לכתבה המלאה
אוריגמי של שני שפנים עושים סקס עם קונדום. ShutterStock
אפילו המונח 'מיניות בריאה' נשמע לרבים מהם מלוכלך. אוריגמי של שפנים עושים סקס/ShutterStock

לדברי החוקרים, שינויים גדולים בהתנהגות המינית שחלו בעשורים האחרונים הובילו לעלייה במספרם של מבוגרים פעילים מינית - אך רבים מהם כלל אינם לוקחים בחשבון את האפשרות שיידבקו במחלת מין. הסיבה הנפוצה ביותר בקרב המשיבים על הסקר לאי שימוש באמצעי מניעה היתה שהם העידו על עצמם כמונוגמיים הנאמנים למערכת יחסים אחת, במקום השני היתה התשובה כי הם כבר לא בגיל שבו ניתן להיכנס להיריון.

"בני ה-45 ומעלה שמצויים בסיכון הגדול ביותר להידבק במחלות מין הם אלה שמתחילים מערכות יחסים חדשות בתום תקופה ארוכה של מונוגמיה, במקרה של נשים לרוב מדובר בכאלה שכבר עברו את גיל המעבר ואינן חוששות מהיריון, אך מתעלמות מהאפשרות של מחלות מין", אמר איאן טינדל, מרצה בכיר באוניברסיטת צ'יצ'סטר בבריטניה ואחד מיוזמי המחקר.

גבר ואישה מתחבקים. Refat, ShutterStock
אנשים מניחים שאחרי גיל 45 סקס הוא כבר לא חלק מהחיים. זוג מבוגר/ShutterStock, Refat

החוקרים גילו שיותר ממחצית המשתתפים, הן בקרב הקבוצה הכללית והן בקרב אלה שמשתייכים למעמד סוציואקונומי נמוך, מעולם לא נבדקו למחלות מין. סטיגמות ובושה זוהו על ידי החוקרים כמכשולים העיקריים שמנעו ממבוגרים לפנות למרפאות מין ורבים מהמשיבים אמרו כי לדעתם אפילו המונח 'מיניות בריאה' הוא בעל קונוטציה "מלוכלכת", ובשל כך הם נמנעו מלעבור בדיקות שגרתיות למחלות מין. עוד נמצא כי בני 45 פלוס שמתגוררים באזורים עם דירוג סוציואקונומי נמוך מצויים בסיכון מוגבר להידבק במחלות מין.

"סטיגמות חברתיות וההנחה שאנשים מבוגרים מעל גיל מסוים הם א-מיניים וסקס הוא כבר לא חלק מהחיים שלהם מהוות מחסום משמעותי עבור מבוגרים שרוצים לפנות לקבלת ייעוץ או שירות רפואי. כתוצאה מכך גם המודעות לשירותים הרפואיים הזמינים בהקשר של מיניות בריאה נמוכה מאוד בקרב בני קבוצת הגיל הזאת", אמרה טס הארטלנד, עוזרת מחקר ביוזמת SHIFT למיניות בריאה, בריאיון לרשת CNN.

42% לא יודעים לאיזו מרפאה לגשת

עוד מצאו החוקרים בסקר, כי רבים מהמבוגרים אינם מודעים לסכנות הטמונות בהידבקות במחלות מין וכי 42 אחוזים מהם אינם יודעים לאיזו מרפאה באזור מגוריהם עליהם לפנות כדי להיבדק למחלות מין. "רבים מהשירותים ומהקמפיינים לגבי מיניות בריאה ומחלות מין מכוונים לקהל צעיר מאוד", אמרה החוקרת הארטלנד, והוסיפה כי בקבוצת הגיל של בני ה-45 ומעלה, ישנם רבים שלא זכו לקבל חינוך מיני בבית הספר, והדבר משפיע על גישתם לנושא עד היום. חלק מהמשיבים ציינו גם כי הרופאים והאחיות המקומיים שנותנים להם שירותי בריאות אינם מספיק בקיאים בנושאים של בריאות מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully