וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-5 ק"ג שהעליתם בסגר מסכנים אתכם בקורונה

ה-CDC מזהיר כי גם עודף משקל קל של כמה קילוגרמים בודדים מעלה את הסיכון לפתח מחלה קשה של Covid-19, וזה לא היה יכול להגיע בטיימינג יותר גרוע. "עודף משקל הוא עלבון מתמשך למערכת החיסון"

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור מדברת על פתיחת גני הילדים/צילום: לע"מ

השמנת יתר היא גורם סיכון ידוע לסיבוכים ותחלואה קשה בקורונה וסומנה ככזאת עוד בשלבים המוקדמים ביותר של המגיפה, יחד עם גיל מבוגר ועוד כמה מחלות רקע. אולם, מומחים לבריאות הציבור בארצות הברית מזהירים כעת את הציבור שגם עודף משקל קל מהווה גורם סיכון לתחלואה קשה ב-Covid-19.

האזהרה, שפורסמה השבוע על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) מכניסה למעשה פלח אוכלוסייה גדול מאוד לקבוצת סיכון - כ-40 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר, אך 32 אחוזים נוספים מוגדרים כבעלי עודף משקל. חברו את המספרים הללו והתוצאה היא שקרוב לשלושת רבעי מציבור המבוגרים האמריקניים נמנים על קבוצת הסיכון. ארה"ב היא אחת האומות השמנות ביותר בעולם עם שיעורי אוכלוסייה גבוהים שמסווגים עם עודף משקל או השמנת יתר, אך הרבה מדינות מערביות סובלות ממגמה דומה.

"חשוב לוודא שהציבור ככלל וכל אחד בפני עצמו יהיה מודע לפוטנציאל הסיכון", אמרה ד"ר ברוק בלאיי, רופאה שעובדת ב-CDC. "המסר לציבור צריך לעודד אנשים לשאוף לבצע שינויים בריאים על בסיס יומיומי, כמו בחירה בתזונה בריאה, פעילות גופנית והקפדה על מספיק שעות שינה", היא הוסיפה בריאיון לניו יורק טיימס.

דיאטה ג'ינס השמנה בטנית בטן כרס שמנה שומן שמן כפתור מכנסיים מותן מותניים. ShutterStock
גם הקילוגרמים שעליתם בסגר יכולים להגדיל את הסיכון למחלה קשה. אישה עם עודף משקל מכפתרת ג'ינס/ShutterStock

השמנת יתר ומשקל עודף מוגדרות באמצעות מדד מסת גוף (או BMI) שמשקלל ערכים יחסיים של גובה ומשקל. אנשים עם BMI של 18.5 עד 24.9 מוגדרים כבעלי משקל תקין, עודף משקל מוגדל כ-BMI שנמצא בטווח בין 25 ל-29 ואילו BMI של יותר מ-30 כבר יביא אתכם למחוזות השמנת היתר.

"האזהרה החדשה מרחיבה מאוד את תחום הסיכון ובולעת לתוכה נתח גדול מאוכלוסיית ארה"ב", אמר ד"ר בארי פופקין, מרצה לתזונה באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל, בתגובה לפרסום של ה-CDC. ד"ר פופקין פרסם בסוף חודש אוגוסט האחרון סקירה מדעית של 75 מחקרים, שבה מצא שלאנשים עם השמנת יתר יש סיכון גדול פי 2 להתאשפז בבית חולים בגלל תחלואה בקורונה, בהשוואה לאנשים עם עודף משקל או במשקל תקין. גם הסיכון שלהם להגיע לטיפול נמרץ גדול כמעט פי 2.

עם זאת, בשעתם ד"ר פופקין ועמיתיו למחקר לא הצליחו לבודד גם את הסטטוס של עודף משקל כגורם סיכון, בעיקר משום שהיו רק מחקרים בודדים שהתייחסו לכך.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
שלושת רבעי מאוכלוסיית ארה"ב נמצאת בקבוצת סיכון. השמנת יתר/ShutterStock

כאמור, רופאים הבחינו כבר בשלבים מאוד מוקדמים של המגיפה שעודף משקל מגדיל את הסיכון שבו מצויים חולי קורונה. אולם, מאחר שהשמנה מלווה במקרים רבים בבעיות רפואיות נוספות, לקח זמן מה עד שחוקרים הצליחו להבין האם השומן העודף כשלעצמו הוא האשם בהגברת הסיכון.

רקמה אדיפוזית - שהיא השומן שהגוף אוגר - היא רקמה ביולוגית פעילה שגורמת לשינויים והפרעות מטבוליות. היא יוצרת מצב דלקתי כרוני בגוף, גם ללא נוכחות של זיהום. נוסף לכך, השמנה בטנית (שנפוצה יותר בקר בגברים) עלולה ללחוץ על הסרעפת, הריאות ובית החזה באופן שמגביל את תנועות הנשימה ומקשה על הגוף לפנות דלקות או זיהומים אחרים מהריאות.

סיכוי גבוה להנשמה מלאכותית

את אזהרתו העדכנית בנוגע לעודף משקל וקורונה, ביסס ה-CDC על קומץ קטן של מחקרים שהצליחו להבחין בהצלחה בין הגורם של השמנה לגורם של עודף משקל, ביניהם מחקר אחד על גורמי סיכון ל-Covid-19 חמור שנערך בבריטניה ועוד אנליזה של 500 מקרי קורונה שטופלו בבית החולים האוניברסיטאי דאון סטייט בברוקלין בחודשים מרץ-אפריל 2020.

43 אחוזים מבין החולים הללו סבלו מהשמנת יתר, 30 אחוזים היו בעלי עודף משקל ו-27 אחוזים היו במשקל תקין. לאחר ששיקללו גורמי סיכון נוספים כמו גיל, סוכרת ודומיהם, גילו החוקרים שמטופלים שסבלו מהשמנה או עודף משקל היו בסיכון מוגבר להזדקק להנשמה מלאכותית ובעלי סיכויי תמותה גבוהים יותר. תוצאות המחקר הזה פורסמו במהדורת חודש יולי של כתב העת International Journal of Obesity.

מטופלים הסובלים מנגיף הקורונה בבית חולים במילאנו שבצפון איטליה ב-27 במרץ 2020. רויטרס
הסיכון שנקשר במשקל עודף היה אפילו גבוה יותר מזה שנבע מהשמנת יתר. מחלקת קורונה בבית חולים באיטליה/רויטרס

באופן מפתיע, הסיכון שנקשר במשקל עודף היה אפילו גבוה יותר מזה שנבע מהשמנת יתר. חולים עם עודף משקל היו בסיכון גבוה ב-40 אחוזים למות מהמחלה, בהשוואה לחולים במשקל תקין, ואילו סיכון התמותה של חולים עם השמנת יתר היה גבוה רק ב-30 אחוזים מזה של בעלי משקל תקין.

הממצאים הצביעו באופן מובהק על סיכון מוגבר למחלה קשה בקרב כל מי שה-BMI שלו גבוה מ-25 - כך קבעו החוקרים בראשותו של ד"ר מוחמד ראמי נאקשבנדי, מרצה למחלות מידבקות באוניברסיטה למדעי הבריאות של דאון סטייט בברוקלין. הם ציינו עוד כי השמנה הגדילה את סיכון התמותה עבור גברים בלבד, ולא עבור נשים.

אישה מתעמלת. ShutterStock
גם פעילות גופנית לא יכולה למחוק את הנזק שנגרם למערכת החיסון מדלקתיות מתמשכת. אישה מתאמנת/ShutterStock

המחקר הבריטי היה נרחב יותר ובחן גורמי סיכון שנובעים מאורח חיים בקרב 387,109 גברים ונשים - מתוכם בודדו החוקרים והתמקדו ב-760 שגם נדבקו בקורונה. בהשוואה לבעלי משקל תקין, למשתתפים שנדבקו ב-Covid-19 והיו בעלי עודף משקל היה סיכוי גדול ב-30 אחוזים להגיע לאישפוז בבית החולים עקב מחלתם. סיכויים של החולים עם השמנת יתר להגיע לאישפוז היה גדול פי 2 בערך מזה של חולים במשקל תקין.

"עלבון מתמשך למערכת החיסונית"

פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לפתח מצבים כרוניים שונים הקשורים במשקל עודף, כמו סוכרת ולחץ דם גבוה. אך היא לא תבטל לחלוטין את הנזק שנגרם לתפקודה של מערכת החיסון עקב תקופה ממושכת של דלקתיות מוגברת - הזהיר ד"ר פופקין, "עודף משקל אינו דומה למחלות אחרות מבחינת דלקתיות. רקמות השומן מודלקות למשך פרקי זמן ארוכים וככל שהזמן חולף ההשפעה על המערכת החיסונית גדלה. זה כמו מין עלבון מתמשך למערכת החיסון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully