וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים גילו שהגוף שלנו דווקא מפתח חסינות לקורונה

האם סוף סוף נקבל קצת חדשות טובות? שלושה מחקרים חדשים מצאו כי אחד החששות הגדולים הנוגעים לקורונה כנראה לא יתממש. על פי החוקרים הנוגדנים של נגיף הקורונה כנראה מגנים על מי שחלה, כך שלא יחלה שוב

בווידאו: נתב"ג ביום פתיחת השמיים לטיסות/צילום: ניב אהרונסון

מערכת החיסון שלנו לא זוכרת את כל החיידקים והנגיפים באותה מידה, אבל נראה כי מערכת החיסון בגוף שלנו לוקחת ברצינות את נגיף הקורונה. בחודשים האחרונים מגיפת הקורונה התרחשה ברחבי העולם והדביקה למעלה מ-20 מיליון בני אדם. אף על פי שהפרטים החדשים אודות נגיף הקורונה מתגלים לאט לאט, חלק מהדיווחים הראו כי אחוז קטן מהאנשים שנדבקו בעבר נדבקו בנגיף שוב. אבל האם זה באמת כך?

מדענים חשפו כי קרוב לוודאי החסינות של אדם שחלה בנגיף חזקה ומתמשכת גם בקרב אנשים שחלו במחלה קלה של COVID-19. המחקרים, שעדיין לא עברו ביקורת עמיתים ופורסמו לאחרונה ב- medRxiv, חשפו כי נוגדנים ותאי חיסון שיכולים להילחם בנגיף קיימים אצל אנשים שנדבקו בעבר, ומבטלים את האפשרות להדבקה מחודשת.

על פי המחקרים החדשים, מדענים הראו כי זיהום SARS-CoV-2 יכול לספק חסינות לאורך זמן למי שכבר נדבק. המחקר הראשון הראה שתגובות נוגדנים נגד SARS-CoV-2 התגלו בדם וברוק של אלה שנדבקו בנגיף, בהשוואה לאלה בקבוצת הביקורת.

על מנת להגיע לממצאים שלהם, צוות המחקר הקנדי פיתח מבחני אימו נוסורבנטים - טכניקה חדשה המשמשת למדידת הזיקה של הנוגדנים - כדי לאתר נוכחות של אימונוגלובולין (IgA A ונוגדנים של אימונוגלובולין B (IgB) לחלבון ה-SARS-CoV-2 בדם ורוק של חולים קשה וכאלה שהבריאו לאחר שאובחנו עם COVID-19.

הצוות גם מצא כי הנוגדנים נמצאו עם רמות שיא של IgG שהושגו תוך 16 עד 30 יום לאחר הופעת הסימפטומים. יתרה מזאת, נוגדני IgA נעלמו במהירות, אך הנוגדנים מסוג IgG נמשכו ונשארו יציבים עד 115 יום לאחר הופעת התסמינים הן בדגימות הדם והן ברוק. הצוות הגיע למסקנה כי המחקר מספק עדות לכך שתגובת ה-IgG לנגיף הקורונה נשארת ברוק ובדם.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020
(צילום - ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
האם הנוגדנים מחזיקים מעמד? בדיקות סרולוגיות בישראל בחודש יוני/ראובן קסטרו

במחקר נוסף שפורסם ב- medRxiv, צוות חוקרים חשף כי זיכרון חיסוני ספציפי של SARS-CoV-2 נמשך גם לאחר COVID-19 קל. במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארצות הברית, ביצע הצוות הערכה אורכית של אנשים שהחלימו מזיהום COVID-19 קל כדי לקבוע אם הם מפתחים ומחזיקים חסינות כנגד הנגיף.

החוקרים מצאו כי אלה שהחלימו מזיהום SARS-CoV-2 פיתחו נוגדן מסוג IgG ספציפי שמסוגל לנטרל את הנגיף, כמו גם תאי B ו-T ספציפיים לנגיף , שנמשכו ואף התגברו במספרם במשך שלושה חודשים לאחר הופעת הסימפטומים.

מחקר שלישי, שלא נבדק על ידי עמיתים והופיע גם הוא ב- medRxiv, סיפק ראיות כי בקרב אנשים שפיתחו COVID-19 ולקו בתסמינים, נוגדנים המכוונים כנגד ה-receptor-binding domain ,RBD, אותו מבנה חלבוני דמוי דוקרן שמאפשר חדירה של הנגיף לתאים הגוף, יכולים להצביע על זיהום שהתרחש לאחרונה והם אולי קשורים להגנה חיסונית מפני הדבקה חוזרת.

נגיף הקורונה. NIAID-RML, צילום מסך
עוד רב הנסתר על הגלוי. נגיף הקורונה/צילום מסך, NIAID-RML

כדי להגיע לממצאי המחקר צוות החוקרים מדד את הקינטיקה של תגובות נוגדנים מוקדמים ל-RBD של חלבון הדוקרן של SARS-CoV-2 בקרב 259 אנשים נגועים עם תסמינים. הם השוו את רמות הנוגדנים ליותר מ-1,500 אנשים שדגימות הדם שלהם הושגו לפני הופעתה של מגיפת הנגיף.

הם גילו כי בין 14 ל-28 יום מרגע הופעת התסמינים, תגובות הנוגדנים IgG, IgA או IgM ל- RBD היו מדויקות בזיהוי אנשים שנדבקו לאחרונה, עם ספציפיות של 100 אחוזים ורגישות של 97 אחוזים, 91 אחוזים, ו-81 אחוזים, בהתאמה. נוגדני IgA ו-IgM החזיקו מעמד זמן קצר יותר, כאשר האנשים הנגועים היו צפויים לקבל בדיקות סרולוגיות שליליות 51 ו-47 יום לאחר הופעת הסימפטומים, בהתאמה. עם זאת, נוגדני IgG נמשכו זמן רב יותר עד 75 יום לאחר הופעת התסמינים.

המגבלה העיקרית של מחקרים אלה שטרם עברו גם ביקורת עמיתים היא השאלה הפתוחה האם תגובה מגנה זו אכן נמשכת לאורך זמן, ומקנה הגנה לאורך שנים מהדבקה או חיסון. מכיוון שטרם עברה שנה מאז פרוץ המגיפה לא ניתן עדיין להעריך האם אפקט זה נמשך לטווח הארוך, דבר שיצטרך להיבדק במחקרי המשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully