וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 צעדי מנע נגד קורונה שאתם יכולים לוותר עליהם

מסיכות, היגיינה וריחוק חברתי זה מאסט, אבל יש עוד כמה הרגלי קורונה שפיתחנו בחצי השנה האחרונה שבאמת אין בהם טעם. באנו לעשות סדר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מצב הקורונה בישראל לא טוב בכלל - מספרי החולים והמתים עולים, ולא נראה שאנחנו בדרך לפתרון. בניגוד למה שנאמר לנו שוב ושוב, זה לא באמת בידיים שלנו - מקבלי ההחלטות הם אלה שצריכים למצוא פתרון למצב הקשה הזה, והם אלו שאחראים עליו. אבל זה לא אומר שאנחנו יכולים להכחיש את המגיפה שמשתוללת פה ולהתעלם ממנה, עלינו מוטלת האחריות לעשות כל שביכולתנו להישאר בריאים ולהימנע מהפצת הנגיף. וזה אומר, כמובן, שמירה על ריחוק חברתי, הקפדה על מסיכת פה ואף ושמירה על היגיינה.

בעוד שרובנו מבינים מהו ריחוק חברתי וכבר הפנמו למה צריך לעטות מסיכה ואיך, בכל הנוגד להיגיינה נדמה שיש קצת בלבול. בימי הקורונה הראשונים המון אנשים התחילו ללכת עם כפפות, לחטא מוצרי מכולת ולשלוח חבילות מהדואר לבידוד ממושך. אז נראה היה שזו הדרך ההגיונית להימנע מנגיף שיודע לחיות על משטחים. אבל בחצי השנה האחרונה הצטברו עוד ועוד ראיות ומחקרים, ובשלב הזה אפשר לומר במידה גבוהה של ביטחון - אין בכך צורך. אז הנה 5 "צעדי מנע" שאימצנו בחודשים האחרונים, ואפשר לוותר עליהם.

1. אתם לא צריכים כפפות חד פעמיות בסופר

על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), נגיף הקורונה לא מתפשט בקלות דרך משטחים מזוהמים. אף שעקרונית אדם יכול להידבק אם הוא נוגע במשטח או בחפץ שעליו יש חלקיקים נגיפיים ואז נוגע בפה, באף או בעיניים, ב-CDC לא ממליצים לעטות כפפות בזמן סידורים או קניות.

עוד בוואלה!

הוכחות ראשונות ליעילות החיסון הרוסי, אבל המומחים עדיין סקפטיים

לכתבה המלאה

מעבר לעובדה ששום גורם בריאות רשמי לא ממליץ על כפפות חד פעמיות, הן אפילו עלולות לגרום לנזק. כפפות יוצרות תחושה כוזבת של ביטחון או היגיינה, מה שגורם לאנשים לא לחטא אותן, לגעת במשטחים מזוהמים ואז בפניהם. אם בעגלת הסופר שלכם יש שאריות של נגיפי קורונה, זה לא משנה אם תיגעו בה בידיים חשופות בו בכפפות, מה שחשוב הוא שתחטאו ידיים אחרי המגע בה (או בכל משטח ציבורי אחר). כשאתם עם כפפות - הסיכוי שתעשו את זה נמוך יותר.

"אני רואה הרבה אנשים הולכים ברחוב עם כפפות. הם שמים את הכפפה, ואז ממשיכים לגעת בפנים, במשטחים, בטלפון, בכלל לא מחליפים אותן. הכפפה היא בדיוק כמו כף היד, והיא מזדהמת, אבל בניגוד ליד - היא בכלל לא נשטפת. זה אפילו מגדיל את הסיכון שלהם לחלות", הסביר לוואלה! בריאות נעם לויתן, ד"ר לביולוגיה וחבר בעמותת 'מדעת'.

2. אתם לא צריכים לחטא אריזות מזון

אל המסקנה הזו הגיע מנהל תכנית החירום של ארגון הבריאות הבינלאומי, מייקל ראיין, בכבודו ובעצמו. בתדרוך לעיתונאים בחודש שעבר הוא אמר במפורש כי "אנשים לא צריכים לחשוש ממזון, או מאריזות מזון, או ממשלוח מזון". נכון, אמנם במקרה אחד בסין התגלו עקבות של הנגיף באריזות מזון קפוא, אך לדברי קייטלין האוול, מהנדסת כימיה וביו-רפואה באוניברסיטת מיין, זה לא באמת סביר שהנגיף ישרוד במזונות קפואים. "זה אפשרי, אך הנגיף אינו יציב במיוחד מחוץ לגוף האדם", אמרה ל-"Business Insider והוסיפה, "ההעברה דרך משטחים נראית עדיין נדירה - אפילו כאשר משטחים אלה קפואים או בקירור".

עובדי ניקיון מחטים סופרמרקט בצפת 16 במרץ 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
עובדי ניקיון מחטים סופרמרקט בצפת/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

חשוב לציים שגם באפריל, כאשר נראה היה שיש קורונה בכל מקום, מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) לא הנחה אנשים לחטא שקיות של קניות או מצרכים. בהנחיות הרשמיות של ה-FDA נמסר כי "אנו רוצים להרגיע את הצרכנים כי אין שום עדות לכך שאריזות מזון לבני אדם או בעלי חיים קשורות להעברת נגיף הקורונה הגורם ל- COVID-19". ב-FDA הסביר כי הסיכוי להידבק במחלת ה-COVID-19 הוא ככל הנראה כאשר אדם הולך למכולת ונוגע בעגלת הסופר או ידית הדלת ואז נוגע בפרצופו.

3. להשאיר דברי דואר או ספרי ספריה ב-14 ימי בידוד

אף שאנחנו לא מכירים מישהו שבאמת עושה את זה, חשוב לנו להבהיר: אין בזה צורך. נכון, מחקרים גילו כי נגיף הקורונה יכול להישאר על נייר או קרטון במשך זמן מה, אבל המחקרים בנושא נעים בין מספר שעות ל-3 ימים. חוקרים בדקו את תוחלת החיים של הנגיף על כריכות ספרים עם כריכה קשה וספרי נייר, כמו גם עמודי נייר בתוך ספר סגור, ומארזי DVD מפלסטיק. התוצאות הראו שאחרי יום אחד הנגיף נעלם מכריכות הספרים וה-DVD, ואחרי שלושה ימים לא ניתן היה לזהות אותו על הנייר שבתוך ספר. כך שאם אתם רוצים ממש להחמיר, אתם יכולים להשאיר את הספרים בצד שלושה ימים עד שתקראו אותם, לא יותר. לגבי דואר, "זה יהיה מדהים אם במכתב אחד יש מספיק חלקיקים נגיפיים כדי לגרום לך לחלות", קובעת רייצ'ל גרהאם, אפידמיולוגית מאוניברסיטת צפון קרוליינה.

4. אתם יכולים להחזיר את המנקה ולהכניס את החשמלאי

בגל הראשון לא נתנו לאיש להיכנס לבית שלנו, ובצדק, אבל עברו מאז אי אילו חודשים, ואנחנו צריכים להתחיל לחיות במקביל לקורונה. רוב המומחים אומרים שזה בסדר לאפשר למנקים ואנשי שירות להיכנס לבית מדי פעם, כל עוד הם עוטים מסיכה ובטוחים שהם בריאים. אפילו ד"ר אנטוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות מדבקות ואחת הדמויות המשפיעות ביותר בתחום הקורונה בארה"ב, אמר בראיון כי "מנקה מגיעה לביתו אחת לשבועיים", וכי היא מצוידת במסיכה וכפפות בכל עת כשהיא בבית.

5. חם בחוץ נורא, אתם יכולים ללכת לבריכה

נכון זה פחות הכרחי ממוצרי מכולת או תיקונים בבית, אבל בגל החום האחרון מי לא רצה לטבול בבריכה צוננת? ובכן, זה לחלוטין אפשרי. וירוס הקורונה אינו מתפשט במים - במיוחד לא בבריכות כלור, כך לפי הנחיות ה-CDC. "באופן כללי, פתוגנים נשימתיים אינם שורדים במים", אמר בעבר ג'וזף אייזנברג, אפידמיולוג בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מישיגן. בנוסף, מכיוון שנגיף הקורונה הוא נגיף נשימתי, הדבקה בו בדרך כלל כרוכה בשאיפה ולא בליעה, ולכן שחייה היא יחסית בטוחה.

מלתחות מצד שני, קצת פחות בטוחות, אז במידת האפשר לכו על מקלחת בבית. ואם לא - עטו מסיכה לפני שאתם נכנסים והקפידו על ביקור קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully