וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא ממקלחת חמה וכמעט מת מאלרגיה לקור

האם זה הדבר שהסבתות שלנו הזהירו אותנו מפניו כל החיים? אלרגיה משונה לטמפרטורות נמוכות כמעט הרגה צעיר מקולורדו. הוא סיים מקלחת חמה, יצא לחדר הרחצה הקר והתמוטט

האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?/מערכת וואלה! News

בסרטון: האם למקלחות קרות יש יתרונות בריאותיים?

צעיר בן 34 מקולורדו בסך הכל יצא מהמקלחת, משהו שכל אחד ואחת מאיתנו עושים לפחות פעם ביום, אבל זה כמעט הסתיים במותו. מתברר שהוא פיתח תגובה אלרגית מסוכנת לקור שגרמה לו לשוק אנפילקטי. וכאשר הוא יצא ממקלחת חמה לתוך חדר הרחצה שהיה קריר, הוא התמוטט מיד.

בני משפחתו סיפרו לפרמדיקים שהוזעקו למקום כדי לטפל בו כי הוא חווה בעבר תגובות אלרגיות לקור, אך אלה מעולם לא באו לידי ביטוי בשוק אנפילקטי מסכן חיים, אלא רק בהופעת פריחה על העור. התקפי האלרגיה הללו הופיעו לראשונה לאחר שהבחור עבר ממיקרונזיה, שבה שורר אקלים טרופי, לקולורדו, שהטמפרטורות בה יכולות להגיע בחורף לרמות נמוכות.

האיש טופל במקום בעזרת אפינפרין וחמצן והובהל לחדר המיון בבית החולים הקרוב. בהגיעו לבית החולים הצוות הרפואי הבחין שהוא מזיע מאוד ופריחה התפשטה על כל חלקי גופו. הרופאים איבחנו אותו כסובל מ'אורטיקריה קרה', תגובה אלרגית של העור לחשיפה לקור, שיכולה להתעורר בעקבות חשיפה לאוויר קר או למים צוננים. במקרים מסויימים התסמינים יכולים להופיע גם לאחר צריכה של משקאות קרים או אוכל בטמפרטורה נמוכה.

עוד בוואלה!

אלרגיה או קורונה? כך תדעו להבדיל

לכתבה המלאה
גבר במקלחת. ShutterStock
יצא מהמקלחת לחדר הקר והתמוטט. גבר במקלחת/ShutterStock

הסימפטום השכיח ביותר של האלרגיה הזאת הוא פריחה אדומה ומגרדת על העור. אולם, במקרים קשים יותר היא עלולה לגרום לאנפילקסיס. במצב זה לחץ הדם צונח בחדות ודרכי הנשימה נסגרות, מה שגורם לקשיי נשימה חמורים. תגובה קשה כזאת לרוב תיגרם בעקבות חשיפת הגוף כולו לקור - כפי שקרה במקרה הנוכחי שבו הצעיר יצא ממקלחת חמה לחדר קר וכל גופו נחשף לטמפרטורות נמוכות משמעותית.

הרופאים איששו את האבחנה שלהם באמצעות בדיקה שנקראת "מבחן קוביית הקרח", במסגרתה מניחים קוביית קרח על העור של המטופל למשך מספר דקות, ובודקים האם זה גורם לבליטה אדומה ונפוחה על היד. אם כן, האבחנה היא אורטיקריה קרה. לא ברור עד כמה נפוצה התופעה הזאת בדיוק - מחקר אחד שנערך באירופה הגיע למסקנה שהשכיחות שלה באוכלוסייה היא כ-0.05 אחוזים. מופעי אלרגיה של פריחה הם נפוצים הרבה יותר מאשר שוק אנפילקטי שנגרם מאורטיקריה קרה.

פעולות החייאה. ShutterStock
המערכת החיסונית משחררת היסטמינים בתגובה לחשיפה לקור. רופאים מבצעים פעולות החיילה במטופל במיון/ShutterStock

ברוב המקרים, הגורם להתפתחות האלרגיה אינו ידוע, אך לעתים היא עוברת בתורשה, כך שישנה נטייה גנטית שמעורבת בהופעתה. אצל חלק מהאנשים האורטיקריה מופיעה בעקבות טריגר שמשפיע על המערכת החיסונית, כמו זיהום ויראלי כלשהו או סוגים מסויימים של סרטן.

התגובה האלרגית מתפתחת כאשר בתגובה לקור המערכת החיסונית משחררת כימיקלים שנקראים היסטמינים, שגורמים לתגובה דלקתית. הטיפול הוא בעזרת אנטי-היסטמינים וסטרואידים, וזה גם מה שהרופאים נתנו לצעיר מקולורדו, ואמנם מצבו השתפר במהרה. בטרם שחררו אותו מבית החולים, הצוות הרפואי הזהיר אותו להימנע ממצבים שבהם כל גופו ייחשף בבת אחת לטמפרטורות קרות וצייד אותו במזרק אפינפרין, לשימוש עצמי במקרי חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully