וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צחצוח שיניים יכול למנוע קורונה?

האם הפעולה היומיומית שמרביתנו עושים בכל יום יכולה למנוע הדבקה בקורונה? לפי דעת מומחה מאנגליה, התשובה לכך היא כן. הקאץ' היחידי הוא שאתם צריכים לעשות אותה בכל פעם כשאתם יוצאים מהבית

בווידאו: גמזו מודיע שהבידוד יקוצר ל-12 ימים/צילום: ערוץ הכנסת

כנראה שהקורונה תספק לנו עוד כותרות מוזרות בתקופה הקרובה. הנה אחת מהן. פרופסור לרפואת שיניים טוען כי צחצוח שיניים בכל פעם שאנחנו עוזבים את הבית עשוי לסייע במניעת COVID-19.

פרופסור מרטין אדי, מומחה לרפואת שיניים מאוניברסיטת בריסטול, טוען שמשחת השיניים מכילה את אותם כימיקלים כמו אלה המצויים בג'ל אנטיבקטריאלי. לטענתו הפעולה הקטנה והיומיומית הזו יכול לחסל את נגיף הקורונה אם הוא נכנס דרך הפה, ומונעת את שכפולו. לדבריו, צחצוח שיניים זה יכול להגן עלינו ועל אחרים על ידי הורדת העומס הנגיפי בפה, שנמצא כקשור לסיכון של אדם להידבק.

העברת נגיף הקורונה בין אנשים היא בעיקר דרך טיפות משיעול או עיטוש, שבהן ניתן להיתקל גם דרך משטחים. אולם הנגיף לא רק גורם לזיהום דרך הפה - אלא יכול להיכנס לגוף דרך האף והעיניים. לטענת פרופסור אדי ההגנה האנטי מיקרוביאלית של משחת שיניים בפה נמשכת שלוש עד חמש שעות ובכך היא מפחיתה את העומס הנגיפי ברוק ועשויה למנוע הדבקה על ידי נגיפים הנכנסים לפה.

בראיון שנתן לטלגרף טוען פרופסור אדי כי אנשים צריכים לצחצח שיניים בכל פעם שהם עוזבים את ביתם, כמו למשל כשהם יוצאים לסופרמרקט או יוצאים לאימון. הוא קרא לממשלה לעודד את הציבור לצחצח את השיניים לעתים קרובות יותר באותו אופן שבו הם ממליצים על עטיית מסיכות פנים ושטיפת ידיים. כמו כן הוא מציע להשתמש בשטיפת פה להסיר חלקיקים נגיפיים מהפה ולמנוע מאדם חולה להפיץ אותם לאחרים.

גיף צחצוח שיניים. Giphy
צריך לצחצח כמה פעמים ביום. שני אנשים מצחצחים שיניים/Giphy

חשוב לציין כי ארגון הבריאות העולמי לא תומך בעמדה של המומחה, שכן חלקיקי וירוס קורונה מצופים בקרום שומני המגן על החומר הגנטי שבתוכו. אומנם ניתן לפרק את החלקיקים האלה על ידי ג'ל וסבונים אנטיבקטריאליים, אך לא בהכרח על ידי מי פה.

באוגוסט האחרון מדענים מצאו קשר בין מחלת חניכיים ובין תחלואה קשה ומסכנת חיים בנגיף הקורונה. מחלת חניכיים כבר נקשרה במחקרי עבר לסיכון מוגבר למחלות לב ומחלות ריאה כרוניות - שתיהן נחשבות גם למחלות רקע שמגדילות את הסיכון לחלות בקורונה בצורה קשה ומעלות את סיכון התמותה מהנגיף.

חוקרים מקליפורניה וברזיל שביצעו סקירה של מספר מחקרים בנושא Covid-19, גילו שחולים עם רמות גבוהות של חלבון חיסוני דלקתי בשם אינטרלוקין 6, או בקיצור IL-6, שמצביע על נוכחות של מחלת חניכיים, היו בסיכון מוגבר להזדקק למכשירי הנשמה כדי לשרוד את הנגיף.

"מגיפת השיניים הסדוקות"

ומתברר שהקשר גם הפוך. בראיון לאתר הניו יורק טיימס פירטה ד"ר תמי צ'ן, רופאת שיניים ומומחית לשיקום הפה, את "מגיפת השיניים הסדוקות" שהיא רואה בקליניקה שלה, תופעה שהיא מייחסת להידוק וחריקת יתר של השיניים כתוצאה ממתח שכולנו חשים בעקבות נגיף הקורונה.

לדבריה, שני דברים במיוחד במקרים של ברוקסיזם (חריקת שיניים). ראשית, אנשים עובדים במשרדים ביתיים מאולתרים ויושבים בסופו של דבר עם יציבה גרועה, ומכיוון ששרירי הצוואר והכתף מתחברים לעצם הלסת ומשפיעים עליה, זה יכול בסופו של דבר להוביל לחריקת שיניים. שנית, מחסור בשינה הנובע מהמתח עקב מחלת ה-COVID-19 מכניס אותנו למצב של "הילחם או ברח" קבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully