וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוטים מסיכה? אתם חייבים לראות את הסרטון הבא

ניסוי שנערך וצולם ביקש לבדוק כמה יעילות המסיכות שאנחנו עוטים כאשר אנחנו מדברים, משתעלים או מתעטשים. התוצאות היו חד משמעיות, אבל האם התוצאות גם מראות את סיכויי ההדבקה בנגיף? לא לגמרי

בסרטון: האם מסיכות בד מגינות מקורונה?/צילום ועריכה: אליס ריבקין וליאור נאור

המסיכות אומנם נמצאות עימנו כבר זמן מה, אבל מדענים ממשיכים לבדוק את היעילות של הסוגים השונים. ניסוי שנערך בחן מה קורה כשאתם מדברים, משתעלים ומתעטשים בתרחישים שונים - תוך אי עטיית מסיכה, עטיית שני סוגים שונים של מסיכות בד או עטיה של מסיכה כירורגית חד פעמית.

התוצאות, שפורסמו בכתב העת Thorax, ברורות. מסיכה כירורגית הייתה היעילה ביותר לחסימת טיפות ורסיסי נשימה, שיעול והתעטשות. אבל אם אינכם מצליחים להשיג אחת כזו, מסיכת בד היא הדבר הטוב ביותר הבא, וככל שהשכבות רבות יותר, כך בטוח יותר.

אפשר להידבק ולהדביק בנגיף הקורונה אך לא לסבול מתסמינים, כך שלא תוכלו לזהות אדם נגוע רק על ידי התבוננות בו. לכן מדענים רצו להשוות עד כמה יעילות מסיכות מסוגים שונים במניעת העברת טיפות כלפי חוץ בזמן דיבור, שיעול והתעטשות.

החוקרים השוו בין אי שימוש במסיכה, שימוש במסיכת בד עשויה שכבה אחת, שימוש במסיכת בד עשויה שתי שכבות ומסיכה כירורגית תלת שכבתית. כדי להמחיש את הרסס הטיפתי השתמשו החוקרים במערכת תאורת LED עם מצלמה במהירות גבוהה. התיעוד הראה שאפילו כאשר אנחנו מדברים אנחנו מייצרים רסס טיפתי משמעותי. שיעול והתעטשות (בסדר הזה) מייצרים עוד יותר.

מסיכה כירורגית בעלת שלוש שכבות הייתה טובה משמעותית ממסיכת בד חד-שכבתית בהפחתת פליטת טיפות הנגרמות כתוצאה מדיבור, שיעול והתעטשות, ואחריה מסיכת בד שכבה כפולה. כיסוי פנים מבד בשכבה יחידה צמצם גם את התפשטות הרסס הטיפתי הנגרם כתוצאה מדיבור, שיעול והתעטשות, אך הוא לא היה טוב כמו מסיכת בד דו שכבתית או מסיכה כירורגית. אם משתמשים במסיכה ביתית, ארגון הבריאות העולמי ממליץ באופן רשמי על מסיכות בד תלת שכבתיות: שכבה פנימית סופגת, שכבה אמצעית מסננת, ושכבה חיצונית מחומר לא סופג כמו פוליאסטר.

לא ברור כיצד הדבר מתורגם לסיכון להידבקות, שתלוי בין היתר גם בכמה אנשים נגועים א-סימפטומטיים או סימפטומטיים נמצאים בסביבה שלכם. עם זאת, הניסוי מראה ששכבה יחידה אינה מחסום טוב כמו שכבה כפולה. הנה צעדים שתוכלו לנקוט כדי להפוך את מסיכות הבד ליעילות יותר:

  • הגדילו את מספר השכבות (לפחות שלוש שכבות)
  • השתמשו בבד עמיד במים לשכבה החיצונית
  • בחרו בד עם ספירת חוטים גבוהה (כך שהאריג צפוף יותר, ולא בד עם אריגה משוחררת שניתן לראות בבירור אור דרכו)
  • בדים נושמים כמו כותנה, משי, שיפון או פלנל עשויים להיות אפשרויות טובות מכיוון שהם מספקים סינון טוב יותר ונוחים יותר ללבישה
  • וודאו שהמסיכה שלכם מתאימה לפניכם ואוטמת היטב
  • כבסו את המסיכה שלכם מדי יום לאחר השימוש בה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully