וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק מצא מי האנשים שהכי מדבקים בקורונה

אם היינו אומרים לכם ש-70 אחוזים מהאנשים שנדבקו בקורונה לא הדביקו אף אחד אבל 8 אחוזים, מה שמכונה "מפיצי על", הדביקו 60 אחוזים מכלל החולים, הייתם מאמינים לנו? זו המסקנה של המחקר הזה, ויש עוד כמה מסקנות מעניינות

בסרטון: האם מסיכות בד מגינות מקורונה?/צילום ועריכה: אליס ריבקין וליאור נאור

שרשראות הדבקה, חקירות אפידימיולוגיות ובידודים - מסתבר שההדבקה בקורונה מתרחשת בצורה די שונה ממה שמתארים לנו מדי יום בחדשות. תוצאות מחקר המעקב הגדול בעולם של Covid-19 חושף מספר תובנות חשובות לגבי אופן התפשטות המחלה.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שרוב האנשים שנדבקים לא מעבירים את המחלה לאף אחד ממגעיהם, אך מספר קטן של אנשים נגועים - מה שמכונה "מפיצי על" - אחראים לרוב ההדבקות החדשות. בניגוד למחקרים קודמים, המחקר הנוכחי גם רומז כי ילדים ובני נוער ממלאים תפקיד חשוב להפליא בהעברת הנגיף, כלומר במשקי הבית שלהם.

מדענים בארה"ב חברו לפקידי בריאות הציבור במדינות טמיל נאדו ואנדרה פרדש בדרום מזרח הודו כדי לעקוב אחר דרכי ההדבקה ושיעור התמותה בקרב למעלה מחצי מיליון איש, קצת פחות מ-85 אלף מהם נמצאו חיוביים לקורונה. בדיווח בכתב העת Science, נכתב כי הם מצאו ש-71 אחוזים מהאנשים הנגועים לא הדביקו אף אחד, ו-8 אחוזים מהאנשים הנגועים היו מאחורי עד 60 אחוזים מההדבקות החדשות.

המקרים של מפיצי על שגורמים להתפשטות המחלה "הם הכלל ולא היוצא מן הכלל כאשר מסתכלים על התפשטות הנגיף, הן בהודו וככל הנראה גם בכל המקומות האחרים שמושפעים מהנגיף", אמר בהצהרה החוקר הראשי רמאנן לקסמינראיין ממכון הסביבה באוניברסיטת פרינסטון.

אנשים עוטי מסיכות נגד קורונה באיזור מסעדות בליון, צרפת,  10 באוקטובר 2020.. Laurent Cipriani, AP
איך מבחינים במפיצי על? אנשים עוטים מסיכות בפריז/AP, Laurent Cipriani

לפי המחקר, הסיכוי שאדם עם COVID-19 יעביר אותו למגע קרוב נע בין 2.6 אחוזים בקהילה ל-9 אחוזים בביתם הפרטי, וזה נכון בכל הגילאים. הסיכון להעברה מאדם נגוע לאדם אחר היה 10.7 אחוזים עבור מגעים בסיכון גבוה, שהוגדרו כקשרים חברתיים קרובים או מגע פיזי ישיר עם אדם נגוע ללא אמצעי הגנה. אם אנשים היו עם אחד מאותם אנשי קשר בסיכון גבוה בחלל מוגבל במשך יותר משש שעות, כמו נסיעה ארוכה באוטובוס, שיעור זה יכול היה להגיע ל-79 אחוזים.

עם זאת, נראה כי צעירים וילדים, המהווים כשליש מהמקרים, היו המפתח להעברת הנגיף. "ילדים הם מדביקים יעילים מאוד במסגרת זו, וזה משהו שלא הוכח היטב במחקרים קודמים", הסביר לקסמינאריין. "מצאנו שמקרים מדווחים של המחלה ומוות ממנה היו מרוכזים יותר בקבוצות צעירות ממה שציפינו בהתבסס על תצפיות במדינות בעלות הכנסה גבוהה יותר".

שונה ודומה

יש לקחת בחשבון כמה מגבלות במחקר זה. מחקר מקרה זה בוצע רק בדרום מזרח הודו, ובהתחשב בדמוגרפיה ובתרבות המדינה, ייתכן שהממצאים לא יתאימו ישירות לאזורים אחרים בעולם. בתור התחלה, בהודו יש אחת האוכלוסיות הצעירות בעולם, מה שיכול אולי להסביר את המגמה של צעירים המפיצים את הנגיף. באותה מידה, בתים בהם גרים כמה דורות נפוצים בהודו, כאשר עד שליש מכלל משקי הבית מכילים אזרח ותיק וגם אדם צעיר. גם זה יכול לעזור לקבוע מדוע צעירים מילאו תפקיד בולט בהפצת הנגיף שם.

עם זאת, זה לא המחקר הראשון שהגיע לממצאים אלה. דוח מעקב שנערך בהונג קונג מצא כי רק 20 אחוז מהאנשים עם הזיהום אחראים ל-80 אחוז מהמקרים המדווחים, בעוד שעד 70 אחוז מהאנשים עם המחלה לא העבירו את הנגיף לאף אחד. בנוסף, תיאור מקרה שפורסם על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בחודש מאי מצא כי לפחות 52 אנשים נדבקו באימון מקהלה בארה"ב, ככל הנראה בגלל מפיץ על יחיד שהשתתף באירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully