וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שרוב הנדבקים בקורונה עשו לפני שחלו

לפי נתונים חדשים ומבאסים במיוחד, הרבה מאוד אנשים שנמצאו חיוביים לקורונה אכלו במסעדה לפני שידעו שחלו. אז למה אכילה במסעדה נחשבת "מסוכנת במיוחד" והאם יש דרך לאכול בחוץ באופן בטוח?

בווידאו: מחאת המסעדנים מול בית ראש הממשלה בירושלים/צילום: רוני כנפו

בחודשים אחרונים, ואנחנו מדברים פה על המציאות שלפני הסגר השני, היו ישראלים שנמנעו מכל ביקור מיותר במקומות ציבוריים, ישראלים שהכחישו קורונה לחלוטין ולא נקטו בשום אמצעי הגנה, והיה רוב די גדול של אנשים שהמשיכו בחייהם, בהתאם למגבלות. בין שאר פעילויות השגרה, האנשים האלה גם הלכו למסעדות - אבל עם מסיכה ואלכוג'ל, ורק כאלה ששומרות על כללי התו הסגול - וניסו לשמור על האיזון הדק שבין שמירה על ההנחיות לשמירה על השפיות. לצערנו הרב, נתונים חדשים של המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) מלמד שאולי זה לא היה מספיק.

לפי הנתונים החדשים, יש סיכוי כפול שמבוגרים שעברו בדיקת קורונה ואובחנו עם COVID-19 אכלו במסעדה במהלך 14 הימים שלפני האבחון, ביחס למבוגרים שנבדקו ונמצאו שליליים. חולי קורונה מאובחנים היו גם בעלי סיכוי גבוה יותר לדווח על ביקור בבר או בית קפה, כאשר הניתוח הוגבל למי שחלה ללא חשיפה ידועה לחולה מאומת.

המחקר כלל 314 מבוגרים שסבלו מסימפטומים שונים ועברו בדיקת קורונה במהלך חודש יולי ב-11 מתקני בריאות שונים ברחבי ארה"ב. מתוך אותה קבוצה, 154 חולים נמצאו חיוביים ל-COVID-19. החוקרים שאלו את כל הנבדקים לגבי חשיפה אפשרית לקורונה בקהילה בשבועיים שקדמו לאבחון, כמו אירוח ביתי, קניות, עבודה במשרד, חדר כושר, תחבורה ציבורית, מסעדות, ברים ועוד. עבור כל פעילות התבקשו המשתתפים לדרג את הקפדה על אמצעי הריחוק חברתי במקום, כמו מסיכה והקפדה על היגיינה.

מסעדות קורונה. ShutterStock, ShutterStock
מסיכה ומרחק של 6 מטרים מסועדים אחרים. מסעדה בימי קורונה/ShutterStock, ShutterStock

כאמור, החוקרים מצאו כי משתתפי המחקר שנמצאו חיוביים ל-COVID-19 "היו בסבירות גבוהה פי שניים לדווח על ארוחה במסעדה מאשר אלו עם תוצאות בדיקת SARS-CoV-2 שליליות", כך נכתב בדוח. אלו שנמצאו חיוביים ללא קשר ידוע לחולה מאומת היו בסבירות גבוהה אפילו יותר לבקר בבר או בבית קפה ב-14 הימים הקודמים לאבחון.

האם האשם הוא המזגן?

"דיווחים על חשיפות במסעדות נקשרו למחזור האוויר. כיוון, אוורור ועוצמת זרימת האוויר עשויים להשפיע על העברת הנגיף, גם במקרים בהם אמצעי ריחוק חברתי ושימוש במסיכות מיושמים על פי ההנחיות הנוכחיות", כתבו מחברי המחקר. "לא ניתן ללבוש מסיכות ביעילות בזמן אכילה ושתייה, ואילו קניות ופעילויות מקורות רבות אחרות אינן מונעות שימוש במסיכות", הוסיפו.

זו אינה הפעם הראשונה שמזגן במסעדות מואשם בהפצת קורונה. בינואר האחרון, 9 מתוך 84 סועדים במסעדה אחת בסין חלו בקורונה. החוקרים שבחנו את המקרה אמרו כי "מסקנתנו היא שבהתפרצות הנקודתית הזאת, פעולת מערכת מיזוג האוויר הייתה אחראית לפיזור הרסס הטיפתי. הרכיב המרכזי ביותר שהשפיע על ההדבקה במסעדה היה נתיב זרימת האוויר מהמיזוג".

מנועים של מזגנים מחוץ למסעדה. ShutterStock
חשודה בהפצת רסס טיפתי במקומות סגורים. מערכת מיזוג במסעדה/ShutterStock

בעוד שממצאי המחקר מאוד חד משמעיים, יש לו גם כמה נקודות חולשה. ראשית, קבוצת המחקר קטנה מאוד, ושנית - אין דרך לדעת אם המסעדות המדוברות היו כאלה ששמרו אז על הנחיות או לא. אפילו לא ידוע אם הסועדים אכלו במסעדה מקורה או באוויר הפתוח. כמו כן, בארה"ב היתה שונות גדולה באמון הציבור בהנחיות הקורונה, וגם בהנחיות עצמן, ובמשך תקופה ארוכה נראה היה שבכל מדינה מתנהלים אחרת. העובדה הזו ככל הנראה נכונה גם לגבי המסעדות במדינות השונות.

מנהל המזון והתרופות האמריקני פרסם הצהרה בנוגע לממצאים שבה ביקורת על המחקר. הם ציינו כי באזורים שונים כללי הזהירות ומידת ההקפדה השתנתה מאוד מאז איסוף הנתונים ביולי. "תעשיית האירוח הגיבה והתפתחה כדי להמשיך ולהפחית את הסיכון להעברת COVID-19 ללקוחות", הם מסרו. הם גם הדגישו כי איסוף (טייק אווי) ומשלוח הן עדיין אפשרויות בסיכון נמוך מאוד עבור אנשים שרוצים ליהנות מאוכל של מסעדות אבל חוששים. גם ב-CDC ממליצים על משלוחים וטייק אווי. "בחרו איסוף עצמי או משלוח במידת האפשר, ונקטו בצעדים כמו להישאר 6 מטרים מאחרים וללבוש מסיכה", נכתב בטוויטר של ה-CDC.

"אכילה היא פעילות בסיכון גבוה"

ד"ר מריבת סקסטון, פרופסור למחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אמורי, אמרה בריאיון ל-usatoday כי על אף מגבלות המחקר, הוא עולה בקנה אחד עם נתונים אחרים ממחלקות הבריאות המקומיות. "אני חושבת שזה ממצא חשוב מאוד, וזו לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים את זה מדווח", אמרה, "כמה מדינות דיווחו בחקירות האפידמיולוגיות כי מספר גדול למדי של אנשים אכלו במסעדה לפני שחלו".

פול בידינגר, מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, הוסיף כי אכילה היא אחת מהפעילויות עם הסיכון הגבוה יותר, מכיוון שאנשים צריכים להוריד את המסיכה כשהם אוכלים. לדבריו, כאשר סועדים בוחרים לצאת למסעדה, הם חייבים לזכור את הסיכונים המרובים הכרוכים בכך, במיוחד כאשר הם חולקים שולחן עם אדם שאינו בן משפחה. "אני מבין לחלוטין מדוע אנשים להוטים להיפגש עם חברים, ואנחנו בהחלט רוצים להיות מסוגלים לתמוך בקהילת המסעדות", הוא אמר, "אני חושב שאנשים צריכים להיות זהירים במיוחד בבחירת המסעדה שלהם. אני לא חושב שהדוח אומר באופן אוטומטי שכל אירועי האוכל מסוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully