וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי: אל תלכו לרופא שיניים כרגע

מסמך הנחיות שפורסם השבוע על ידי הארגון קורא לצמצם את הביקורים במרפאות השיניים ולהגבילם למקרים דחופים בלבד, בשל הסיכוי הגבוה להדבקה במהלכם עקב פליטת רסיסים נגיפיים הנישאים באוויר

בווידאו: תדרוך של פרופ' רוני גמזו/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

ארגון הבריאות העולמי (WHO) קרא השבוע לאנשים להימנע מביקורים לא הכרחיים אצל רופאי שיניים. בארגון אמרו כי מוטב לדחות את כל טיפולי השיניים שאינם דחופים עד למועד שבו שיעורי ההדבקה בנגיף הקורונה יהיו נמוכים יותר. הסיבה לקריאה יוצאת הדופן של ארגון הבריאות נעוצה בחשש מפני רסיסים טיפתיים וכן רסיסים ארוסוליים, שהם חלקיקים קטנים יותר שמכילים את הנגיף ויכולים להינשא גם באוויר, שנפלטים בשיעור גבוה מפיותיהם של מטופלים במהלך טיפולי שיניים.

ההמלצה פורסמה במסגרת הנחיות חדשות שהוציא הארגון לרופאי שיניים, בניסיון להקטין את התפשטות מגיפת Covid-19. בין הטיפולים שהוזכרו בהנחיות ככאלה שמומלץ לדחות: בדיקות שיניים שגרתיות, ניקוי אצל שיננית וטיפולים מונעים.

בארגון נימקו את התזמון בכך שבמדינות רבות בעולם מרפאות השיניים חזרו לאחרונה לפעול כסדרן. לדבריהם, ישנם מספר טיפולי שיניים שאותם ניתן לבצע תוך צמצום הסיכון לפליטה של חלקיקים ארוסוליים שמשתהים באוויר ועלולים להדביק כך.

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
במקרי חירום - מומלץ ללכת. טיפול שיניים/ShutterStock

"ההמלצה רלוונטית גם לטיפולי שיניים אסתטיים. אולם, מקרי חירום וטיפולי שיניים דחופים הנחוצים לשמירה על תפקודי הפה והלסת של מטופלים, למניעת כאבים חמורים או לשמירה על איכות חייהם של מטופלים צריכים להמשיך להיות זמינים עבור הציבור", הבהירו מומחי ארגון הבריאות. והמליצו עוד כי מרפאות השיניים יערכו סינון מוקדם מרחוק של המקרים, בטרם יחליטו האם יש צורך בהגעת המטופל למרפאה.

רופאי שיניים מצויים בסיכון גבוה להידבקות בקורונה, כך על פי ארגון הבריאות העולמי. "צוותי רפואת פה עובדים בקרבה גדולה מאוד לפני המטופלים למשך פרקי זמן ארוכים. ההליכים שהם מבצעים כוללים תקשורת פנים אל פנים וחשיפה גבוהה לרוק, דם ושאר נוזלי גוף, כמו גם שימוש בכלים חדים. בשל כך, הם מצויים בסיכון גבוה ביותר להידבק ולהדביק בנגיףSARS-CoV-2", נכתב.

רופאי שיניים לבושים בציוד מגן מפני נגיף הקורונה מטפלים במטופל במרפאת שיניים. ShutterStock
רופאים בציוד מגן מפני קורונה בזמן טיפול במרפאת שיניים בירושלים/ShutterStock

טיפולי השיניים הבעייתיים ביותר ובעלי הסיכון הגבוה ביותר לייצר חלקיקים ארוסוליים של הנגיף הם ניקוי שיניים בעזרת מכשיר אולטרסוני ופוליש, טיפולים שעושים שימוש במכשירים ידניים שפועלים במהירות גבוהה או נמוכה, עקירות כירורגיות של שיניים והתקנת שתלים.

מסמך ההנחיות של ארגון הבריאות כלל גם שיטות להפחתת הסיכון להדבקה במהלך טיפולים חיוניים כמו תיקון שיניים תותבות ומכשירים אורתודונטיים או טיפול במצבים של עששת וריקבון מתקדם. בנואה ורן, הממונה על תחום רפואת השיניים בארגון הבריאות העולמי, אמר לעיתונאים כי מחלות פה ושיניים הן תחום שסובל מהזנחה במדינות רבות ואשר משפיע על אנשים רבים לאורך חייהם.

שיניים לבנות שיניים צהובות. ShutterStock
"עששת לא מטופלת היא הבעיה הרפואית הנפוצה ביותר בעולם כיום". אישה מצחצחת שיניים/ShutterStock

"ההערכות העדכניות הן שישנם 3.5 מיליארד בני אדם שסובלים ממחלות אורליות. עששת לא מטופלת בשיניים קבועות היא הבעיה הרפואית הנפוצה ביותר בקרב בני אדם כיום", לדבריו.

מבדיקה שערך ארגון הבריאות עולה כי ב-75 אחוזים מהמדינות החברות בארגון שירותי רפואת השיניים הופסקו או השתבשו במהלך מגיפת הקורונה. ורן הוסיף עוד כי הוא מוטרד ממחסור בציוד מגן עבור רופאי שיניים שממשיכים להעניק טיפול לחולים גם בזמן שהמגיפה משתוללת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully