וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים עם סוג הדם הזה נדבקים פחות בקורונה

שני מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם מצביעים על כך שסוג הדם משפיע לא רק על הסיכון להידבק ב-Covid-19 אלא גם על הסיכוי לפתח מחלה קשה. מי בסיכון ולמי יש אקסטרה הגנה? הפרטים בפנים

בווידאו: הורדת התחלואה בקורונה ביישובים הבדואים בנגב/צילום: שי מכלוף ודוברות משטרת ישראל

אנשים שסוג הדם שלהם הוא O עשויים להיות פחות פגיעים לנגיף הקורונה ובעלי סיכוי נמוך יותר לפתח מחלת Covid-19 קשה - כך עולה משני מחקרים שהתפרסמו השבוע.

המחקרים הנוכחיים מהווים אישור נוסף לכך שסוג הדם ממלא תפקיד משמעותי הן בסיכויי ההדבקה של אדם כלשהו והם בסיכון שלו לפתח מחלה חמורה. הסיבות שעומדות בבסיס הקשר הזה בין סוג הדם וסיכון התחלואה כמו גם ההשלכות שיש לכך על חולים עדיין אינן ברורות, והמדענים קוראים לבצע מחקרים נוספים שיבהירו נקודה זו.

מחקר אחד שנערך בדנמרק בקרב 7,422 אנשים שנמצאו חיוביים ל-Covid-19 גילה שרק 38.4 אחוזים מהם היו בעלי סוג דם O, אף על פי שחלקם של בעלי סוג דם זה בקבוצת מדגם גדולה יותר של 2.2 מיליון בני אדם ומשקפת את חלקם באוכלוסייה הכללית, עמד על 41.7 אחוזים. לשם השוואה, 44.4 אחוזים מהחולים החיוביים בקבוצת המחקר היו בעלי סוג דם A, למרות שחלקם באוכלוסייה הכללית נמוך יותר ועומד על 42.4 אחוזים.

בדיקת דם חיובית עם וירוס הקורונה. 07 בפברואר 2020.. רויטרס
"לא סיכון גדול יותר מגיל או מחלות רקע". בדיקת דם חיובית לנוגדני קורונה/רויטרס

המחקר השני בנושא נערך בקנדה, ובו נמצא שמתוך 95 חולים קשים ב-Covid-19 שיעור גבוה (84 אחוזים) מבעלי סוג דם A או AB נזקקו להנשמה מלאכותית. זאת, לעומת שיעור של 61 אחוזים מהחולים בעלי סוג דם O או B. עוד גילו החוקרים כי חולים עם סוג דם A או AB אושפזו בטיפול נמרץ לתקופה ממושכת יותר - אשפוז חציוני של 13.5 ימים, לעומת נתון חציוני מקביל של 9 ימי אישפוז עבור חולים קשים עם סוג דם O או B.

"כרופא מטפל, זה נמצא באחורי התודעה שלי כשאני מעריך את מצבם של חולים. אבל במונחים של סמן חד משמעי - נחוצים מחקרים חוזרים ונשנים שיראו תוצאות שונות באיזורים שונים", אמר ד"ר מיפינדר סקון, רופא במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים הכללי בוונקובר ומי שעמד בראש המחקר הקנדי.

"אני לא חושב שסוג הדם מהווה גורם סיכון חמור יותר מגורמים אחרים כמו גיל, מחלות רקע וכדומה", אמר ד"ר סקון, "אם יש לך סוג דם A זאת לא סיבה להיכנס לפאניקה, באותה מידה שבעלי סוג דם O לא צריכים להיות שאננים ולהרגיש שהם חופשיים להתקהל בפאבים".

מחלקת קורונה בית חולים שערי צדק, ירושלים 5 בספטמבר 2020. נתי שוחט\ פלאש 90, פלאש 90
בעלי סוג דם O אופשזו לזמן ארוך יותר בטיפול נמרץ. אנשי צוות מטפלים בחולה במחלקת קורונה בביה"ח שערי צדק בירושלים/פלאש 90, נתי שוחט\ פלאש 90

בני האדם נחלקים לארבע קבוצות דם: A,B,O ו-AB. לסוג הדם יש מעט מאוד משמעות בחיי היומיום שלנו, להוציא מצבים שבהם יש צורך בעירוי דם. ולדברי ד"ר טורבן בארינגטון החוקר הבכיר שחתום על המחקר הדני לגבי סוג דם ו-Covid-19 ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אודנס בדנמרק, הקשר בין סוג הדם והנגיף לא צריך להטריד כרגע את כלל הציבור.

"אנחנו עדיין לא יודעים לומר האם מדובר באיזה סוג של הגנה נוספת שבעלי סוג דם O נהנים ממנה, או בפגיעות גדולה יותר של סוגי דם אחרים. אני חושב שיש כאן עניין ברמה המדעית, ורק לאחר שנמצא ונבין מהו המנגנון שפועל בין שני הגורמים, אולי נוכל להשתמש בהגנה הזאת באופן טיפולי כלשהו", אמר ד"ר בארינגטון.

סוג הדם לא משפיע על סיכון התמותה

במחקר הדני, החוקרים ניתחו נתונים של חולים שנמצאו חיוביים בין 27 בפברואר ו-30 ביולי, והתפלגות סוגי הדם של החולים הושוותה להתפלגות סוג הדם של משתתפים ממחקר אחר שלא נבדקו ל-Covid-19. הם הסיקו בסופו של דבר שסוג דם אינו מהווה גורם סיכון שמשפיע על הסיכון לאישפוז או על תמותה כתוצאה מ-Covid-19.

שני המחקרים - הדני והקנדי - פורסמו בכתב העת Blood Advances.

מעבדה לבדיקות קורונה, קופת חולים לאומית, אור יהודה, 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
המנגנון שקושר בין סוג הדם והפגיעות ל-Covid-19 עדיין לא ברור למדענים. מעבדה לבדיקות קורונה של קופ"ח לאומית באור יהודה/ראובן קסטרו

אף שישנן כמה סברות לגבי המנגנון שיסביר את הקשר בין סוג דם וקורונה, אף אחת מהן אינה ודאית בשלב זה. ד"ר סקון הקנדי אמר כי אחד ההסברים עשוי להיות קשור לעובדה שלבעלי סוג דם O יש פחות גורמי קרישה מסויימים ולכן נמצאים בסיכון נמוך יותר לקרישי דם. קרישיות יתר ידועה כאחד הגורמים המסלימים של מחלת Covid-19.

הסברים אפשריים אחרים כוללים אנטיגנים מסויימים שאופייניים לסוגי דם שונים, והאופן שבו הם משפיעים על ייצור נוגדנים. או גנים שקשורים בביטוי של סוגי דם שונים והאופן שבו הם משפיעים על קולטנים מסויימים במערכת החיסונית. "זאת אבחנה מדעית שחוזרת על עצמה והיא מאוד מעניינת, ולכן היא מחייבת מחקרים נוספים", אמר ד"ר סקון.

"הדפוסים חוזרים על עצמם בכל המחקרים"

בחודש יוני האחרון פורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine מחקר שמצא נתונים גנטיים שמצביעים על כך שלבעלי סוג דם A סיכון גבוה יותר להידבק ב-Covid-19 ואילו לבעלי סוג דם O סיכון נמוך יותר להידבק. כשמצרפים את שני המחקרים העדכניים מקנדה ודנמרק למחקר ההוא "זה מצביע על כך שזו תופעה מדעית אמיתית. אף שאנחנו עדיין לא יכולים לומר שזה ודאי, אנחנו כן רואים עקביות בנושא הזה. הדפוסים לפיהם סוג דם O יוצא דופן בהקשר הזה חוזרים על עצמם בכל המחקרים", אמר ד"ר אמש אדלג'ה, בכיר במרכז לבריאות ובטיחות באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

לדבריו, סוגי דם ומידת הפגיעות של כל אחד מהם לזיהומים שונים זה תחום שנחקר כבר לא מעט בעבר בספרות הרפואית. כך למשל, מחקרי עבר מראים שבעלי סוג דם O דווקא פגיעים יותר לזיהומים מסוג נורו-וירוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully