גמורים: האם זו תשישות או 'סתם' עייפות?

    קמים בבוקר עייפים? סוחבים עייפות שמחמירה לאורך ימות השבוע ומגיעים למצבים שאתם כל כך גמורים שזה כואב בכל הגוף? יכול להיות שאתם לא סתם עייפים, אלא תשושים. כך תבדילו

    • עייפות
    • תשישות
    • שינה
    מערכת וואלה! בריאות
    האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום? (מערכת סיפור בדקה)

    בסרטון: ניסיתם כבר את השיטה הזאת להתמודדות עם עייפות באמצע היום?

    שעת ההשכמה היא לא שעתם היפה של רוב האנשים, אפילו אם אתם מתמודדים סביר עם הבוקר שלכם, הרגע הזה שהשעון מצלצל או שהילד שלכם מעיר אתכם (כל אחת ודרך ההשכמה שלה) הוא תמיד רגע קשה. אתם נקרעים מחיקה של השינה, משפשפים עיניים, משוועים לכוס קפה, הלומים ו-עייפים.

    באילו מקרים תחושת העייפות הזאת היא עניין נורמלי ומתי היא מסמנת לנו שיש משהו עמוק יותר שהשתבש אצלנו? כי לעייפות, שהיא עניין לגמרי רגיל ואפילו מצופה בחיינו, יש קרובת משפחה קצת פחות נורמטיבית, והיא התשישות. תשישות נחשבת לחמורה יותר מעייפות והיא גם עשויה להיות קשורה לתחלואה.

    עוד בוואלה!

    5 ההשפעות הכי מוזרות של התעמלות על הגוף שלכם

    לכתבה המלאה

    שוב, זה שאתם עייפים זאת לא ממש בעיה בפני עצמה, לא בריאותית בכל אופן. בטח לא בימים האלה שבהם מבוגרים רבים מוצאים את עצמם מבצעים יותר מדי תפקידים במקביל במשך יותר מדי שעות ביום - עובדים, מלמדים ילדים, מבשלים ארוחות. על פי סקר של אתר Bloomberg News, חלק מהמבוגרים עובדים כשלוש שעות נוספות מדי יום, בהשוואה למצב לפני המגיפה. אז לא פלא שכולנו עייפים.

    עם איך שהחיים שלנו נראים כרגע, לא פלא שכולנו עייפים. אישה מפהקת (צילום: ShutterStock)

    מחסור בשעות שינה לאורך זמן, לא משנה מאיזו סיבה, עלול להוות בעיה. המכון הלאומי לבריאות בארה"ב מציין מחסור בשינה כאחד מהגורמים לתאונות. בעיות נוספות שעלולות להיגרם ממחסור בשינה הן בעיות בהיווצרות זיכרונות ושינויים בהכרה.

    תשישות היא עניין מעט שונה, והיא עלולה לעתים להיות סימפטום של מחלה. ופעמים רבות היא אינה מושפעת ממספר שעות השינה. מצב של עייפות ניתן להיטיב בעזרת שתיית כוס קפה מעוררת או תנומה מאוששת, או לחלופין שינוי מהותי יותר בהרגלי השינה. תשישות לעומת זאת, עשויה להרגיש כמו שפעת ולהיות מלווה גם בכאבים וצמרמורות ואפילו להחמיר עם הזמן.

    אם זו תשישות, רוב הסיכויים שקפה לא יעזור לכם. אישה שותה ספל קפה (צילום: ShutterStock)

    בסקירה של תופעת התשישות, שפורסמה בכתב העת American Family Physician, הוסבר כי אף שתשישות עשויה להיות מצב פסיכולוגי שטיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להועיל לו, במקרים מסויימים היא יכולה להיגרם גם מגורמים פיזיולוגיים כמו אנמיה, סרטן, דיכאון, זיהום נגיפי וזיהומים מסוגים נוספים.

    אף שזה עשוי להרגיש כמו הדבר האחרון שבא להם לעשות - הסובלים מתשישות יכולים להפיק שיפור משמעותי במצבם מפעילות גופנית. חומרים ממריצים כמו קפאין נוטים להשפיע פחות ביעילות על מצבי תשישות, אך לעתים גם הם יכולים להועיל.

    מה עושים?

    אם אתם מרגישים שהשחיקה והעייפות שלכם עשויות להיות יותר מסתם לילה קשוח או יום עמוס במיוחד ושהתחושות הללו מלוות אתכם כבר זמן רב ואפילו מחמירות, מומלץ להתייעץ עם רופאת המשפחה שלכם. היא תוכל להתחיל בירור שיעזור לכם להבין האם זו עייפות או תשישות, ואם מדובר באופציה השנייה - האם יש גורמים בריאותיים שאחראים לה. בהתאם, היא תוכל גם להמליץ על שינויים באורח החיים או צעדים אחרים שיעזרו לכם להתמודד עם המצב ולשפר אותו.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully