וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין מצב החניכיים שלכם והסיכון שלכם למות מקורונה

סקירת מחקרים העלתה קשר בין דלקות חניכיים ובין רמות גבוהות של חלבון חיסוני שעשוי לחולל את 'סערת הציטוקינים' המסוכנת במקרה של הידבקות בקורונה. "החלבון הזה הוא אחד הגרועים"

בווידאו: נתניהו בשערי צדק: "מתקדמים למציאת חיסון במכון הביולוגי בנס ציונה"/צילום: רוני כנפו

מדענים מצאו קשר בין מחלת חניכיים ובין תחלואה קשה ומסכנת חיים בנגיף הקורונה - כך עולה ממחקר חדש שפורסם בסוף השבוע שעבר. מחלת חניכיים כבר נקשרה במחקרי עבר לסיכון מוגבר למחלות לב ומחלות ריאה כרוניות - שתיהן נחשבות גם למחלות רקע שמגדילות את הסיכון לחלות בקורונה בצורה קשה ומעלות את סיכון התמותה מהנגיף.

חוקרים מקליפורניה וברזיל שביצעו סקירה של מספר מחקרים בנושא Covid-19, גילו שחולים עם רמות גבוהות של חלבון חיסוני דלקתי בשם אינטרלוקין 6, או בקיצור IL-6, שמצביע על נוכחות של מחלת חניכיים, היו בסיכון מוגבר להזדקק למכשירי הנשמה כדי לשרוד את הנגיף.

אף על פי שחלבון IL-6 מעורב בכל מיני מחלות, מחקרי עבר הראו שניקוי עמוק של השיניים וטיפול ומניעה של מחלות חניכיים יכולים להפחית את רמות החלבון הדלקתי הזה. לטובת מחקרם, שיפורסם בקרוב בכתב העת הרפואי של איגוד רופאי השיניים בקליפורניה, החוקרים ניתחו מחקרים קודמים שנעשו בנושא של מחלות חניכיים, חלבון IL-6 והקשר שלו לשלל מחלות, בהן גם Covid-19.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
מחלת חניכיים מגדילה את הסיכוי שהחולה יזדקק למכונת הנשמה. מטופל מונשם במחלקת קורונה בביה"ח השרון/ראובן קסטרו

הממצא המשמעותי ביותר הגיע ממחקר גרמני שפורסם בחודש אפריל האחרון. שם מצאו החוקרים שחולי קורונה שרמות חלבון IL-6 בדמם היו גבוהות היו בסבירות גבוהה משמעותית לפתח את תסמונת המצוקה הנשימתית הקשורה בקורונה ולהזדקק לאשפוז.

ד"ר שרווין מלויים, כירורג שיניים מלוס אנג'לס, סבור שרבים מחולי הקורונה הללו שבדמם נמצאו רמות גבוהות של חלבון IL-6 סבלו מדלקת חניכיים בעת שנדבקו בנגיף הקורונה. דלקת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים שנצמדים אל השן ומתמקמים בינה ובין החניכיים. במסגרת מאמציו להילחם בפולשים העוינים, הגוף מגביר את ייצורם של תאי חיסון, בהם גם חלבון IL-6. אולם, מי שנוטים גנטית לייצר יותר מהחלבון הזה, נוטים גם לסבול יותר ממחלות חניכיים כרוניות.

"IL-6 הוא אחד הגרועים. הוא נמצא קשור להרס עצמות, רקמות, ואם הוא מגיע לכלי הדם הוא גורם לתאים שם להתרחב פחות - דבר שעלול לגרום ללחץ דם גבוה ולמאמץ יתר של הלב", הסביר ד"ר מלויים. קרדיולוגים ומומחים מכירים מזה זמן בכך שמחלות חניכיים הן גורם סיכון וכן גורם מנבא עבור מחלות לב וכלי דם.

הדמיה של נזק שנגרם לריאות של חולה קורונה, שנעשתה בטכנולוגיה ישראלית של חברת Surgical Theater. Surgical Theater,
הדמיה של הנזק שנגרם לריאות בעקבות סערת הציטוקינים הדלקתית, בתגובה לזיהום של נגיף קורונה/Surgical Theater

חלבון IL-6 שייך לקבוצת תאי חיסון שנקראת גם ציטוקינים, ששמם הוזכר רבות לאחרונה בהקשר של 'סערת ציטוקינים' שהיא תגובה חיסונית חריפה שקורית לעתים בגופם של חולי Covid-19 קשים ומחמירה את מצבם. התאים הללו מאותתים לתאי חיסון נוספים להיכנס גם כן לפעולה ויחד, התאים הללו שכוונותיהם במקור טובות, יכולים להוביל לתגובה דלקתית שיוצאת משליטה בחניכיים, כמו גם בריאות.

החלבון נודד מהחניכיים אל הריאות

לדברי ד"ר מלויים, חלבון ה-IL-6 שנשלח לחניכיים כדי להילחם בזיהום שם, יכול לנוע דרך זרם הדם ואפילו בשאיפה אל הריאות ולהגביר את מדדי הדלקת הבסיסיים שם. התהליך הזה הוא גם זה שחוקרים ורופאים סבורים שאחראי לקשר שבין מחלות חניכיים ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). וד"ר מלויים סבור שאותו המנגנון משחק תפקיד גם אצל חולי קורונה. החלבון גורם להגברת הדלקתיות בדרכי הנשימה של החולים עוד לפני שהם נדבקים בקורונה, והצירוף של שתי המחלות יחד מהווה מכה כפולה לגופו של החולה.

רמות גבוהות של חלבוני IL מאפיינות גם אנשים שסובלים מהשמנה, סוכרת, קשישים וחולים במחלות לב וכלי דם - כולם נמנים על קבוצות הסיכון שסומנו בשלב מוקדם של המגיפה. לדברי ד"ר מלויים, טיפול במחלות חניכיים עשוי לסייע בהפחתת הסיכונים להידבקות ולתחלואה קשה ומוות מקורונה. "אנחנו יודעים שהודות לניקוי עמוק של השיניים בלבד, החולים יכולים לראות ירידה של רמות IL-6 בדמם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully