וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקורונה פוגעת באופן עקיף בשיניים שלכם?

לא מעט תופעות לוואי כבר נקשרו בשמה של הקורונה, אבל כעת מדובר בתופעה משנית המתרחשת עקב הלחץ הרב שכולנו מצויים בו. אז איך תמנעו מלהגיע לכסא המאיים של רופא השיניים?

בווידאו: תדרוך של פרופ' גמזו לקראת העוצר הלילי ב-40 יישובים/צילום: לע"מ

שפע תסמינים מוזרים של COVID-19 צצו בתקופת הקורונה, אך התופעה החדשה שנקשרת למגיפה הזו היא לא סימפטום של המחלה, אלא תוצאה של העלייה בלחץ שחווים אנשים בחצי השנה האחרונה.

בראיון לאתר הניו יורק טיימס מפרטת ד"ר תמי צ'ן, רופאת שיניים ומומחית לשיקום הפה, את "מגיפת השיניים הסדוקות" שהיא רואה בקליניקה שלה, תופעה שהיא מייחסת להידוק וחריקת יתר של השיניים כתוצאה ממתח שכולנו חשים בעקבות נגיף הקורונה. היא מסבירה שבגלל שהשיניים שבירות וכבר יש להם סדקים זעירים מהבלאי היומיומי, כל מה שהן צריכות זה קצת יותר לחץ כדי להוביל לסדק מלא.

"כשפתחתי מחדש את המרפאה שלי בתחילת יוני, התחלתי לראות לפחות מקרה אחד של שיניים שבורות מדי יום", כתבה ד"ר צ'ן, "בממוצע אני רואה שלושה עד ארבעה מקרים ביום, כאשר בימים הרעים זה כבר מגיע לשישה פלוס מקרים".

היא מאשימה שני דברים במיוחד במקרים של ברוקסיזם (חריקת שיניים). ראשית, אנשים עובדים במשרדים ביתיים מאולתרים ויושבים בסופו של דבר עם יציבה גרועה, ומכיוון ששרירי הצוואר והכתף מתחברים לעצם הלסת ומשפיעים עליה, זה יכול בסופו של דבר להוביל לחריקת שיניים. שנית, מחסור בשינה הנובע מהמתח עקב מחלת ה-COVID-19 מכניס אותנו למצב של "הילחם או ברח" קבוע. "כל המתח הזה הולך ישר לשיניים", כותבת צ'ן.

שיניים צהובות. ShutterStock
תרפו. איש מצמיד שיניים/ShutterStock

שחיקת שיניים היא תופעה שמתרחשת כאשר שתי שיניים נוגעות ומשפשפות זו את זו, או כאשר מהדקים את השיניים יתר על המידה בשל סגירה חזקה של הלסתות. שתי התופעות נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה המערבית. שחיקת שיניים מוגברת עלולה לגרום לפגיעה באמייל של השן, לשבור שחזורים ואף לגרום לכאבי ראש ולכאבים בשרירי הלעיסה.

לא חושבים שאתם סובלים מהבעיה? צ'ן מציעה דרך פשוטה מאוד לבדוק. כל מה שאתם צריכים זה לשים לב אם השיניים שלכם נוגעות ממש ברגע זה - דבר שלא אמור לקרות אלא אם כן אתם אוכלים. טיפים שהיא מציעה כדי לוודא שלא תגיעו לרופא השיניים כוללים חבישת סד פה בלילה, וידוא שמרחב העבודה שלכם תקין ארגונומית, ולזכור לנשום עמוק לפני השינה. "ככל שהגוף רגוע יותר, כך גדל הסיכוי להתעורר עם פחות מתח בלסת", היא כותבת, "זה אומר פחות שחיקה בלילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully