וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה אחד הדביק למעלה מ-20 נוסעי אוטובוס בקורונה

אוטובוס מלא במאמינים בודהיסטים עשה את דרכו לתפילה המונית בטבע. כבר בדרך לשם, עוד טרם החלו להתקהל, נדבקו 24 נוסעים, והכל בגלל אדם אחד. איך זה קרה ולמה זה מוכיח שוב שהקורונה כנראה נישאת גם באוויר

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

כאשר 67 נוסעים בודהיסטים ונהגם עלו לאוטובוס בנינגבו, סין, ב-19 בינואר 2020, סביר להניח שרק אדם אחד מהם נשא את נגיף הקורונה. איש לא ידע או ציפה שהם יחלו באותו יום, כך שאף אחד לא עטה מסיכה. כעבור כמה ימים, 24 נוסעים מאותו אוטובוס היו חולים.

מחקר חדש שהתפרסם ב-JAMA Internal Medicine מראה כיצד אותה מחלה ראשונית התפשטה ככל הנראה לשליש מהאוטובוס, בנסיעה הלוך ושוב שנמשכה סך הכל שעה ו-40 דקות בלבד.

זו עוד אזהרה ברורה כי הימצאות בתוך חללים שלא מאווררים כראוי, אפילו במרחק "בטוח" של מטר וחצי מאנשים בריאים לכאורה הנושאים את הנגיף, היא רעיון רע, במיוחד כאשר איש אינו עוטה מסיכה.

נוסעות אוטובוס בבנגקוק עם מסיכות מחשש לקורונה, 9 במרץ 2020. רויטרס
שעה ו-40 הספיקו למסיבת ההדבקה הזו. אוטבוס עם נוסעים עוטי מסיכות/רויטרס

האדם הנגוע שעלה לאוטובוס באותו יום גורלי עדיין לא הראה סימפטומים. עם זאת, הוא היה בארוחת ערב רק שני לילות קודם לכן עם ארבעה אנשים שהגיעו ממחוז הוביי, שם התפשט הנגיף במהירות.

מפיץ העל המשיך לפתח תסמינים מדאיגים שעות ספורות לאחר שחזר הביתה מהנסיעה באוטובוס, שכללו שיעול, צמרמורות וכאבים (השעות הקריטיות האלה ממש לפני שאדם מתחיל לחלות הן לעתים קרובות הזמן בו אנשים מדביקים ביותר). כמה ימים לאחר מכן, האדם נמצא חיובי לנגיף. רבים מחבריו לאוטובוס נדבקו גם כן.

כולם נסעו לאירוע פולחן בחצר מקדש בודהיסטי, שם הסיכון להעברה היה אמור להיות נמוך משמעותית מבאוטובוס, עם זרימת אוויר טבעית. המטיילים נסעו לצד אוטובוס אחר, מלא במספר דומה של מתפללים. איש מבין 60 האנשים באוטובוס השני לא חלה. זה הביא לניסוי כמעט מושלם כדי להראות כיצד הנגיף התפשט, ככל הנראה בעזרת מערכת מחזור האוויר של האוטובוס, והעביר את הנגיף לאחרים במשך 100 דקות.

"התרחקות חברתית לבדה לא עובדת"

בתוך הניסוי הזה באופן מפתיע נראה כי הישיבה ליד האדם הנגוע לא הכי קריטית בכל מה שקשור בהידבקות במחלה. לדוגמא, האדם שישב ממש ליד האדם הנגוע (שצוין באדום בתרשים למטה) לא נמצא חיובי לנגיף, אך יש אנשים שישבו עד שבע שורות משם פיתחו זיהומים מתונים (שצוינו בתיבות הוורודות שלהם).

תרשים הדבקה באוטובוס בסין. jama network, צילום מסך
נדבקו גם אנשים שישבו רחוק ממפיץ העל. תרשים האוטובוס/צילום מסך, jama network

"מעניין שבסביבה שהיא בסיכון גבוה שבה כל האנשים האלה נדבקים, עדיין יש לך הרבה אנשים שלא נדבקו, מה שכנראה אומר משהו חשוב לגבי הסיכון האישי", אמרו חוקרים. מעט מאוד אנשים שישבו ליד החלונות (בצבע ירוק) באותו יום שטוף שמש וקריר, נדבקו גם הם.

מסיכות היו ככל הנראה מסייעות בשליטה על התפשטות הנגיף, במיוחד אם האדם החולה היה עוטה אחת. "אם מפיץ העל היה עוטה מסיכה, זה היה יעיל ביותר, כי כך הייתה שליטה במקור על האדם שמפיץ אותה", אמרו החוקרים.

מחקרים שנעשו לאחרונה העלו כי מסיכות לא רק יכולות למנוע את ההדבקה מאדם חולה לאחרים, אלא גם לסייע בהגנה על אנשים אחרים מפני חולה קשה, על ידי הגבלת כמות הנגיף אליו הם נחשפים מלכתחילה. החוקרים מעריכים כי יתכן (אם כי טרם הוכח) כי המסיכה יכולה "למנוע מהנגיף להיכנס לריאות כשאתה נושם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully