וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דואגים מהדבקה בבית הספר? זה המקום הכי מסוכן לילדים

מחקר שנערך באנגליה מצא שכמעט לא היו מקרי הדבקה בתוך בתי ספר יסודיים ובגנים וכי הלמידה במוסדות החינוך לא מגדילה את הסיכון של התלמידים ואנשי הצוות להידבק בקורונה. אז איפה הם כן נדבקים וממי?

בווידאו: פתיחת שנת הלימודים/צילום: יותם רונן, שי מכלוף, רוני כנפו, יואב איתיאל ולע"מ

פתיחת שנת הלימודים בצל העלייה המהירה בתחלואה בישראל לוותה ועדיין מלווה בחששות כבדים מפני התפרצויות במוסדות לימוד. אולם, למצעד המחקרים המרגיעים מצטרף כעת מחקר מעניין שקובע: סיכון ההדבקה לילדים בבתי ספר יסודיים ובגנים "נמוך באופן קיצוני" ורוב הסיכויים שאם הם יידבקו בקורונה איפשהו, זה יהיה בבית, ולא בכיתה.

מדובר במחקר ממשלתי שנערך באנגליה ועקב אחר 131 בתי ספר יסודיים וגנים בחודשים יוני-יולי. מתוך 12,061 ילדים שלומדים במוסדות אלה ומבוגרים שעובדים בהם היו בתקופת המחקר רק 3 מקרים מאומתים של קורונה - ילד אחד ושני אנשי צוות (מבוגרים). מדובר ב-0.2 אחוזי תחלואה בקבוצת המחקר, והחוקרים ציינו שבכל המקרים התחלואה היתה קלה, ולרוב ללא תסמינים כלל.

עם זאת, יש לציין כי כמעט כל הילדים שנכללו במחקר היו מתחת לגיל 11, כך שממצאיו יכולים להיות רלוונטיים רק לגבי בתי ספר יסודיים וגנים, ולא לחטיבות ותיכונים. ד"ר שאמז לדחאני, אפידמיולוג מייעץ לשירותי הבריאות באנגליה, אמר כי "זהו המחקר הגדול ביותר מסוגו במדינה והוא מראה שהפעלת בתי הספר היסודיים והגנים אינה מעלה את סיכון התחלואה עבור התלמידים ועבור צוותי ההוראה".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
במקרים שילדים צעירים כן נדבקו, זה בד"כ היה בבית, לא בכיתה. פתיחת שנת הלימודים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

ד"ר לדחאני הוסיף כי "בדומה לממצאי מחקרים אחרים, גם כאן נמצא שסיכויי ההדבקה בתוך המוסדות החינוכיים נמוכים מאוד, ואף על פי שיש ילדים שנדבקים ב-Covid-19, רובם המכריע מאופיינים בתסמינים קלים אם בכלל ומהווים סיכון הדבקה נמוך גם עבור אחרים".

גם החולים שנמצאו, לא הדביקו בבתי הספר

הממצאים הללו הם חלק אחד ממחקר רחב יותר שעוקב אחרי כלל תלמידי בתי הספר באנגליה, בכל הגילאים ובמסגרתו נלקחו דגימות שבועיות (בעזרת מטוש, מהאף בלבד) במשך 4 שבועות לפחות ל-23,358 תלמידים ו-16,052 אנשי צוות. במהלך תקופת המחקר, החוקרים מצאו 6 אנשים שלהם היו רמות נגיף שניתן לאתר בבדיקה. אולם בדיקה חוזרת שנערכה להם בשיטת הבדיקה הנפוצה PCR (שהיא הבדיקה שמבוצעת גם בישראל) שללה את מחציתם.

חקירה אפידמיולוגית של המקרים החיוביים העלתה שאף אחד מהחולים לא הדביק אנשי צוות אחרים או תלמידים במוסד החינוכי, בכיתה או בקפסולה שבו למד/לימד. גם בבתיהם של החולים לא אותרו חולים נוספים שנדבקו, עם יוצא דופן אחד - הילד היחיד שנדבק במהלך המחקר, תלמיד יסודי, שאביו הוא איש סגל רפואי שחלה בקורונה 4 שבועות קודם לכן, וככל הנראה היה זה שהדביק את בנו.

בדיקות קורונה בבית הספר התיכון הרב תחומי למדעים ואומניות ע"ש קלמן צהר, חדרה,1 ביולי 2020. שלומי גבאי
הממצאים המעודדים מתייחסים לילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים עד גיל 11. בדיקת קורונה בבי"ס תיכון בחדרה, יולי 2020/שלומי גבאי

היבט נוסף של המחקר היה בדיקות נוגדנים, שמטרתן לגלות כמה ממשתתפי המחקר חלו בעבר בקורונה והחלימו. שירותי הבריאות של אנגליה ביצעו בדיקות נוגדנים פעמיים - ביוני וביולי, לתלמידי וצוותי בתי ספר מחמישה מחוזות: צפון לונדון, מזרח לונדון, אוקספורד, דרבי ומנצ'סטר. הממצאים הראו של-11.9 אחוזים מכלל הנבדקים היו נוגדנים לקורונה, 10.6 אחוזים מהתלמידים ו-12.7 אחוזים מהמורים. מדובר באחוזים דומים לאלה שנמצאו באוכלוסייה הכללית, ולכן הממצאים הללו מהווים הוכחה נוספת לכך שלמידה בבתי הספר אינה מגדילה את סיכון התחלואה של התלמידים והמורים.

בהודעה מטעם שירותי הבריאות של אנגליה שיזמו את המחקר נאמר כי "כשילדים כן נדבקו בנגיף, זה לרוב היה בביתם, ובדרך כלל מאחד ההורים שלהם. רוב ההתפרצויות שהיו במדינה לא השפיעו על תלמידים בגילאי בית ספר כלל, ומקרי הדבקה בין תלמידים נמצאו כנדירים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully