וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: הדבקה חוזרת בקורונה קשה יותר מהראשונה

הדבקה חוזרת ב-Covid-19 עדיין נחשבת לנדירה, אך מקרים מתחילים להצטבר ומעלים שאלות מדאיגות לגבי התיאוריה של פיתוח החסינות לנגיף, לאחר שמספר חולים חלו קשה יותר בפעם השנייה

בווידאו: איטליה הטילה מגבלות חדשות בעקבות גל שני של קורונה/צילום: רויטרס

השבוע דיווחו בכלי התקשורת בעולם על עוד נקודת ציון מפוקפקת בסאגת הקורונה - מקרה ראשון של הדבקה חוזרת ב-Covid-19 בארה"ב. ברחבי העולם דווחו כבר מספר מקרים בודדים ומאושרים של חולים שנדבקו בנגיף בפעם השנייה, לאחר שהחלימו לחלוטין מההדבקה הראשונה. אלא שהדיווח הנוכחי שמגיע מארה"ב מעניין מסיבה נוספת והיא חומרת המחלה שתקפה אותו בפעם השנייה.

המקרה שפורסם הוא של גבר צעיר בן 25 מנבאדה, שככל הידוע אין לו מחלות רקע או בעיות חיסוניות, שיצא חיובי בשתי בדיקות קורונה בהפרש של 48 ימים. הפעם הראשונה שחלה היתה באפריל, וביוני הוא נדבק שוב. כדי לוודא שאכן מדובר בשתי הדבקות שונות ולא במחלה מתמשכת, מדענים בחנו את הגנום של הנגיף משתי הדגימות שנלקחו ממנו בשתי הבדיקות במועדים השונים, ומצאו שיש ביניהם הבדלים גנטיים משמעותיים.

הדבקה שנייה ב-Covid-19 נחשבת לנדירה, ולפני המקרה של הצעיר הזה דווחו רק 4 מקרים מאומתים אחרים של חולים שנדבקו בשנית. אולם במקרה של הצעיר האמריקני, התסמינים שלו בפעם השנייה היו חמורים בהרבה מההדבקה הראשונה, וזה מעלה שאלות מטרידות לגבי היווצרות נוגדנים בגוף וקיומה של חסינות כלשהי בפני הנגיף לאחר הדבקה אחת.

טיפול בחולה קורונה בבית חולים בלוס אנג'לס קליפורניה, 29 במרץ 2020. AP
הדבקה קודמת לא בהכרח מגנה מפני הדבקה חוזרת. טיפול בחולה קורונה בבית חולים בקליפורניה/AP

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שהדבקה קודמת לא בהכרח מגנה מפני הדבקה נוספת. לאפשרות של הדבקות חוזרות עשויות להיות השלכות משמעותיות על האופן שבו אנחנו מבינים את מחלת Covid-19 ואת החסינות מפניה", אמר ד"ר מארק פנדורי מאונברסיטת נבאדה, בריאיון לאתר IFLScience.

6 שבועות לאחר הבדיקה החיובית הראשונה ולאחר שהתאושש והחלים ממחלתו הראשונה, הצעיר נדבק שוב, אלא שהפעם התסמינים שלו היו קשים יותר והוא נזקק לאישפוז ולסיוע באספקת חמצן. מדיווחים על מקרים נוספים של הדבקה חוזרת בעולם (הונג קונג, בלגיה, הולנד) דווקא הסתמן שבפעם השנייה המחלה קלה יותר, עובדה שמדענים ייחסו לסברה לפיה אותם חולים כבר פיתחו מידה מסויימת של חסינות בפני הנגיף. המקרה הנוכחי מארה"ב דומה יותר למקרה הדבקה חוזרת שתועד באקוודור, וגם שם המחלה בפעם השנייה היתה חמורה יותר.

נדבקה פעם שנייה - ומתה

המקרה שדווח בהולנד הוא ככל הנראה המטריד ביותר, שם - אישה בת 89 היא ככל הנראה המקרה המתועד הראשון בעולם של חולה שמתה מקורונה בעקבות הדבקה שנייה בנגיף. האישה ההולנדית היתה בקבוצת סיכון לנגיף לא רק בשל גילה, אלא גם בשל העובדה שהיא היתה חולת סרטן. גם במקרה שלה וידאו הרופאים שאכן מדובר בהדבקה חוזרת על ידי ניתוח גנטי של הנגיף ומצאו כי מדובר בזן "שונה גנטית" מהזן שבו נדבקה בפעם הראשונה, כמה חודשים קודם לכן.

מחלקת קורונה בית חולים שערי צדק, ירושלים 5 בספטמבר 2020. נתי שוחט\ פלאש 90, פלאש 90
ייתכן שעיקר ההדבקות החוזרות עדיין לא קרו, ועודן לפנינו. מחלקת קורונה בבית החולי שערי צדק בירושלים/פלאש 90, נתי שוחט\ פלאש 90

בפעם הראשונה שהיא נדבקה בנגיף היא הגיעה לבית החולים עם תסמינים של חום ושיעול כבד. כעבור כמה ימים תסמיניה חלפו והיא שוחררה לביתה והמשיכה בשגרת חייה, שכללו גם טיפולים כימותרפיים נגד סוג של לוקמיה. כעבור 59 ימים היא חלתה שוב, עם אותם תסמינים, ואושפזה בבית החולים. אלא שהפעם מצבה התדרדר לאחר 8 ימים, וכעבור שבועיים היא מתה.

עדיין לא ברור עד כמה נפוצה הדבקה חוזרת ב-Covid-19. ממה שידוע כעת, יותר מ-37 מיליון בני אדם ברחבי העולם כבר נדבקו בקורונה, אך רק קומץ של מקרי הדבקה חוזרת מאומתים דווחו בעולם. כך שנדמה שהסיכון לכך נמוך. עם זאת, היות שעוד לא חלפה שנה מאז נכנסה המגיפה לחיינו, ייתכן שעיקר ההדבקות החוזרות עדיין לא קרו, ועוד לפנינו.

ניסוי בחיסון לנגיף הקורונה, 13 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
לעת עתה הסברה היא שחיסון אחד יספיק כדי להגן מכל זני נגיף הקורונה שמסתובבים בעולם. חיסון ניסיוני נגד Covid-19/רויטרס, רויטרס

"ההערכות הראשוניות והבטוחות בעצמן יתר על המידה לפיהן מי שנדבק פעם אחת בנגיף לא יידבק שוב, היו יותר דעות מעובדות. ייתכן שזה יתברר כעניין נדיר, אך באותה מידה ייתכן שנגלה שהמקרים שדווחו עד עכשיו הם רק הסנוניות הראשונות ורבים נוספים יגיעו בעקבותיהם", אמר פרופ' ברנדן רן, מרצה לווקסינולוגיה בבית הספר לרפואה טרופית והיגיינה בלונדון.

האם מקרי ההדבקות השניות מאותתים על אתגר שישפיע גם על פיתוח החיסון האפשרי לקורונה? "לעת עתה, אין שום ראיות לכך שהווירוס ייצר גרסה חדשה של עצמו כדי לחמוק מאיזושהי חיסוניות שהתפתחה נגדו בציבור. בשלב זה, חיסון אחד יהווה הגנה מספקת נגד כל זני הנגיף שמסתובבים בעולם", אמר פרופ' אקיקו איוואסאקי מאוניברסיטת ייל, בהצהרה שצורפה לדיווח על מקרה ההדבקה החוזרת בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully