וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 מחקרים, 2 תוצאות שונות: תרופת הקורונה שמבלבלת את העולם

הקורונה איתנו תיכף כבר קרוב לשנה, ועל אף שחוקרים כבר יודעים לא מעט על המחלה שהכניסה את העולם להלם, עדיין רב הנסתר על הגלוי. וכדי להוסיף בלבול, המחקרים השונים על מחלת ה-COVID-19, איך לומר, לא תמיד מראים את אותן התוצאות. הנה דוגמא אחת - רמדיסביר

בווידאו: רופאו של טראמפ מעדכן שמצבו טוב מאוד/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אנחנו מודים שגם אותנו המחקרים כבר מצליחים מעט לבלבל. רק לאחרונה סיפרו לנו שרמדיסיבר - התרופה האנטי ויראלית שרק לאחרונה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טופל בה לאחר שנדבק בקורונה, נמצאה יעילה, וכעת, ארגון הבריאות עולמי מודיע כי יש לתרופה השפעה מועטה עד אפסית על סיכויי ההחלמה של חולים קורונה. אז למי להאמין?

רמדיסביר הפכה מוכרת לציבור כשניתנה לנשיא טראמפ בזמן ששהה במרכז הרפואי הצבאי וולטר ריד וניתן לו טיפול ב-COVID-19. התרופה האנטי ויראלית פותחה על ידי יצרנית התרופות האמריקנית Gilead Sciences, בתקווה שהיא תטפל בנגיפים כמו הפטיטיס, סארס ואבולה. היא מעולם לא אושרה על ידי ה-FDA.

אבל כבר במאי 2020, התרופה קיבלה אישור לשימוש חירום על ידי ה-FDA, והיא אושרה לטיפול בילדים ובמבוגרים המאושפזים עם COVID-19. התרופה אושרה אז רק עבור חולים קשים, ורק באופן זמני.

במחקר שפורסם רק לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, חוקרי המרכז הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות בארה"ב (NIAID) פרסמו את מסקנותיהם הסופיות לגבי מחקר שתוצאות ראשוניות שלו פורסמו בחודש מאי האחרון. בניסוי השתתפו 1,062 חולים שחולקו באקראי לקבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו וקבוצת ניסוי שקיבלה טיפול ברמדסיביר למשך 10 ימים במהלך אישפוזם בבית החולים עקב Covid-19.

התוצאות הראו כי המטופלים שקיבלו רמדיסביר החלימו תוך 10 עד 11 יום, ואילו אלו שקיבלו את הפלצבו היו חולים כ-15 יום. כמו בכל התרופות, רמדיסיבר עלולה לגרום לתופעות לוואי שונות כאשר חלקן יכולות להיות חמורות למדי. אלה כוללות שינויים בתפקוד הכליות, אנמיה, אי ספיקת נשימה ועלייה ברמות הסוכר בדם.

אמפולה של התרופה הניסיונית לקורונה רמדסיביר בהמבורג, גרמניה, 8 באפריל 2020. רויטרס
מקצרת את משך המחלה, אבל לא באמת מצילה חיים. אמפולה של רמדסיביר/רויטרס

המחקר של ארגון הבריאות העולמי, המכונה ניסוי SOLIDARITY ("ניסוי הסולידריות"), היה עם מטרה אחרת. החוקרים בדקו את שיעורי התמותה בקרב חולים עם COVID-19 שקיבלו רמדיסביר. מחברי המחקר רצו לדעת אם אנשים נוספים יישארו בחיים אם יטופלו ברמדיסביר.

החוקרים גייסו מעל 11 אלף מטופלים שקיבלו רמדיסביר, הידרוקסיכלורוקין, לופינביר, אינטרפרון ולופינביר, או כלום. הידרוקסיכלורוקין למשל משמשת לטיפול או למניעת מלריה, ולופינביר היא תרופה אנטי-ויראלית המשמשת לטיפול ב-HIV. התוצאות הראו כי לא היו הבדלים בשיעורי המוות בקרב קבוצות החולים. הניסויים עם הידרוקסיכלורוקין ולופינביר הופסקו מוקדם מכיוון שכאן לא הייתה הוכחה שהם מועילים. ואם מסתכלים על 2,743 מהחולים שטופלו ברמדיסיבר 11 אחוזים מהם מתו - בערך מספר זהה לאלה שקיבלו פלציבו - 11.2 אחוזים.

אז מה האדם הפשוט אמור לעשות עם המידע הזה? האמת היא שהמספרים מראים שהמחקרים לא כל כך שונים - שניהם למעשה הראו כי טיפול ברמדיסיביר לא הראה שום הבדל במספר מקרי המוות כתוצאה מ- COVID-19. אבל המחקר הראשון הראה שהתרופה קיצרה את מהלך המחלה. מומחים אומרים שהתוצאות לא מפתיעות, שכן תרופות אנטי ויראליות עשויות שלא למלא תפקיד גדול בשבוע השני או השלישי להדבקה, מכיוון שהנגיף פוחת עם הזמן, כך שלעיתוי השימוש יש השפעה מכרעת על התוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully